طرح پژوهشی پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی، برگزیده کشوری شد

پژوهش انجام شده توسط دکتر نجف قراچورلو رییس پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی جزو پژوهش‌های برتر کشوری انجام شده در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد.
۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۱ کد : ۴۰۸۹۰ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، در آیین اختتامیه سومین دوره معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمود شالویی دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن نامورمطلق رییس فرهنگستان هنر و محمد سلگی رییس پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات طرح پژوهشی دکتر نجف قراچورلو رییس پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی با عنوان «بررسی عوامل موثر بر توسعه اقتصاد هنر در استان آذربایجان شرقی» در سطح کشور برگزیده شد.
طرح پژوهشی پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی، برگزیده کشوری شد

مجری این طرح دکتر نجف قراچورلو معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی و رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی و همکاران طرح نیز مهندس فرامرز نوری، دکتر جاوید قهرمانی و دکتر سعیده صمدزاد از اعضای  این پژوهشکده هستند.

گفتنی است، در چکیده طرح «بررسی عوامل مؤثر بر توسعه اقتصاد هنر در استان آذربایجان شرقی» آمده است: ایجاد تعامل پویا در بخش‌­های کلیدی جامعه یکی از مسئولیت­های کلیدی سیاستگزاران فرهنگی برای توسعه همه جانبه است و لذا رسیدگی به وضعیت اقتصادی فرهنگ و هنر و چگونگی به توسعه آن نیز درزمره وظایف آنان است. همانطور که ذکر گردید توسعه اقتصادی هنر عبارت است از رشد همراه با افزایش ظرفیتهای تولیدی اعم از ظرفیتهای فیزیکی، انسانی و اجتماعی. در توسعه اقتصادی هنر، رشد کمی تولید کالای هنری حاصل خواهد شد اما در کنار آن، نهادهای اجتماعی نیز متحول خواهند شد، نگرشها تغییر خواهد کرد، توان بهره­برداری از منابع موجود به صورت مستمر و پویا افزایش یافته و هر روز نوآوری جدیدی انجام خواهد شد. به علاوه می­توان گفت ترکیب تولید و سهم نسبی نهاده­ها نیز در فرآیند تولید تغییر می­کند. توسعه اقتصادی هنر امری فراگیر است و نمی­تواند تنها در یک بخش از هنر اتفاق بیفتد. در ایران تلاش برای همراه شدن با قطار توسعۀ هنر جهان در دهۀ اخیر آغاز شده، اما به کندی پیش می­رودکه استان آذربایجان شرقی نیز از این امر مستثنی نیست. یکی از اقدامات صورت گرفته، ورود رشتۀ اقتصاد هنر به دانشگاه­هاست. تعداد کتاب­های منتشر شده در ایران با موضوع اقتصاد و کارآفرینی هنر انگشت شمار است و وقتی موضوع را به هنر معاصر محدود کنیم، این عدد بسیار کمتر می­ شود.

همچنین طی نشستی با حضور دکتر نجف قراچورلو رییس پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی و جمعی از پژوهشگران استانی و عوامل طرح تحقیقاتی، از محمدرضا باقرپور، پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر، به جهت همکاری، مشاوره و راهبری طرح مذکور، از سوی پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی تقدیر شد.