سرپرست معاونت آموزشی - پژوهشی پژوهشکده محیط زیست خبر داد:

اجرای طرح مدیریت زیست بومی در تالاب امیرکلایه

۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۰ کد : ۱۰۲۳۷ پژوهشی
سرپرست معاونت آموزشی - پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی از اجرای طرح مدیریت زیست بومی، طرح آموزش و آگاهی رسانی عمومی CEPA برای تالاب امیرکلایه توسط پژوهشکده جهاددانشگاهی خبر داد.
اجرای طرح مدیریت زیست بومی در تالاب امیرکلایه

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، نیلوفر عابدین زاده با اعلام این خبر گفت: کم توجهی به وضعیت تالاب‌ها در روند توسعه، این اکوسیستم‌های ارزشمند را در بسیاری از نقاط دنیا با چالش‌های جدی مواجه ساخته است و اثرات این روند تخریبی بر زندگی انسان‌ها و تنوع زیستی، بسیاری از کشورها را بر آن داشته است تا با تدابیر بازدارنده یا کاربرد شیوه‌های جدید مدیریتی در دستیابی به توسعه پایدار نسبت به حفاظت و احیا تالاب‌ها اقدام کنند.

وی افزود: حفظ و احساس مسئولیت نسبت به این زیستگاه‌های طبیعی وظیفه یک سازمان مستقل نیست بلکه تک‌تک افراد باید نسبت به زیست بوم‌های طبیعی حساس، آگاه و مسئول باشند.

عابدین زاده ادامه داد: بنابراین افزایش آگاهی عمومی و حساس سازی جوامع و ذینفعان محلی به‌گونه‌ای که مردم به‌عنوان حامیان مهمی برای تصمیمات، سیاست‌گذاری‌ها و همچنین حفظ اکوسیستم‌های طبیعی باشند، می‌تواند به حفظ و بازسازی آن کمک کند، این آگاهی هر چقدر نهادینه‌تر و خود جوش‌تر باشد امید بیشتری برای پایداری وجود دارد.

وی یادآور شد: این پروژه با همکاری دولت ایران، صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) از سال ۲۰۰۵ کار خود را آغاز کرد و سازمان حفاظت محیط زیست ناظر بر اجرای طرح است و تاکنون برای ۳۰ تالاب کشور، تصویب و اجرا شده است.

سرپرست معاونت آموزشی - پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی، گفت: در استان گیلان جهت اجرای ماده ۱۸۷ قانون برنامه پنجم توسعه کشور در جهت مدیریت جامع مناطق تالابی کشور و برنامه عمل ملی حفاظت و احیاء تالاب‌های بحرانی و خسارت‌دیده، طرح مدیریت زیست بومی و طرح آموزش و آگاهی رسانی عمومی CEPA برای تالاب امیرکلایه توسط پژوهشکده جهاددانشگاهی در دستور کار قرار گرفته است.

عابدین زاده خاطرنشان کرد: مدیریت جامع تالاب‌های کشور، در واقع یک سند مرجع جهت تحلیل شرایط کنونی تالاب و چشم‌اندازی از وضعیت بلندمدت آن بوده و ابزاری برای تحلیل عملکردهای زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی تالاب و اولویت‌بندی اهداف است.

وی گفت: آموزش، افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی درصورتی‌که منجر به تغییر نگرش و باور و در نهایت رفتار ذینفعان شود، کارآمد بوده و منجر به بهبود شرایط خواهد شد. بر همین اساس داشتن برنامه‌ای جامع و هدفمند و پایش و ارزشیابی اثربخشی فعالیت‌های آموزشی و مبادله اطلاعات در خصوص حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه از تالاب در این راستا ضروری است.