پرونده سلامت برای اعضای جهاددانشگاهی تشکیل می‌شود

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۵ کد : ۷۰۷۵۸ تاپ خبر پژوهشی
در مراسم آغاز اجرای طرح پایش و ارتقاء سلامت اعضای جهاددانشگاهی به همت سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران اعلام شد که با اجرای این طرح پرونده سلامت برای اعضای این نهاد تشکیل می‌شود.
پرونده سلامت برای اعضای جهاددانشگاهی تشکیل می‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی علوم‌‌پزشکی تهران، دکتر سیدرضی آقاسیدی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی در  مراسم اجرای طرح پایش و ارتقاء سلامت اعضای جهاددانشگاهی که با حضور دکتر علی منتظری رییس پژوهشکده علوم بهداشتی در سازمان علوم پزشکی تهران برگزار شد گفت: توجه به سرمایه انسانی مهم‌ترین دارایی هر سازمان است و باتوجه به این بخش جزو سیاست و راهبردهای معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی است. در این حوزه، بخشی به‌عنوان سلامت جسمی و روان‌شناختی اعضا مورد توجه است، امروز افتتاحیه طرح و ارتقا سلامت اعضای جهاد دانشگاهی را داشتیم، در این طرح وضعیت سلامت اعضا و کارکنان پایش و مورد مداخلات بهبودی قرار خواهد گرفت، امیدواریم این برنامه یک شروع خوب برای نشاط سازمانی در جهاد دانشگاهی و الگویی مناسب برای سایر سازمان‌ها باشد.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی بیان کرد: این طرح به‌صورت آزمایشی و به‌صورت سالانه برگزار خواهد شد، در فاز اول اطلاعاتی را با انجام آزمایش خون‌گرفته می‌شود و پس از آن با ویزیت پزشکان متخصص روند درمان و سلامت اعضا مورد ارزیابی خواهد گرفت.

وی افزود: در این مرحله تمرکز بر افراد با بیماری خاص یا نیازمند توجه بیشتر در حوزه جسم و روان است، امیدوارم در این مرحله همه افراد سلامت خود را داشته باشند؛ اما در صورت مشاهده بیماری، کمک‌های سلامت و پزشکی برای بهبود سلامت جسم و روان صورت خواهد گرفت.

آقاسیدی بیان کرد: این طرح به دستور رییس سازمان برای اعضا تمام‌وقت جهاددانشگاهی رایگان است، در طرح‌های توسعه‌ای که شامل خانواده جهادگران و اعضای وابسته به آنها هستند، تعرفه نیز با حفظ تاب‌آوری منابع و به‌صورت منطقی تعیین خواهد شد.

اجرای جامع طرح پایش سلامت 

دکتر مریم صداقت، عضو هیئت‌ علمی گروه پزشکی مبتنی بر سبک زندگی و مجری طرح پایش سلامت اعضای جهاد دانشگاهی در این برنامه اظهار کرد: طرح پایش سلامت مبتنی بر بررسی‌های جهاد دانشگاهی و افزایش توجه افراد به‌سلامت آنها شکل گرفت، به دلیل اینکه عمده مرگ‌ومیر در کشور به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است، آگاهی به‌موقع نسبت به بیماری نقش بسیار مهمی در روند درمان و بهبود فرد دارد، انتظار داریم در یک بازه ۶ تا ۸ ماهه برای تمام اعضای جهاد دانشگاهی در کشور این طرح اجرا شود.

وی افزود: طرح پایش سلامت در تهران به دلیل داشتن ۴۴۰۰ نفر عضو در جهاد دانشگاهی در سه‌فاز اجرا خواهد شد و پس از آن خوزستان، خراسان و اصفهان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

مجری طرح پایش سلامت اعضای جهاد دانشگاهی عنوان کرد: طرح پایش سلامت به‌صورت جامع اجرا می‌شود و در این طرح به دنبال استفاده از منابع مختلف، سوابق درمانی افراد و ارزیابی از وضعیت ظرفیت تنفسی، بینایی، سنجش تراکم استخوانی، سبک زندگی و سلامت روانی بررسی خواهد شد، در این طرح سعی می‌شود که شناسنامه درمانی برای افراد تهیه شود.

صداقت با بیان اینکه در طرح پایش سلامت ریسک سلامت افراد مشخص خواهد شد، عنوان کرد: دسترسی به اطلاعات مربوط به ریسک سلامت افراد نیازمند بررسی همه‌جانبه است که طی آن آزمایش‌های متعددی پاراکلینیکی صورت خواهد گرفت و راهکارها و دستورالعمل‌های موردنیاز در این‌ خصوص ارائه می‌شود.

وی گفت: توجه به موضوع درمان نیازمند فرهنگ‌سازی در سطح جامعه است و بسیاری از افراد می‌دانند که با اقدامات کوچک و به‌موقع مانع افزایش بیماری خواهند شد؛ اما به دلیل نبود انگیزه کافی و یا تعلل در خصوص بیماری شاهد افزایش سطح بیماری هستیم، در این طرح توجه به‌سلامت افراد هدف قرار گرفته و نیاز است اعضا برای اجرای این طرح همکاری لازم را داشته باشند.

توجه به بیماری‌های غیرواگیر

دکتر حسین یاری، مدیر کلینیک پیشگیری و ارتقاء سلامت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌‌پزشکی تهران در این برنامه درباره طرح «پایش و ارتقاء سلامت اعضای جهاد دانشگاهی» گفت: طرح پایش و ارتقاء سلامت اعضای جهاد دانشگاهی به همت معاونت پژوهشی و درمانی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح پایش و ارتقاء سلامت اعضای جهاد دانشگاهی در کلینیک پیشگیری و ارتقاء سلامت سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود، افزود: هدف از اجرای طرح پایش سلامت نیروی انسانی جهاد دانشگاهی این است اختلالات شایع سلامت را شناسایی کنیم. نیروی انسانی جهاد دانشگاهی در این طرح با سه گام مواجه هستند؛ آزمایش خون که گام اول این طرح است شامل چربی، قند خون ناشتا، وضعیت کلیه، پروستات و آنزیم‌های کبدی می‌شود.

مدیر کلینیک پیشگیری و ارتقاء سلامت سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ادامه داد: تست پاراکلینیکی برای گام دوم است که شامل بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، تست تنفس می‌شود. همچنین ماموگرافی و پاپ‌اسمیر برای زنان در این مرحله انجام می‌شود.

یاری افزود: پس از اتمام مرحله دوم، پرونده سلامت برای اعضای جهاددانشگاهی تشکیل می‌شود و تمام وارد مرتبط با سلامت در پرونده تمام افراد ثبت می‌شود. هنگامی که پرونده پزشکی افراد کامل شد، ویزیت پزشک دوم صورت می‌گیرد و پزشکی شخصی‌سازی شده هر فرد ارائه می‌شود. اطلاعات وضعیت سلامت افراد در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا از وضعیت سلامت خود مطلع شوند.

وی درباره تاثیر اجرای طرح پایش سلامت اعضای جهاد دانشگاهی گفت: همه انسان‌ها نسبت به بیماری‌های غیر واگیر حساس نگرانی می‌کنند. اجرای این طرح می‌تواند تمام نگرانی‌های مرتبط با بیماری‌های غیر واگیر را برطرف کند.

کلید واژه ها: ارتقاء سلامت


نظر شما :