تشریح چالش‌های حوزه‌ پژوهش و فناوری/ اعتبار ۱۵ میلیون یورویی برای ۳۱ طرح فناورانه

۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۲ کد : ۱۱۱۵۴ تاپ خبر پژوهشی
معاون جهاددانشگاهی با برشماری ۴ چالش مهم در حوزه‌ی پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، از اعتبار ۱۵ میلیون یورویی برای ۳۱ طرح فناورانه، بلوغ سازمانی و استفاده‌ بهینه از شرایط تحریم خبر داد.
تشریح چالش‌های حوزه‌ پژوهش و فناوری/ اعتبار ۱۵ میلیون یورویی برای ۳۱ طرح فناورانه

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، با اشاره به دیدار پژوهشگران جهاددانشگاهی با مقام معظم رهبری، اظهار کرد: ۱۵ میلیون یورو از محل تبصره ۴ صندوق توسعه ملی به جهاد دانشگاهی اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه سال گذشته از ۱۰ طرح فناورانه جهاددانشگاهی در هفته پژوهش رونمایی شد، افزود: از ۲۰ برگزیده جشنواره پژوهش کشور ۲ پژوهشگر مربوط به جهاددانشگاهی بود.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با اشاره به ارتباطات گسترده جهاددانشگاهی با بدنه اجرایی کشور، ادامه داد: در سال گذشته جلسات متعددی با وزیر نفت، وزیر کشاورزی، وزیر آموزش و پرورش و دفاع و بسیاری از روسای سازمان ها برگزار شد.

پورعابدی با بیان این که جهاددانشگاهی سالانه در ۱۲ نمایشگاه حضور مستمر دارد، تصریح کرد: در سال گذشته حرکت خوبی در این زمینه صورت گزفت به طوری که جهاددانشگاهی برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی نفت و گاز باکو شرکت کرد.

وی با تاکید براین که ۳۱ طرح فناورانه در جهاددانشگاهی تعریف شده است، اظهار کرد: مشخص شده که این طرح ها چه چالشهایی را در کشور هدف گرفته اند و خروجی آن ها مشخص شده است.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی افزود: ۹ طرح کشاورزی، ۱۷طرح در حوزه فنی و مهندسی، ۶طرح پزشکی در جهاددانشگاهی تعریف شده که ۱۹ واحد سازمانی ما درگیر این ۳۱ طرح است.

دکتر پورعابدی در توضیح نوع شناسی طرح‌های پذیرفته شده‌ در جهاددانشگاهی بیان کرد: تامین هزینه‌ی فاز صفر توسط خود واحدهای سازمانی، دستیابی به نتایج و خروجی‌های مشخص فناوری و محصول، تجاری‌سازی و توسعه محصول و بازار، جذب مشارکت، توسعه منابع و تامین بازار، توجه و به کارگیری کارفرمایان و استفاده کنندگان نهایی، داشتن شورای رهبری طرح‌ها و برگشت منابع مالی به حوزه‌ی پژوهش و فناوری از جمله مهم ترین نکات در این زمینه است.

وی در ادامه با برشمردن ۴ چالش عمده در حوزه‌ی پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، تشریح کرد: در زمینه‌ی منابع انسانی باید به کشف استعدادها، ارتقای آن و حفظ و نگهداشت، تربیت منابع انسانی چیره دست و نظام جبران خدمات توجه کرد.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی ادامه داد: مسایل مالی و توجه به توسعه‌ی درآمد و بودجه‌ریزی و انتخاب زمینه‌ی کاری مشخص در واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی، دو مورد چالش دیگر در این زمینه است.

وی افزود: تدوین ساختارهای مناسب و ارایه مدل در این زمینه و همراه کردن با حوزه‌ی تجاری‌سازی و فناوری، چهارمین چالش در این زمینه است.

دکتر پورعابدی در پایان با توجه به فرصت‌های مهم و امیدآفرین پیش رو برای جهادگران جهاددانشگاهی تاکید کرد: دیدار پژوهشگران این نهاد با مقام معظم رهبری، اعتبار ۱۵ میلیون یورویی برای ۳۱ طرح فناورانه، بلوغ سازمانی و استفاده‌ی بهینه از شرایط تحریم که یک تهدید و فرصت بزرگ برای کشور است، از جمله زمینه‌های پیش روی امیدآفرین برای جهاددانشگاهی است.