رییس جهاددانشگاهی در اولین کنگره بین المللی علوم تولید مثل کشورهای وانا:

جهاددانشگاهی دارای تجربیات ارزنده‌ای در زمینه پزشکی تولید مثل است/تلاش این نهاد برای رشد دانش در جوامع اسلامی

دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی رییس جهاددانشگاهی در اولین کنگره وانا اظهار کرد: تجربیات ارزنده‌ای که در موضوع پزشکی تولید مثل در جهاددانشگاهی کسب شد منجر به ورود محققان و متخصصان متعهد این نهاد به عرصه های علمی همانندسازی علوم سلول های بنیادی، سلول درمان
۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۹ کد : ۴۴۷۹۷ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، اولین کنگره بین المللی علوم تولید مثل کشورهای وانا به همت پژوهشگاه رویان و همکاری سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، با حضور ۲۵ کشور اسلامی در زمینه‌ تازه‌های علمی و پزشکی و به منظور تبادل اطلاعات و دانش در حوزه ناباروری از امروز ۱۸ خرداد ماه آغاز و تا ۱۹ خرداد ماه در مشهد ادامه خواهد یافت.
جهاددانشگاهی دارای تجربیات ارزنده‌ای در زمینه پزشکی تولید مثل است/تلاش این نهاد برای رشد دانش در جوامع اسلامی

دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی رییس جهاددانشگاهی در ارتباط مجازی با این کنفرانس اظهار کرد: خداوند را شاکریم که به جهاددانشگاهی فرصتی را داد تا در مسیر درمان ناباروری قدم‌هایی را بردارد که حاصل تلاش این جهادگران پرچم داری علم و دانش و همچنین خدمت درمان به خانواده‌های نابارور در سطح کشور و در منطقه است.

وی با اشاره به این که در دهه 60 بیماران با هزاران مشکل برای درمان به خارج از کشور می رفتند که امروز نه تنها بیماران به خارج نمی روند بلکه میزبان قابل توجهی از بیماران خارج کشور نیز هستیم، افزود: جهاددانشگاهی امروز در ده ها استان کشور مرکز درمانی داشته و سهم به سزایی را از ارایه این خدمات به دوش می کشد.

رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: در این نهاد نه تنها به موضوع خدمات تخصصی پرداخته شده بلکه برای پژوهش و آموزش این علم و توسعه و گسترش آن در کشور و منطقه گام های موثری در پژوهشگاه های رویان و ابن سینا و هم چنین مراکز تحقیقاتی علوم مرتبط جهاددانشگاهی برداشته شده است.

دکتر دهقانی فیروزآبادی در رابطه با تجربیات جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی تولید مثل اظهار کرد: تجربیات ارزنده‌ای که در موضوع پزشکی تولید مثل در جهاددانشگاهی کسب شد منجر به ورود محققان و متخصصان متعهد این نهاد به عرصه های علمی همانندسازی علوم سلول های بنیادی، سلول درمانی و ژن درمانی و درمان های جدید در بیماری های صعب العلاج مانند سرطان شد.

وی افزود: خوشحال هستیم که تلاش این عزیزان در سطح جهانی به خوبی دیده شد و پس از ثبت اولین رده سلول‌های بنیادی و چاپ مقاله آن، نام جهاددانشگاهی در لیست 10 مرکز صاحب این دانش در انجمن سلول های بنیادی ثبت شد. همچنین در مقاله مجله اندرولوژیا در سال 1399 پس از بررسی فعالیت 20 ساله مراکز در سطح جهانی و معرفی 10 مرکز تأثیرگذار، نام پژوهشگاه رویان در این لیست بود.

رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: امیدواریم تلاش آنی جهادگران و با این انباشت دانش در این مدت خدمت (که بطور مثال پژوهشگاه رویان 8 خرداد امسال وارد 31 سالگی خود شد) این فرصت را ایجاد کنند تا ضمن رفع مشکلات مردم نیازمند این خدمت به موضوع روز و در بعد دانش همچون گذشته قدم بردارند و نام جهاددانشگاهی که به عنوان پلی است بین دانشگاه و نیازهای جامعه هر روز بیشتر بدرخشد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با اشاره به این که پژوهشگاه رویان 22 دوره کنگره و جشنواره بین المللی را تجربه کرده است، گفت: این پژوهشگاه امروز از این تجربه استفاده و یک حرکت منطقه ای را آغاز کرده و به منظور انتقال دانش و تجربه به کشورهای مسلمان به ویژه غرب آسیا و شمال آفریقا گام های اولیه را برداشته و امیدواریم با حمایت سازمان های بین المللی به خصوص کشورهای اسلامی این حرکت نیز توسعه یافته و بتواند با نشر این دانش ها مثل پزشکی تولید مثل، همانندسازی یا شبیه سازی و علوم سلولی و سلول های بنیادی موجب رشد دانش در جوامع اسلامی شود.