پژوهشی - آرشیو

تدوین پیش نویس لایحه‌ حمایت از حقوق سالمندان در جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر لیلا ناصری عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: فاز اول تدوین پیش‌نویس این لایحه به اتمام رسیده و در حال حاضر، در فاز دوم و در مرحله مروری میدانی، بررسی نواقص و چالش‌ها و تحلیل داده‌های موجود قرار دارد.

ادامه مطلب
عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد:

زنیان؛ موثر در کاهش چربی خون

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر ساره حسینی با اشاره به این‌که زنیان را با نام‌هایی چون انیسون بری، کمون حبشی، اجوان، اسپرکای، خرد دانه و نام محلی اجقو می‌شناسند، گفت: طبیعت این گیاه گرم و خشک است و در ساخت مشمع های ضد درد کاربرد دارد. زنیان از جمله گیاهان زراعی خراسان جنوبی به شمار می‌آید. این گیاه به‌صورت محصول فرعی در باغات و مزارع اطراف کشت اصلی پرورش می‌یابد و از محصولات مهم این استان است

ادامه مطلب

گیاهان دارویی موثر در بهبود زخم های ناشی از بریدگی

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، دکتر رضا غفارزادگان رییس و عضو هیات علمی این پژوهشکده با اشاره به این که در ده‌های اخیر، استفاده از طبّ گیاهی به‌عنوان یک روش کارآمد و استراتژیک، در دستور کار اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران قرار گرفته است عنوان کرد در پزشکی سنتی ایران، شیوه‌های بسیار گوناگونی در استفاده از گیاهان برای درمان بیماری‌ها مشاهده می‌شود که با توجه به وسعت جغرافیایی و گوناگونی بسیار زیاد پوشش گیاهی کشور ما، این همسویی دارای توجیه کاملا منطقی می‌باشد.

ادامه مطلب
برگزاری نشست تخصصی سبک زندگی و روابط نسلی، از تعارض تا گسست
توسط پژوهشگاه ابعاد و زوایای فرزندکشی در خانواده خرمدین بررسی شد؛

برگزاری نشست تخصصی سبک زندگی و روابط نسلی، از تعارض تا گسست

این نشست در روز چهارشنبه ۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۰ با حضور اساتید صاحبنظر از رشته های جامعه شناسی، فقه و حقوق و ارتباطات به صورت مجازی توسط گروه پژوهشی جوانان و مناسبات نسلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی با همکاری دفتر مطالعات رصد و پیوست اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور به صورت مجازی برگزار گردید.

ادامه مطلب

آویشن؛ گیاهی موثر در درمان سرماخوردگی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی ایلام؛ مریم مومنی با بیان این که گیاه آویشن زوفایی با نام محلی «ازبوئه» در استان ایلام متعلق به خانواده Labiateae و از جنس Thymbera با نام علمیThymbera spicata می‌باشد، اظهار کرد: این گیاه تقریباً در تمامی کشورهای شرق مدیترانه وجود دارد.

ادامه مطلب
رییس فراکسیون جمعیت مجلس عنوان کرد:

حمایت مجلس از مراکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ فاطمه محمد بیگی رییس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضل کاهش نرخ جمعیت در کشور، در پیشنهاد به دولت آینده به جبران این کاهش، اظهارکرد: قانون جوانی جمعیت قطعا می تواند ابزار و اهرم بسیاری خوبی برای دولت آینده باشد، در ۱۰ سال گذشته این قانون وجود نداشت و در واقع در بحث جمعیت با خلاء قانونگذاری روبرو بودیم، بنابراین ریل گذاری که باید توسط مجلس انجام می‌شد تا لوکوموتیو دولت بر روی این ریل حرکت کند در اختیار نبود.

ادامه مطلب
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد:

بهبود بیماری های قارچی پوست با حنا

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مهندس محسن پویان با اشاره به این‌که حنا را با نام‌هایی چون قون، رقان، الهنا و فاغیه می‌شناسند، گفت: برگ های گیاه برای معالجه جزام کاربرد دارد.

