در حاشیه افتتاحیه بانک ذخایر دریایی ایران؛

تاکید مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر ضروت توجه به ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۴۵ کد : ۷۰۷۹۵ تاپ خبر پژوهشی
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین‌المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، که با حضور در آیین افتتاحیه بانک ذخایر دریایی ایران که همزمان با روز ملی خلیج فارس توسط مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران افتتاح شد، بر ضرورت توجه به دخایر ژنتیکی و زیستی کشور به عنوان سرمایه ملی و همچنین عامل تاثیر گذار در امنیت غذایی و اقتصادی کشور تاکید کرد.
تاکید مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر ضروت توجه به ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی، دکتر صدری‌نسب، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین‌المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، که با حضور در آیین افتتاحیه بانک ذخایر دریایی ایران که همزمان با روز ملی خلیج فارس توسط مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران افتتاح شد، بر ضرورت توجه به دخایر ژنتیکی و زیستی کشور به عنوان سرمایه ملی و همچنین عامل تاثیر گذار در امنیت غذایی و اقتصادی کشور تاکید کرد.

وی ضمن تبریک دهم اردیبهشت‌ماه، روز ملی خلیج فارس، بر اهمیت برگزاری چنین نشست‌ها باهدف همفکری و هم افزایی در خصوص موضوعات روز و در عین حال با ضرورت بالای توجه به خصوص در ذخایر زیستی و ژنتیکی تاکید و اذعان کرد: چرخه تولید و توسعه اقتصادی بر اساس علوم و فناوریهای نوین در همه حوزه است . در این میان حوزه زیست فناوری با تاثیرات پر شتاب در همه زمینه زندگی از اهمیت زیادی در همه کشورها برخوردار است. در این میان حوزه آبزیان در ایران به ویژه در اکوسیستم خلیج فارس که از تنوع خوبی هم برخوردار است، نیازمند حفاطت و توجه است.

دکتر صدری نسب  توضیحات جامع و مفیدی در زمینه اقیانوس شناسی فیزیکی خلیج فارس، و بررسی اثرات جریان‌های دریایی و ویژگی‌های فیزیکی خلیج فارس بر حضور و تجمع شیلات و آبزیان در مناطق مختلف این خلیج در زمستان و تابستان، راه‌حل‌های کاربردی‌ای را در راستای برنامه‌ریزی هوشمند و هدفمند برای بهره‌برداری بهینه از ذخایر دریایی و منابع طبیعی خلیج فارس ارائه نمود. همچنین دکتر ناصر فرخی معاون بین الملل مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین‌المللی وزارت علوم نیز در سخنانی به پتانسیل بالای خلق ثروت از محصولات دانش بنیان بر پایه منابع زیستی دریایی اشاره کرد و با توجه به آغاز بهره برداری کشورهای حاشیه خلیج فارس از زیستگاه های مشترک با ایران، اهتمام سریعتر به ذخیره سازی نمونه های زیستی و بهره برداری از منابع ارزشمند این حوزه را ضروری اعلام کرد.

وی ضمن ابراز خرسندی از راه اندازی بانک ذخایر دریایی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ابراز امیدواری کرد با مشارکت همه دستگاه ها حفاطت از ذخایر دریایی سرعت بیشتری بگیرد


نظر شما :