در مراسم چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی رونمایی شد؛

طراحی و ساخت آنتن ۱۶ باندی BTS هیبرید ۵G توسط محققان جهاددانشگاهی/ صرفه‌جویی ارزی و برطرف شدن نیاز اپراتورها با تولید این آنتن‌های پرکاربرد

۱۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۸ کد : ۶۰۸۹۷ تاپ خبر پژوهشی مالکیت معنوی طرح های شاخص
در مراسم چهلم و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی از پروژه «طراحی و ساخت آنتن ۱۶ بندیBTS هیبرید ۵G »توسط محققان این نهاد رونمایی شد.
طراحی و ساخت آنتن ۱۶ باندی BTS هیبرید ۵G توسط محققان جهاددانشگاهی/ صرفه‌جویی ارزی و برطرف شدن نیاز اپراتورها با تولید این آنتن‌های پرکاربرد

 به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در مراسم بزرگداشت چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رییس جهاددانشگاهی و برخی از مسئولان لشکری و کشوری در پژوهشگاه رویان از پروژه «طراحی و ساخت آنتن 16 بندیBTS هیبرید 5G » توسط محققان این نهاد رونمایی شد.

علی مختارانی مدیر این پروژه که توسط سازمان جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی انجام گرفت گفت: با بهره برداری از این محصول تا حد زیادی از خروج ارز از کشور جلوگیری شده و به ایجاد اشتغال کمک خواهد کرد.
وی بیان کرد: در این طرح یک آنتن BTS با قابلیت پوشش همزمان2G/3G/4G/5G با 32 پورت، مطابق با آخرین تکنولوژی تولید کنندگان خارجی ساخته شد. 

وی افزود: نیازهای صنعت اپراتورهای همراه ارزبری بالایی دارند و تا به حال بخش های کمی از آن بومی سازی شده است که می توان با بهره برداری از این محصول تا حد زیادی از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد. همچنین خروجی این طرح با توجه به حجم پرسنلی بالا، به ایجاد اشتغال کمک خواهد کرد. 

این پژوهشگر سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه با کسب دانش فنی و ساخت آنتن های BTS می توان بخش مهمی از زنجیره تامین تجهیزات ایستگاه مخابرات سیار را تامین کرد، گفت: دلایل شاخص بودن این طرح این است که صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران به دلایل متعددی نظیر اندازه بازار قابل توجه داخلی و منطقه ای، موقعیت راهبردی در ارتباطات جهانی، وجود سرمایه انسانی توانمند و چالش های امنیتی بالقوه به ویژه در دوران تحریم ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مختارانی در ادامه عنوان کرد: با اجرایی شدن این طرح آنتنی مطابق با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در این صنعت ساخته خواهد شد که علاوه  بر پوشش نیاز های فعلی اپراتورهای همراه در نسل های 2،3،4 می تواند در نسل 5 مخابرات سیار هم استفاده شود و بخش عمده ای از نیاز اپراتورها که در حال حاضر با واردات آنتن های مختلف رفع می شود را پوشش دهد. همچنین با بومی سازی تکنولوژی های به کار رفته قیمت تمام شده این آنتن در تولید انبوه به مراتب از نمونه خارجی کمتر خواهد بود. 

وی افزود: این طرح قرار است با تولید آنتن های BTS و اداوات مربوطه نیاز اپراتورهای همراه را رفع و از خروج ارز از کشور جلوگیری کند. لازم به ذکر است که نیازهای صنعت اپراتورهای همراه ارزبری بالایی دارند و تا به حال بخش های کمی از آن بومی سازی شده است. همچنین خروجی این طرح با توجه به حجم پرسنلی بالا، به ایجاد اشتغال کمک خواهد کرد.

مدیر این پروژه، مهمترین دستاوردهای اجرای این طرح را تولید آنتن های BTS با قابلیت پوشش 2G,3G,4G و 5G، کسب دانش فنی طراحی و ساخت سایر آنتن های BTS مطابق با نیاز های اپراتورها، صرفه جویی ارزی با بومی سازی و تولید این آنتن های پرکاربرد در داخل کشور، ارتقا امنیت و کاهش وابستگی به تولید کنندگان خارجی در زمینه تجهیزات مخابرات سیار و امکان صادرات تجهیزات به خصوص به کشورهای همسایه اعلام کرد و گفت که بهره برداران این طرح اپراتورهای تلفن همراه خواهند بود.