ادامه مطلب
پژوهشگاه رویان و دانشکده علوم پایه و فناوری‌‎های نوین علوم پزشکی جهاددانشگاهی برگزار می‌کند؛

دومین وبینار ملی فناوری‌های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در دهه‏ های اخیر موضوع رعایت اصول اخلاقی در «استفاده از حیوانات در امور علمی»، اهمیت بسیار یافته است. استفاده از حیوانات در امور علمی باید با عنایت به سه اصل «استفاده از روش‌های جایگزین حیوانات یا Replacement»، «کاهش استفاده از حیوانات یا Reduction» و «بهینه‌سازی شرایط مراقبت از حیوانات یا Refinement» انجام شود. این اصول در دنیا تحت عنوان اصول ۳Rs شناخته شده‌اند. اصل «استفاده از روش‌های جایگزین حیوانات» به این معنا است که چنانچه راهکار جایگزینی برای استفاده از حیوانات زنده در امور علمی مقدور باشد، آنگاه استفاده از حیوانات مذکور از نظر اخلاقی مجاز نبوده و استفاده از روش‌های جایگزین در اولویت است.

ادامه مطلب
روایت به ثمر رسیدن برخی از دستاوردهای جهاددانشگاهی در سومین قسمت مستند «غیررسمی»
در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام گرفت؛

روایت به ثمر رسیدن برخی از دستاوردهای جهاددانشگاهی در سومین قسمت مستند «غیررسمی»

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، روایتی از دیدارهای پنج‌شنبه‌ای فعالان حوزه‌ی علم و فناوری با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سومین قسمت از مجموعه مستند «غیررسمی» روز دوشنبه ۲۴ خرداد، ساعت ۱۹:۴۵ از شبکه سوم سیما، سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود.

ادامه مطلب

طرح پژوهشی « نقد و تحلیل ادبیات داستانی اقلیمی ایران و بررسی نسبت آن با هویت ایرانی» پایان یافت

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی؛ چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰صد و سی و یکمین نشست شورای علمی پژوهشگاه با حضور مدیرکل دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر جهاددانشگاهی، در محل سالن شهید همتی پژوهشگاه برگزار گردید و در این نشست گزارش پایانی طرح پژوهشی «نقد و تحلیل ادبیات داستانی اقلیمی ایران (آذربایجان، غرب، شمال، خراسان) و بررسی نسبت آن با هویت ایرانی (۱۳۵۷-۱۳۹۳)» بررسی شد و دکتر مهدی سعیدی عضو هیأت علمی پژوهشگاه و مجری این طرح توضیحات لازم را پیرامون طرح و دستاوردهای آن ارایه کردند و در نهایت اعضای شورای علمی با بررسی مستندات و توضیحات مجری، با اختتام طرح موافقت نمودند.

ادامه مطلب
متخصص بیماری های عفونی مرکز خدمات تخصصی بیماری‌های داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی:

علائم گوارشی در تابستان ممکن است نشانه کرونا باشد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر حمیدرضا قربانی با بیان این مطلب افزود: برخی از بیماران که علایم گوارشی دارند و به خصوص اگر اینکه تب داشته باشند، ممکن است به بیماری کرونا مبتلا باشند، بنابراین اگر بیماری اسهال و استفراغ بیش از حد طول بکشد و حال ما را بد کند و یا به درمان‌های معمولی جواب ندهد باید به احتمال بروز کرونا توجه داشته باشیم.

ادامه مطلب
آمادگی جهاددانشگاهی برای کمک و همکاری با دولت منتخب آینده/ توان این نهاد در اجرا و مدیریت پروژه‌های بزرگ فناورانه
در سومین گردهمایی مجازی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی تاکید شد:

آمادگی جهاددانشگاهی برای کمک و همکاری با دولت منتخب آینده/ توان این نهاد در اجرا و مدیریت پروژه‌های بزرگ فناورانه

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، سومین گردهمایی مجازی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی با حضور رییس، معاونان و مدیران ستادی در دفتر مرکزی این نهاد و ارتباط تصویری با روسای واحدهای سازمانی باهدف بحث و تبادل‌نظر پیرامون فعالیت‌های جاری، برنامه‌ها و تحولات پیش رو، هماهنگی بهتر و استفاده از تجربیات حاصل از اقدامات جهادی پنجشنبه ۲۰ خردادماه برگزار شد.

ادامه مطلب
مراسم تکریم رییس سابق و معارفه سرپرست جدید سازمان جهاددانشگاهی تهران برگزار شد

مراسم تکریم رییس سابق و معارفه سرپرست جدید سازمان جهاددانشگاهی تهران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مراسم تقدیر و تشکر از زحمات دکتر سیدعلی طباطبایی رییس پیشین سازمان جهاددانشگاهی تهران و معارفه دکتر مسعود کمبرانی سرپرست این سازمان ۱۸ خردادماه با حضور دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری و دکتر مهدی باصولی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در سازمان جهاددانشگاهی تهران برگزار شد.

