توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی انجام شد؛

تولید کمپلکس پایدارکننده‌ی ذرات در نوشیدنی

۱۲ آبان ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۶ کد : ۱۲۶۶۳ تاپ خبر پژوهشی
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی از تولید کمپلکس پایدارکننده (معلق کننده) ذرات در نوشیدنی در پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی این سازمان خبر داد.
تولید کمپلکس پایدارکننده‌ی ذرات در نوشیدنی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر حامد صابریان با بیان این مطلب افزود: در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به تولید نوشیدنی‌های حاوی ذرات میوه (یا دانه گیاهان) ازقبیل نوشیدنی پالپ‎دار آلوئه‌ورا، نوشیدنی تخم شربتی و شربت خاکشیر شده است و این نوشیدنی‎ها به علت حضور ذرات و ایجاد جذابیت برای مصرف‌کننده، از اهمیت ویژه‎ای برخوردار شده‎اند؛  معلق‎سازی یکنواخت ذرات یا پالپ میوه‌ها در نوشیدنی‎ بر جذابیت بصری و پذیرش حسی آن می‌افزاید.

وی تصریح کرد:  ذرات در نوشیدنی های مختلف ازقبیل شربت خاکشیر، نوشیدنی تخم شربتی، نوشیدنی پالپ‎دار آلوئه ورا و نوشیدنی ناتا دی کوکو گردیده است.

به گفته وی،  تاکنون دو کمپلکس پایدارکننده ذرات در نوشیدنی تولید شده است که هرکدام از این کمپلکس‌ها دارای مواد اولیه متفاوتی هستند و بنابراین بسته به نوع نوشیدنی، امکان انتخاب را فراهم می‎آورد. کمپلکس‌های تولیدی، فاقد بو و طعم هستند و بنابراین، تاثیری بر بو و طعم نوشیدنی نخواهند داشت.

دکتر صابریان ادامه داد: از طرفی، کمپلکس‌های تولیدی موجب افزایش ویسکوزیته نمی‎شوند و ویسکوزیته نوشیدنی تهیه شده با این کمپلکس‌ها در محدوده پایین بوده و بنابراین از سیالیت بسیار مناسبی برخوردار هستند.

دکتر صابریان علاوه بر فرمولاسیون کمپلکس، فرآیند تولید را نیز حائز اهمیت بالایی دانست که بدون تسلط بر آن، امکان معلق سازی ذرات فراهم نمی گردد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی آمادگی این پژوهشکده را جهت همکاری با صنایع نوشیدنی در زمینه فرمولاسیون کمپلکس پایدارکننده و فرآیند تولید نوشیدنی های ذره‎دار اعلام کرد.