جوان‌سازی و بهبود ضایعات پوستی بدون عوارض با استفاده از فیبروبلاست

۱۹ آبان ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۳ کد : ۱۲۹۷۰ پژوهشی
جوان‌سازی و بهبود ضایعات پوستی یکی از مطالبات جامعه از بخش درمانی در سراسر جهان است. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌ است که پیوند سلول‌های فیبروبلاستی خود فرد، می‌تواند موجب جوان‌سازی پوست شود.
جوان‌سازی و بهبود ضایعات پوستی بدون عوارض با استفاده از فیبروبلاست

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل ازایسنا، پژوهش "جوان‌سازی و بهبود ضایعات پوستی" به منظور بررسی از بی‌خطر و اثربخش بودن استفاده از این سلول‌ها در درازمدت، توسط تیم پژوهشگران متشکل از دکتر ناصر اقدمی، دکتر امیر باجوری، دکتر زهرا عروجی و همکارانشان که در پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با استفاده از یک مطالعه بالینی مرحله دوم (فاز دو) انجام شده‌است.

 طی این مطالعه ۵۷ فرد با چین و چروک، ۳۷ نفر با ۱۳۲ محل برای درمان یا اثر آکنه، ۲۰ نفر با ۳۶ محل برای درمان با نمره مشخصی از آسیب پوستی، در سه مرحله سلول‌های فیبروبلاستی برداشت شده از بدن خود بیمار را به‌صورت تزریق در محل ضایعه با فواصل ۴ تا ۶ هفته‌ای دریافت کردند.

پژوهشگران که اثربخشی و عوارض جانبی این تزریق را پس از ۲، ۶، ۱۲ و ۲۴ ماه، مورد بررسی قرار دادند، یافتند:«استفاده از این روش چروک و اثر آکنه را دست کم دو نمره بهبود می‌بخشد. شش ماه پس از آخرین تزریق ۹۰.۱ درصد از محل‌های چروک‌ها و ۸۶.۱ درصد از اثرات آکنه دست‌کم یک درجه بهبود را نشان دادند.

 همچنین در دست کم ۵۶.۱ درصد از چروک‌ها و ۶۳.۹ درصد از اثرات آکنه دو درجه بهبودی دیده شد. بیماران به ۷۰.۵ درصد از چروک‌ها و ۷۲.۲ درصد از اثرات آکنه نمره درمانی خوب یا عالی دادند. بهبودی‌های ایجاد شده تا پایان ۲۴ ماه ثابت بود و در طول مدت مطالعه هیچ عارضه جانبی مشاهده نشد.

 نتایج این پژوهش نشان داد استفاده از فیبروبلاست‌های خود فرد در جوان‌سازی و بهبود ضایعات پوستی موثر است و در دراز مدت اثر جانبی خاصی ندارد.

نتایج این پژوهش در مجله بین‌المللی یاخته به چاپ رسیده است.