از سوی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی؛

مقالات علمی پربازدید با موضوع سینما منتشر شدند

۲۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۴ کد : ۶۲۳۰۵ پژوهشی انتشار دانش
براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، به مناسبت روز ملی سینما، مقالات علمی مرتبط با سینما منتشر شدند.
مقالات علمی پربازدید با موضوع سینما منتشر شدند

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، سینمای ایران که یکی از مهمترین صنایع فرهنگی و هنری کشور محسوب می‌شود، دارای جهت‌گیری‌های متنوعی است که در طول سال ها تغییر کرده است. سینمای ایران تمایل دارد به مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هویتی پرداخته و به‌صورت هنری و برجسته آن‌ها را به تصویر بکشد.

سینمای ایران با سبک واقع‌گرایانه و اجتماعی، بر مسائل اجتماعی و سیاسی تمرکز داشت و فیلم‌ها به‌صورت منتقدانه به مسائل اجتماعی می‌پرداختند و قصد داشتند تا به تحولات اجتماعی و سیاسی ایران پاسخ دهند. بعد از آن سینمای ایران با سبک نوآورانه و آزادانه شناخته می‌شد و فیلم‌سازان برخی از محدودیت‌های قبلی را کنار گذاشته و به خلاقیت بیشتری در ساخت فیلم پرداختند. سینمای ایران در دوره‌ی جنگ ایران و عراق و شرایط سیاسی پس از انقلاب اسلامی تحت تأثیر قرار گرفت، به‌طوری‌که در فیلم‌ها بیشتر به مسائل جنگ و تأثیرات آن بر جامعه می‌پرداختند.

سینمای ایران در سبک‌های رئالیستی و اجتماعی، فرهنگی و هنری و واقع‌گرایی و سینمای مستند نیز فعالیت داشته و فیلم‌هایی همسو با این سبک‌ها ساخته شده است.

 

بررسی مقالات علمی فارسی پربازدید با موضوع سینما در SID

جدول 1، مقالات علمی فارسی با موضوع سینما که بیشترین بازدید را داشته‌اند، نشان می‌دهد.

مقاله‌ی «تحلیل محتوای فیلم «دو زن» به کارگردانی «تهمینه میلانی» با رویکرد به زن» که در سال 1388 در مجله پژوهشنامه علوم اجتماعی با همکاری دو نویسنده نگارش و منتشر شده است، پربازدیدترین مقاله علمی فارسی با موضوع سینما در SID است. این مقاله، با بررسی رویکرد به زن، با هدف بررسی چگونگی شخصیت‌پردازی زن و تصویر ارائه شده از زن در فیلم «دو زن» ساخته «تهمینه میلانی» انجام شده است و به این نتیجه می‌رسد که بین محیط زندگی نقش اول زن و غیرت و تعصب مرد و حس بیم و امید در فیلم، رابطه معنادار وجود دارد. همچنین در فیلم صحنه‌های خشونت‌آمیز، تعصب و غیرت، شک و بدگمانی و سلطه‌گری مرد بر زن بسیار بالا است. در آخر، با استناد به نظریه بازتاب می‌توان چنین نتیجه گرفت که سینما به‌عنوان یک رسانه جمعی توانسته واقعیت‌های اجتماعی جامعه را منعکس کرده و به‌عنوان ابزار انتقال فرهنگی و اجتماعی نقش خود را به‌خوبی ایفا کند.

 

جدول 1. مقالات علمی فارسی پربازدید با موضوع سینما

 

فیلم‌ها در سینمای ایران از جهات مختلفی تقسیم می‌شوند و برخی از آثار می‌توانند در بین چند دسته قرار بگیرند، اما به‌طور کلی می‌توان آن را به سه دسته‌ی اصلی تقسیم کرد:

  1. سینمای واقع‌گرا: تلاش می‌کند تا واقعیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را به تصویر بکشد. فیلم‌های واقع‌گرا اغلب به مسائل اجتماعی و سیاسی مربوط می‌شوند و در برخی موارد ممکن است نگاه منتقدانه‌ای به جامعه داشته باشند.

  2. سینمای آرت-هاوس: بیشتر به جنبش هنری در سینما مربوط می‌شود. فیلم‌های آرت-هاوس که از فنون سینمایی مختلفی استفاده می‌کنند، در تلاشند تا به طرز خلاقانه‌ای مسائل روز را به تصویر بکشند. این نوع فیلم‌ها به‌طور عمومی برای مخاطبانی با سلیقه‌ی هنری بالا ساخته می‌شوند.

  3. سینمای تجاری: بیشتر به تولید فیلم‌هایی با هدف سودآوری می‌پردازد. فیلم‌های تجاری اغلب دارای داستان‌های سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز است و از عناصری مانند اکشن، کمدی و عشق استفاده می‌کنند.

سینمای ایران همواره تلاش کرده است تا مسائل اجتماعی را در فیلم‌های خود بررسی کند. این صنعت هنری با موضوعات مختلفی مانند مسائل سیاسی، زنان، جنگ و مشکلات اجتماعی متنوعی سر و کار داشته است. فیلم‌های سیاسی، اجتماعی و روانشناختی توانستند با بررسی مسائل، نظرات و اندیشه‌های جامعه را به چالش بکشند. سینمای ایران با تمایل به سمت مسائل زنان و مشکلات اجتماعی آنها، توانست نگاه جامعه را به سمت حقوق زنان و تبعات اجتماعی آنها جلب کند. در سال‌های اخیر نیز، سینمای ایران به سمت موضوعات جدیدتر و متنوع بیشتری پیش رفته است.

با توجه به این نکات، می‌توان گفت که سینمای ایران نه تنها نقش مهمی در بررسی مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد، بلکه می‌تواند با صنعت سینما مانند ساخت و تولید فیلم، توزیع و نمایش آثار سینمایی، اجاره سینماها و فروش بلیت‌های سینما به رشد اقتصادی کشور نیز کمک کند.

 

کلمات کلیدی مقالات علمی فارسی با موضوع سینما در SID

کلمات کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خود را در کلمات کلیدی نشان می‌دهد.

شکل 1، کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات علمی فارسی با موضوع سینما را نشان می‌دهد.

براین اساس کلمات «بازنمایی»، «نشانه شناسی» و «سینماتیک» پربسامدترین کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات علمی فارسی با موضوع سینما هستند.


شکل 1. کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات علمی فارسی با موضوع سینما

 

************************

پیوست 1. جهت ورود به صفحه مقالات پربازدید با موضوع سینما روی عنوان مقاله کلیک کنید.

تحلیل محتوای فیلم «دو زن» به کارگردانی «تهمینه میلانی» با رویکرد به زن

معماری و سینما عناصر مکمل و هویت بخش فضا و مکان

بازنمایی خانواده ایرانی در فیلم سینمایی «یه حبه قند»

بررسی کارکردهای سینما در ایران (ارزیابی سینمای سال های 1374 تا 1385 بر اساس توزیع کارکردی فیلم ها)

بازنمائی نقش زنان در سینما (سیاست گذاری های فرهنگی در سینمای قبل و پس از انقلاب اسلامی)