/گام به گام با انقلاب اسلامی (۵۹)/ رییس جهاددانشگاهی سمنان خبر داد:

اجرای سه پروژه‌ی شاخص تحقیقاتی با حمایت دولت/ راه‌اندازی مرکز خدمات تولیدات گیاهی

۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۲ کد : ۱۰۵۷۹ تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی سمنان از اجرای سه پروژه‌ی شاخص علمی، پژوهشی و تحقیقاتی با حمایت‌های دولت تدبیر و امید توسط جهاددانشگاهی در استان سمنان خبر داد و گفت: تکمیل پروژه‌ی شاخص پژوهشی، آموزشی و تحقیقاتی جهاددانشگاهی استان نیاز به کمک و حمایت‌های مالی دولت دارد.
اجرای سه پروژه‌ی شاخص تحقیقاتی با حمایت دولت/ راه‌اندازی مرکز خدمات تولیدات گیاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی سمنان، حسن رهایی رییس جهاددانشگاهی سمنان به مناسبت سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی، افزود: با حمایت‌های خوب و ارزشمند دولت تدبیر و امید و استاندار سمنان و هم‌چنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و نمایندگان مردم استان در مجلس از فعالیت‌های جهاددانشگاهی، سه پروژه‌ی شاخص در حوزه‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در استان سمنان در حال اجرا است.
وی اضافه کرد: شعبه‌ی پژوهشکده‌ی رویان جهاددانشگاهی در شهرستان مهدی‌شهر با پیشرفت فیزیکی فاز اول ساختمانی 90 درصد در حال ساخت است که با تخصیص اعتبارات لازم و مجوزهای مربوطه فاز اول تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی می‌شود.


رییس جهاددانشگاهی سمنان هم‌چنین گفت: ایجاد پژوهشکده مطالعات کویر در سمنان که تاکنون مجوز موافقت اصولی گروه برنامه‌ریزی و گردشگری کویر آن اخذ و آزمایشگاه مصالح ساختمانی و مواد معدنی آن راه‌اندازی و در حال خدمت‌رسانی است؛ هم‌چنین زمین و پروانه ساختمانی قریب به هفت هزار متر بنا جهت احداث مجتمع آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی کویر جهاددانشگاهی سمنان اخذ شده است که امیدواریم با تخصیص اعتبار مورد نیاز ساخت این مجتمع نیز هرچه سریع‌تر آغاز شود که در این راستا مسوولان و نماینده‌ی مردم سمنان و مهدی‌شهر و سرخه قول پیگیری و همکاری و مساعدت لازم برای تامین مالی مجتمع یادشده را داده‌اند.


رهایی ادامه داد: هم‌چنین مرکز خدمات تخصصی تولیدات گیاهی در بسطام شهرستان شاهرود نیز به حمایت جدی‌تر مسوولان برای راه‌اندازی نیاز دارد که متاسفانه با پیگیری‌های فراوان، تاکنون حمایت مالی از این پروژه صورت نگرفته است و جهاددانشگاهی استان با استفاده از منابع داخلی اندک خود اقداماتی در این خصوص صورت داده است که نیاز به تامین منابع مالی لازم برای تکمیل آن است.
رهایی با ارایه‌ی گزارشی از فعالیت‌های این نهاد در یک سال گذشته گفت: با توجه به برنامه‌ی چشم‌انداز جهاددانشگاهی و سند توسعه‌ی استان سمنان، گام‌های مثبت و خوبی در حوزه‌های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی برداشته شده است و برنامه‌ی توسعه‌ی جهاددانشگاهی سمنان نیز برای سال‌های پیش رو تدوین شده است.
وی افزود: در حوزه‌ی پژوهشی و خدمات تخصصی، آزمایشگاه مصالح ساختمانی و مواد معدنی بالغ‌بر 21 قرارداد همکاری با شرکت‌های پیمانکار و دستگاه‌های اجرایی منعقد شده و در یک سال گذشته بالغ‌بر 477 مورد نمونه مصالح ساختمانی و مواد معدنی در این آزمایشگاه مورد آزمایش قرار گرفته است.
رییس جهاددانشگاهی سمنان هم‌چنین از ذخیره‌سازی حدود 500 مورد خون بندناف نوزادان در بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی خبر داد و گفت: نمایندگی خون بندناف در سال 1392 در استان سمنان تاسیس شد و تا امروز بالغ‌بر 520 قرارداد جهت ذخیره‌سازی خون بندناف نوزادان منعقد شده است.
رهایی اظهار داشت: در یک سال گذشته بالغ‌بر 150 مورد ذخیره‌سازی خون بندناف نوزادان در استان سمنان انجام و جهت نگهداری و فریز به بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی ارسال شده است.
وی به برخی طرح‌های پژوهشی قابل اجرا و افتتاح توسط جهاددانشگاهی سمنان اشاره کرد و افزود: انعقاد قرارداد با پژوهشکده گیاهان دارویی جهت تولید نهال عناب به‌صورت کشت و بافت، پیگیری فاز عملیات اجرایی تولید گیاهان دارویی، تثبیت شن‌های روان و مدیریت مناطق بیابانی، اجرای طرح پژوهشی امنیت در پایگاه اطلاعات جمعیتی اداره ثبت احوال سمنان از جمله این موارد است.


