فعالیت کلینیک آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی در روزهای کرونایی/بیماران مصرف داروهای خود را قطع نکنند

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۷ کد : ۱۷۶۳۰ مصاحبه
دکتر محلوجی راد متخصص آسم و آلرژی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: بیماران آسم و آلرژی حتی در شرایط فعلی که با شیوع کرونا رو به رو هستیم، نباید خودسرانه مصرف داروهای خود را قطع کنند و لازم است این بیماران برای کنترل بیماری خود به پزشک مربوطه مراجعه کنند.
فعالیت کلینیک آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی در روزهای کرونایی/بیماران مصرف داروهای خود را قطع نکنند

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا؛ دکتر محلوجی راد در مورد تأثیر کرونا بر بیماران مبتلا به آسم و آلرژی اظهار کرد: بیماران آسم و آلرژی به خصوص بیماران مبتلا به آسم از جمله افرادی هستند که بیماری زمینه‌ای دارند، بنابراین اگر دچار عفونت کرونا شوند، ممکن است نسبت به افراد عادی در برابر کرونا، علایم شدیدتری را بروز دهند، بنابراین توصیه می‌شود این بیماران همانند افراد دیگر موارد پیشگیری از ابتلا به کرونا را به صورت کامل رعایت کنند.

 

داروهای کورتون استنشاقی هستند و اثری بر کاهش سیستم ایمنی ندارند

متخصص آسم و آلرژی در مورد مصرف داروهای بیماران آسم و آلرژی، گفت: برخی از داروهایی که بیماران مبتلا به آسم و آلرژی مصرف می‌کنند، از جمله داروهای کورتون استنشاقی هستند. از سوی دیگر گفته شده که برای پیشگیری از بیماری کرونا از مصرف کورتون خودداری شود، لذا ممکن است که این بیماران برای جلوگیری از ابتلا به کرونا گمان کنند که باید داروهای خود را قطع کنند، در صورتی که به هیچ وجه این اقدام توصیه نمی‌شود چون این داروهای کورتون استنشاقی هستند و اثری بر کاهش سیستم ایمنی ندارند.

 

بیماران آسم و آلرژی مصرف داروهای خود را قطع نکنند

وی افزود: به بیماران مبتلا به آسم توصیه می‌شود که داروهای خود را طبق نظر پزشک و اگر امکان تماس با پزشک ندارند، طبق برنامه‌ای که از قبل به آنان داده شده، مصرف کنند و داروهای خود را قطع نکنند؛ چون ممکن است قطع داروها باعث شود علائم آلرژی آنان تشدید شود و این اشکال پیش آید که متوجه نمی‌شوند این علایم به علت بیماری آلرژی است یا اینکه به کرونا مبتلا شدند.

وی در مورد بیماران آسم و آلرژی که به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: بیماران آسمی داشتیم که به کرونا مبتلا شدند و خوشبختانه علایم خیلی شدیدی نداشتند، بنابراین بیماران آسم گمان نکنند که اگر به کرونا مبتلا شدند، بسیار بد حال یا دچار مرگ و میر می‌شوند؛ چنانچه این بیماران به کرونا مبتلا شدند، حتماً به پزشکی که مراجعه می‌کنند اطلاع دهند که مبتلا به آسم و آلرژی هستند و داروهای مصرفی خود را به پزشک مربوطه اعلام کنند.

وی ادامه داد: معمولا برای بیماران آسمی که به کرونا مبتلا شدند هم داروهای درمانی کرونا تجویز می‌شود و هم داروهایی که برای آلرژی مصرف می‌کنند، ادامه می‌یابد؛ باقی موارد پیشگیری در مورد این بیماران هم مانند سایر افراد عادی است.

 

بیماران مبتلا به آسم زمان استفاده از مواد شوینده برای مقابله با کرونا حتماً از ماسک استفاده کنند

دکتر محلوجی‌راد با توجه به افزایش مصرف مواد شوینده جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا، به بیماران آسم و آلرژی توصیه کرد: بیماران آسم و آلرژی مانند سایر افراد مجبورند در شرایط فعلی و برای مقابله با کرونا از مواد شوینده سطوح و دست استفاده کنند، به این افراد توصیه می‌شود که وقتی می‌خواهند مواد شوینده استفاده کنند، حتماً در و پنجره‌های منزل باز و تهویه مناسب باشد، همچنین در زمان مصرف مواد شوینده از ماسک استفاده کنند تا بیماری آنان تشدید نشود.

 

مرکز آسم و آلرژی سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران در روزهای کرونایی همچنان فعال است

متخصص آسم و آلرژی با بیان اینکه کلینیک آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران فعال و آماده پذیرش بیماران است، گفت: بیماری‌های آلرژی و آسم بیماری‌های مزمن هستند و نیاز به درمان طولانی مدت دارند و حتما باید تحت نظر پزشک داروهای خود را استفاده کنند، چون معمولاً در شروع درمان ممکن است که داروها را با دوز بالا شروع کنیم و بعد لازم باشد که بر اساس کنترل بیماری، دوز داروها را تغییر دهیم؛ بنابراین این دسته از بیماران باید ویزیت‌های دوره‌ای خود را داشته باشند. همچنین این بیماران باید تحت شرایط مراقبتی شدید قرار گیرند، اگر از منزل خارج می‌شوند بیشتر از وسایل نقلیه شخصی، دستکش و ماسک استفاده کنند و به پزشک مراجعه کنند تا در مورد تغییر دوز داروها و نوع مصرف آن تشخیص و تجویز لازم صورت گیرد. به همه این دلایل مرکز آسم و آلرژی سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران فعال و آماده پذیرش بیماران است.

 

برای پیشگیری از ابتلا به کرونا همه تمهیدات بهداشتی در کلینیک آسم و آلرژی انجام می‌شود

وی با توجه به شیوع کرونا در مورد تمهیدات بهداشتی کلینیک آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: در حال حاضر نوبت‌ها در کلینیک آلرژی به گونه‌ای داده می شود که بیمار در مدت طولانی در اتاق انتظار نمی‌ماند و فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت دقیق رعایت می‌شود. همه بیماران ملزم هستند که از ماسک و دستکش استفاده کنند. همه افراد در زمان ورود به کلینیک تب‌سنجی می‌شوند و اگر در مورد بیماری شک قوی وجود داشت که به کرونا مبتلاست، بدون نوبت و مستقیم به مطب داخل می‌شود و پس از ویزیت سریع کلینیک را ترک می‌کند.

دکتر محلوجی راد در پایان گفت: در کلینیک آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران همه تمهیدات بهداشتی لازم به طور دقیق پیش‌بینی شده و انجام می‌شود؛ لذا بیماران آسم و آلرژی که ضروری است برای کنترل بیماری خود به مرکز مراجعه کنند، می‌توانند بدون هیچ نگرانی از ابتلا به کرونا به پزشک مربوطه خود مراجعه کنند.