راهی برای تاخیر در ابتلاء به بیماری‌های "غیرواگیر"

۰۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۳۵۲۴ پژوهشی
معاون پژوهشی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه الگوی بیماری‌ها از سمت بیماری‌های حاد به سمت بیماری‌های مزمن و غیرواگیر در حال حرکت است، گفت: تغییر در الگوی زندگی افراد در حیطه‌هایی همچون تغذیه، فعالیت فیزیکی و جسمانی و کاهش شرایط استرس‌زا سبک زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد و با تغییر سبک زندگی می‌توان روند ابتلا به بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر را به تأخیر انداخت.
راهی برای تاخیر در ابتلاء به بیماری‌های "غیرواگیر"

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، محسن فاتح، با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران، توضیح داد: این سازمان به غیر از حوزه "زخم و ترمیم بافت"، در دو زمینه "آلرژی و ایمونولوژی" و "سبک زندگی و مدیریت سلامت" نیز فعالیت پژوهشی انجام می‌دهد.

وی با بیان این که آلرژی و ایمونولوژی به اثرات احتمالی عوامل غذایی و دارویی بر حساسیت‌های فردی مربوط می‌شود، اظهار کرد: پژوهش در این حوزه همچنین موضوع شیوع و فراوانی آلرژی در جامعه با توجه به تغییرات زیست‌محیطی، آلاینده‌های محیطی و ... را شامل می‌شود.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: با توجه به این که اثرات تغییر سبک زندگی در سال‌های اخیر منجر به بروز مشکلات حیطه سلامت شده است، مجموعه ما با هدف شناسایی و تدوین راهکارهای تغییر در سبک زندگی که بتواند اثرات پیشگیرانه و بعضا التیام‌بخش در حیطه مشکلات سلامت جسمی و روحی-روانی داشته باشد، فعالیت می‌کند.

فاتح یکی از ابعاد حیطه سلامت را بار بیماری‌ها و تاثیرات اقتصاد سلامت دانست و توضیح داد: در این حوزه تلاش ما این است که با تغییر روند فعالیت‌های تشخیصی، بهداشتی و پیشگیری که انجام می‌شود بتوانیم بار بیماری‌ها را تحت تأثیر قرار داده و بر روی هزینه‌های ناشی از درمان تغییری اعمال کنیم. طبیعتاً تشخیص زودهنگام و ارائه راهکارهایی که بتواند روند ابتلا به یک بیماری را به تأخیر بیندازد، می‌تواند بر کاهش هزینه‌های درمان تأثیرگذار باشد.

وی با تاکید بر آن که می‌توان با تغییر سبک زندگی روند ابتلا به بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر را به تاخیر انداخت، گفت: سرطان‌ها و بیماری‌های نظیر دیابت، فشار خون و ... در حیطه سبک زندگی می‌گنجند؛ در عین حال در روند ابتلا به سرطان‌ها ابهاماتی وجود دارد که شاید نتوان به حیطه تاثیرگذاری آن‌ها وارد شد.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه آیا آماری وجود دارد که چند درصد به بار بیماری‌ها به دلیل تغییرات در سبک زندگی اضافه شده است، گفت: نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد که چند درصد به بار بیماری‌ها به دلیل تغییرات سبک زندگی اضافه شده است؛ عوامل موثر در بیماری‌ها متعدد هستند و به صورت عددی نمی‌توان آماری در این حیطه ارائه داد.

فاتح خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه الگوی سنی جمعیت طی این سال‌ها دستخوش تغییر شده، طبیعی است که الگوی بیماری‌ها از سمت بیماری‌های حاد به سمت بیماری‌های مزمن و غیرواگیر در حال حرکت است و این دو هم‌راستا با هم پیش می‌روند. این موضوع، این ضرورت را ایجاب می‌کند که به سمت راهکارهایی برویم که روند ابتلا به بیماری‌ها را مقداری به تأخیر بیاندازد.

وی افزود: تغییر در الگوی زندگی افراد در حیطه‌هایی همچون تغذیه، فعالیت فیزیکی و جسمانی و کاهش شرایط استرس‌زا سبک زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران در پایان و در پاسخ به اینکه تحریم‌ها به صورت خاص تأثیری بر فعالیت‌های آن‌ها گذاشته است یا خیر، گفت: برخی آلرژن‌هایی که در تست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، جنبه وارداتی دارند و بنابراین به صورت غیرمستقیم از تحریم‌ها متأثر هستیم. این در حالی است که موارد بسیاری نیز در سطح ساده و با وجود تحریم‌ها قابل اجرا هست؛ از جمله آن که در افراد "تغییر رفتار" صورت گیرد که البته این تغییر رفتار تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد.