داستان اعتماد مدیران خودباور رنگ واقعیت گرفت؛

رونمایی از پروژه‌ی چرخ مسی؛ رفع گلوگاه صنعت مس به دست جهادگران جهاددانشگاهی

۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۳ کد : ۱۹۳۲۵ تاپ خبر پژوهشی
مراسم رونمایی از پروژه‌ی چرخ مسی و عبور از مرز ریخته‌گری با تولید ۷۰۰۰ تن مفتول مسی به همت سازمان جهاددانشگاهی تهران برگزار شد.
رونمایی از پروژه‌ی چرخ مسی؛ رفع گلوگاه صنعت مس به دست جهادگران جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، روز 27 خردادماه، مراسم رونمایی از پروژه‌ی چرخ مسی (از آلیاژ مس کروم زیرکونیم) با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر خداداد غریب‌پور معاون وزیر صنعت و رییس هیات‌عامل ایمیدرو، دکتر محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران، دکتر سید علی طباطبایی رییس سازمان جهاددانشگاهی تهران و شماری از مدیران صنایع کشور در مرکز فناوری و فرآوری مواد ویژه‌ی فلزی سازمان جهاددانشگاهی تهران برگزار شد.

چرخ مسی به‌عنوان یکی از اجزای مهم خط ریخته‌گری پیوسته‌ی مس است که به‌عنوان خط پراپرزی (properzi) در صنعت شناخته شده و مراحل تولید آن پیچیده می‌باشد و این دانش در انحصار چند کشور است.

این پروژه با همکاری جهاددانشگاهی و صنایع بزرگ برای رفع گلوگاه مس، انجام شده است.

چرخ مسی به‌عنوان قالب ریخته‌گری پیوسته برای تولید مفتول استفاده می‌شود و برای تولید این چرخ باید مراحل ریختگی، فورج گرم، رینگ رولینگ، فورج سرد، عملیات حرارتی و ماشین‌کاری طی ‌شود، زیرا جنس چرخ از آلیاژ مس کروم زیرکونیم است و مراحل تولید آن پیچیده می‌باشد.

از ویژگی‌های این چرخ، استحکام مکانیکی، هدایت حرارتی و دمای تبلور مجدد بالا است که باعث افزایش عمر کارکردی قطعه می‌شود.

توان تولید اکثر فناوری‌های مورد نیاز کشور را داریم

دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در این مراسم با اشاره به در آستانه‌بودن چهل‌سالگی نهاد جهاددنشگاهی و تاکید بر ارایه‌ی الگوی فناورانه و دانش‌بنیان و با بیان این‌که امروز این نهاد با حمایت رهبری مجری بسیاری از فناوری‌ها در کشور است، اظهار کرد: کشور تا پایان سال و در سال‌های آینده شاهد پیشرفت در این زمینه و جهش تولید خواهد بود.

وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی تاکنون توانسته کارهای بزرگی در علم و توسعه‌ی فناورانه در حوزه‌های مختلف پزشکی، فنی مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی و علوم اجتماعی داشته باشد، گفت: هر جا موفقیتی حاصل شده است، مرهون تلاش مدیران انقلابی و خودباوری بوده که این ریسک را پذیرفته‌اند و به ما اعتماد کردند و ما هم پاسخ این اعتماد را با کار خوب داده‌ایم.

رییس جهاددانشگاهی افزود: در مقابل هر جایی که موفقیتی حاصل نشده و فناوری تولیدی کاربردی نداشته، یا به توانمندی اجازه‌ی بروز و ظهور داده نشده یا به واسطه‌ی وجود مدیرانی بوده که دیگر امروز نمی‌توان گفت خودباور نبوده‌اند، بلکه باید گفت ملی نبوده‌اند و به‌دنبال منافع شخصی خود بوده‌ و برای آن‌ها باید فکر جدی کرد.

دکتر طیبی با ابراز خرسندی از این‌که امروز در بحث کانی‌های فلزی و غیر فلزی، توان توسعه‌ای فناوری بالا در صنعت کشور سهم به‌سزایی دارد، ادامه داد: فردی‌ که اکنون در رأس ایمیدرو قرار دارد، اراده‌ی خوبی برای حمایت از توسعه‌ی توان ملی از طریق همکاری با دانشگاه‌ها و مراکزی چون جهاددانشگاهی دارد.

وی با بیان این‌که دکتر غریب‌پور و همکاران در این‌باره باید  قاطعیت و سرعت بیشتری داشته باشند، خاطرنشان کرد: بنده با قاطعیت می‌گویم که جهاددانشگاهی توان تولید اکثر فناوری‌های مورد نیاز کشور را دارد، اما این در حالی است که تولید هر فناوری زمان خاص خود را می‌برد، از این‌رو فعالیت باید به موقع آغاز شود.

رییس جهاددانشگاهی گفت: ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی، اولویت‌های فناورانه، اولویت روز صنعتی کشور، توسعه‌ی صنعتی و اولویت فناوری در حوزه‌ی مهندسی پایه، تجهیزات و مواد را تعیین و در این راستا به موقع فعالیت کنیم تا صاحب دانش فنی شویم.

دکتر طیبی با انتقاد از این‌که امروز برای اثبات توانمندی جهت انجام کارهای بزرگ در کشور به 3 تا 12 سال زمان نیاز است، گفت: به‌این‌ترتیب زمان را از دست می‌دهیم و این زمان باید صرف تولید فناوری در کشور شود.

وی در پایان یادآور شد: اگرچه می‌توان بر اثر کار با خارجی (دیگر کشورها) امتیاز انتقال فناوری گرفته و سرعت را افزایش داد، اما هم‌اکنون که این امتیاز را به ما نمی‌دهند ما می‌توانیم این کار را به موقع شروع کنیم تا از آن بهره‌مند شویم.