اجرای طرحی برای تحول در اکوسیستم‌های زراعی دیم

۰۹ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۰ کد : ۱۹۵۳۳ پژوهشی
طرح امکان سنجی کشت دیم برخی گیاهان دارویی در راستای افزایش بهره وری رطوبت خاک در اسفراین توسط دکتر نسرین قوامی، عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با همکاری شرکت مهام شرق، اجرا شد.
اجرای طرحی برای تحول در اکوسیستم‌های زراعی دیم

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، دکتر قوامی اهداف اجرای این طرح را استفاده از پتانسیل کشت دیم با استفاده از تکنیک های به زراعی، معرفی گیاهان دارویی مناسب برای کشت دیم در منطقه و همچنین زمینه سازی جهت اشتغال زایی عشایر شهرستان اسفراین عنوان کرد.

دکتر قوامی در خصوص ابعاد پژوهشی و فناورانه این طرح گفت: در ایران با توجه به شرایط اقلیمی، محدودیت منابع آب و همچنین محدودیت اراضی دارای پتانسیل تولید کشت دیم، مدیریت تامین و مصرف آب نقش اساسی را در تولید به عهده دارد. بنابراین سرمایه گذاری در زمینه روش‌های مدیریت آب باران و سامانه‌های استحصال آب باران برای کشت های دیم از اهمیت بالایی برخوردار است.

قوامی افزود: تا کنون پژوهش‌های مختلفی برای جلوگیری از خسارت‌های ناشی از خشکسالی و تولیدات دیم در کشور صورت گرفته است، از جمله، بهبود عملیات زراعی دیم‌کاری و معرفی ارقام مناسب و سازگار با شرایط دیم کشور که برای این منظور انتخاب و کشت گیاهان دارویی سازگار با شرایط دیم هر منطقه، می تواند بهترین گزینه باشد.

وی با اشاره به این‌که استقرار این گیاهان، ضمن ایجاد پوشش گیاهی می تواند از فرسایش ناشی از شخم های مکرر سالانه نیز جلوگیری کند افزود: ترویج، زراعت دیم گیاهان دارویی در عرصه‌های شیبدار و غیره در سطوح وسیع کشور، می تواند تحولی در حفظ و احیای اکوسیستم‌های زراعی دیم ایجاد کند.

قوامی در پایان اظهار کرد: گیاهان انتخاب شده در این طرح دارای ویژگی نهاده پذیری کم، از نظر نیاز آبی و کودی هستند و امید داریم که نتیجه این طرح بتواند به تغییر الگوی کشت و زمینه سازی برای اشتغال بیشتر منجر شود.