وی با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری‌های مشترک با دستگاه‌های اجرایی استان سمنان جهت انجام طرح‌های تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، مدیریت، کامپیوتر و الکترونیک در یک سال گذشته، گفت: تفاهم‌نامه همکاری با هلال‌احمر سمنان جهت انجام طرح‌های پژوهشی، تفاهم‌نامه همکاری با شرکت نفت شاهرود، همکاری با سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و بودجه استان جهت جذب اعتبارات، همکاری با آستان قدس رضوی جهت انجام طرح اشتغال‌زایی و کارآفرینی، انعقاد قرارداد همکاری با شرکت آب و فاضلاب شهری استان و شرکت گاز استان سمنان جهت انجام طرح نظرسنجی و پژوهشی در یک سال گذشته انجام شده است.


رییس جهاددانشگاهی سمنان هم‌چنین از برگزاری 220 دوره آموزشی آزاد و قراردادی شامل دوره‌های عمومی و تخصصی آزاد و کارکنان دولت با شرکت 40 هزار و 202 فراگیر در یک سال گذشته خبر داد و گفت: برگزاری بیش از 10 دوره‌ی آموزشی دستیار دندان‌پزشک، تکنسین داروخانه، فوریت‌های پزشکی و کمک پرستاری و امدادگر اورژانس در استان و اشتغال بیش از 200 نفر از فراگیران دوره‌های ذکرشده در مراکز درمانی در یک سال گذشته از جمله فعالیت‌های حوزه آموزشی جهاددانشگاهی استان سمنان است.
رهایی ادامه داد: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با انجمن اسلامی دانش آموزان استان سمنان و ارایه‌ی خدمات مهارت‌آموزی به بالغ‌بر 3 هزار دانش‌آموز، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری و برگزاری طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانواده (مشاغل خانگی) با همکاری اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان سمنان و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سمنان، برگزاری و اجرای طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) در استان سمنان برای هفتمین سال متوالی و برگزاری طرح اطلاع‌رسانی احیای و تعادل‌بخشی منابع آب‌ها زیرزمینی در استان سمنان از اهم فعالیت‌های حوزه آموزشی در یک سال گذشته بوده است.
وی اضافه کرد: برگزاری 3 دوره بین‌المللی روش‌های نوین آموزش زبان انگلیسی برای مدرسین زبان انگلیسی استان با حضور مدرسین بین‌المللی از موسسه کمبریج انگلستان، برگزاری ششمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرائی در استان سمنان برای 3000 نفر از شرکت‌کنندگان در استان، برگزاری آزمون استخدامی آتش‌نشانی برای 1270 نفر از متقاضیان به کارفرمایی دفتر امور شهری استانداری سمنان و انعقاد قرارداد ملی با سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد ایران) و آموزش دستگاه‌های اجرایی و پایلوت طرح در 21 استان با هماهنگی واحد سمنان نیز از دیگر فعالیت‌های مهم بوده است.
رییس جهاددانشگاهی سمنان اظهار داشت: در حوزه معاونت فرهنگی و در حوزه گردشگری و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، اردوهای ایران مرز پرگهر و بازدید از مراکز علمی، صنعتی و تولیدی استان سمنان برگزار می‌شود؛ همچنین مسابقات استانی مناظره دانشجویان استان سمنان در پی تأکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم ایجاد گفتمان‌سازی در دانشگاه‌ها با حضور دانشجویان دانشگاه‌های مختلف استان برگزار شد.
رهایی ادامه داد: مسابقه کتاب‌خوانی قیام امام حسین (ع) و حجاب و عفاف، نمایشگاه حجاب و عفاف در دانشگاه‌های آزاد و سمنان، اکران فیلم در حوزه دفاع مقدس، کرسی تلاوت و تدبر، جشنواره غذای دانشجویی، کارگاه آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس، کارگاه آموزشی تله شادمانی، مراسم نکوداشت مقام استاد و جشنواره خاطره‌نویسی ویژه روز خبرنگار از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های حوزه فرهنگی در یک سال اخیر بوده است.
وی همچنین از اجرای دو طرح نظرسنجی و افکارسنجی در استان سمنان در یک سال گذشته خبر داد و گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با سازمان آب و فاضلاب شهری استان و شرکت گاز استان سمنان این دو طرح نظرسنجی در مرکز افکارسنجی ایسپا جهاددانشگاهی استان سمنان برگزار شد، همچنین در حوزه رسانه نیز بالغ‌بر 5 هزار محصول خبری در خبرگزاری ایسنا و حدود 3 هزار محصول خبری در خبرگزاری تخصصی قرآنی ایکنا شعبه سمنان تولید شده است.