ادامه مطلب
سومین گردهمایی مجازی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی برگزار می شود
۲۰ خردادماه؛

سومین گردهمایی مجازی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی برگزار می شود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، سومین گردهمایی مجازی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون فعالیت های جاری، برنامه ها و تحولات پیش رو، هماهنگی بهتر و استفاده از تجربیات حاصل از اقدامات جهادی با حضور مسئولان ستادی در دفترمرکزی این نهاد و ارتباط تصویری با رؤسای واحدها از ساعت ۸ تا ۱۳ فردا پنج شنبه ۲۰ خرداد برگزار می شود.

ادامه مطلب

انجام تحقیقات کاربردی بر روی گلاب در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر مهدی ابراهیمی گفت: یکی از خانواده های بزرگ گیاهی خانواده گل رز یا همان رزاسه است که بیش از ۳۰۰۰ گونه و نزدیک به ۱۰۰ جنس را در بر می گیرد و بسیاری از میوه هایی که می شناسیم از جمله سیب، هلو، زرد آلو، گیلاس، آلبالو، آلو، تمشک، توت فرنگی و سایر میوه هایی که اغلب آنها شفت هستند به این خانواده تعلق دارد

ادامه مطلب

بنه؛ محصولی با مزیت‌ و درآمدزایی مناسب اما در معرض آسیب

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی ایلام؛ مریم مومنی اظهار کرد: دو گونه بنه، کله‌ون و نرمه‌ون (Pistacia atlantica) و (Pistacia khinjok) به دلیل تولید سقز و بذر در میان گونه‌های درختی و درختچه‌ای زاگرس از اهمیت بالایی برخوردارند و در برخی از مناطق جنگلی زاگرس از آن‌ها به شیوه سنتی بهره‌برداری و فرآوری انجام می‌شود.

ادامه مطلب
توسط پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی ابن‌سینا جهاددانشگاهی؛

فراخوان راهنمایی پایان‌نامه گروه‌های علوم پزشکی، پیراپزشکی و علوم پایه اعلام شد

پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی ابن‌سینا جهاددانشگاهی، فراخوان راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه دانشجویان در گروه‌های علوم پزشکی، پیراپزشکی و علوم پایه، تحت نظر اساتید این پژوهشگاه را منتشر کرد.

ادامه مطلب
اختتام طرح پژوهشی «نقد و تحلیل ادبیات داستانی اقلیمی ایران و بررسی نسبت آن با هویت ایرانی»

اختتام طرح پژوهشی «نقد و تحلیل ادبیات داستانی اقلیمی ایران و بررسی نسبت آن با هویت ایرانی»

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی از اختتام طرح پژوهشی با عنوان «نقد و تحلیل ادبیات داستانی اقلیمی ایران (آذربایجان، غرب، شمال، خراسان) و بررسی نسبت آن با هویت ایرانی (۱۳۵۷-۱۳۹۳)» توسط گروه پژوهشی زبان و ادبیات فارسی خبرداد.

ادامه مطلب
مسیر حرکت اندیشمندان برای پیشرفت و توسعه کشور/ نبود اتفاق‌نظر راجع به توسعه‌یافتگی بین مسوولان
در مناظره‌ای با حضور معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی بررسی شد؛

مسیر حرکت اندیشمندان برای پیشرفت و توسعه کشور/ نبود اتفاق‌نظر راجع به توسعه‌یافتگی بین مسوولان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مناظره مسیر توسعه‌یافتگی در دولت آینده با حضور دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی و دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای صبح امروز(۱۷ خردادماه) در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد.

ادامه مطلب
گیاه شناس و عضو هیات علمی این پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی اظهار کرد:

خاصیت ضد انگلی گیاه عروسک پشت پرده و تاثیر آن بر درمان بیماری‌های کلیه و نقرس

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، گیاه عروسک پشت پرده دارای ساقه زیرزمینی و از خانواده سیب زمینی است و کاسه پیوسته حبابی شکلی دارد که در پائیز و زمستان مزوفیل خود را از دست می‌دهد. میوه سته قرمز نارنجی این گیاه در حد و اندازه یک گیلاس در پائیز درون یک کیسه توری و حباب مانند از جنس کاسبرگ های گل پنهان است که به همین دلیل عروسک پشت پرده نام گرفته است.

ادامه مطلب