نماینده مردم پارس‌آباد و بیله سوار در مجلس اظهار کرد:

برندسازی فرآورده‌های گیاهان دارویی با همکاری جهاددانشگاهی

۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۰ کد : ۱۹۰۴۵ مصاحبه
عباس جهانگیرزاده به آمادگی نمایندگان استان جهت همکاری با جهاددانشگاهی برای رفع موانع صادرات و توسعه حوزه کشاورزی اشاره و اظهار کرد: با همکاری جهاددانشگاهی، فرآورده‌های گیاهان دارویی، برندسازی و زمینه عرضه آن‌ها فراهم شود.
برندسازی فرآورده‌های گیاهان دارویی با همکاری جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل، دکتر داراب یزدانی مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی در دیدار با جهانگیرزاده نماینده شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی که ۲۴ خرداد در جهاددانشگاهی اردبیل انجام شد، گفت: طبق برنامه، جهاددانشگاهی اردبیل با استفاده از ظرفیت‌های خدادادی منطقه به دنبال توسعه فعالیت‌های حوزه کشاورزی است تا بتواند گام های موثری در راستای ارتقا و پیشرفت استان بردارد.

وی با بیان این که باید از ظرفیت ارزشمند گیاهان دارویی کشور در جهت اشتغال و توسعه بهره برد، خاطرنشان کرد: استان اردبیل تنوع گیاهی منحصر به فرد و متنوعی دارد که به عنوان یک پتانسیل گرانقدر در کشور باید از آن استفاده کرد و این بخش را توسعه بخشید.

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی به اهمیت و ضرورت تکمیل زنجیره تولید و عرضه گیاهان دارویی در کشور تاکید کرد و گفت: جهاددانشگاهی اردبیل با راه اندازی مرکز رشد فناوری فرآورده های گیاهان دارویی در راستای ارتقای این حوزه زیرساخت‌ خوبی فراهم کرده است و حمایت لازم را از فعالان این بخش انجام می‌دهد.

دکتر یزدانی یادآور شد: جهاددانشگاهی بستر مناسب را در جهت تجاری‌سازی محصولات فناوران فراهم کرده است تا زمینه بهره‌مندی از این پتانسیل ارزشمند در کشور ایجاد شود.

 

استفاده از ظرفیت‌های استان در راستای ارزآوری، اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی و صنعتی 

در این دیدار نماینده شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی گفت: با همکاری جهاددانشگاهی، فرآورده‌های گیاهان دارویی، برندسازی و زمینه عرضه آن‌ها فراهم شود.

عباس جهانگیرزاده، با بیان این مطلب افزود: باید مشکل عرضه فرآورده‌های گیاهان دارویی در کشور مرتفع شود که حمایت و فعالیت جهاددانشگاهی در این حوزه می‌تواند در توسعه این بخش موثر واقع شود.

وی به آمادگی نمایندگان استان جهت همکاری با جهاددانشگاهی برای رفع موانع صادرات و توسعه حوزه کشاورزی اشاره و اظهار کرد: باید از ظرفیت‌هایی که در اردبیل وجود دارد، در راستای ارزآوری، اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی و صنعتی استان استفاده شود.

نماینده شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی به استفاده از تجارب کشورهای موفق در زمینه توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی تاکید و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان اردبیل گونه‌های متنوع گیاهان دارویی وجود دارد که بهره‌گیری از این پتانسیل می‌تواند به تغیرر چهره اقتصادی و کشاورزی منطقه کمک شاان بکند.

 

جهاددانشگاهی به دنبال توسعه و تجاری‌سازی فرآورده‌های گیاهان دارویی منطقه است

در ادامه رییس جهادانشگاهی استان اردبیل با بیان این که جهادانشگاهی با توجه به وظایف و برنامه‌های خود در تلاش است تا در حوزه تولید گیاهان بومی دارویی اقدامات منسجمی را انجام دهد، افزود: جهاددانشگاهی برنامه کاربردی و مدونی برای تغییر الگوی کشت و توسعه گیاهان دارویی منطقه مغان دارد که با همراهی مسوولان این امر به زودی عملیاتی خواهد شد.

اوچی اردبیلی ادامه داد: مرکز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل با بهره‌گیری از پتانسیل‌ پژوهشگران و فعالان این عرصه به دنبال توسعه و تجاری سازی فرآورده‌های گیاهان دارویی منطقه است.

وی اظهار کرد: در تلاش هستیم با حمایت‌های لازم از پژوهشگران، ایده‌های فناورانه را به محصول و خدمات تبدیل و زمینه مساعد را برای ارائه محصولات و توانمندی آنها فراهم کنیم.

رییس جهادانشگاهی استان اردبیل با بیان این‌که برای برندسازی گیاهان دارویی اندومیک استان تلاش می‌کنیم، اضافه کرد: هدف از برندسازی، تکمیل زنجیره ایجاد ارزش‌افزوده تا تولید دارو از گیاه دارویی است و در حال حاضر برای کمک به این امر، آزمایشگاه‌های تخصصی در جهاددانشگاهیی اردبیل راه‌اندازی شده است.