ماموریت اصلی جهاددانشگاهی علم و فناوری با پیوست فرهنگی اجتماعی است/ مهندسی پیچیده‌ترین سازه ویروسی کشور در پژوهشکده سرطان معتمد

۳۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۶ کد : ۶۸۸۰۱ پژوهشی
در مراسم جشن «رویش معتمد جهاد، مولود انقلاب» پژوهشکده سرطان معتمد بر ماموریت اصلی جهاددانشگاهی که علم و فناوری با پیوست فرهنگی اجتماعی است، تاکید و خبر از مهندسی پیچیده‌ترین سازه ویروسی کشور در این پژوهشکده داده شد.
ماموریت اصلی جهاددانشگاهی علم و فناوری با پیوست فرهنگی اجتماعی است/ مهندسی پیچیده‌ترین سازه ویروسی کشور در پژوهشکده سرطان معتمد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، جشن «رویش معتمد جهاد، مولود انقلاب» از سوی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی با حضورحجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات امنای جهاددانشگاهی و دکتر حسن مسلمی نائینی رییس و دکتر کیوان مجیدزاده عضو هیات امنای جهاددانشگاهی، دکتر اردشیر قوام زاده مشاور عالی رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی و همچنین تعدادی از مدیران ارشد این نهاد امروز، 30 بهمن ماه برگزار شد.

ماموریت اصلی جهاددانشگاهی، علم و فناوری با پیوست فرهنگی اجتماعی است

حجت‌الاسلام و المسلمین  دکتر عبدالحسین خسروپناه در این مراسم ضمن تبریک کسب مقام نخست پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی در بین مراکز پژوهشی حوزه سرطان در کشور بیان کرد: این پژوهشکده تنها یک پژوهشکده نظریه پرداز و کسب علم، دانش و فناوری نیست، بلکه کار مهم آن این است که محصول علمی و پژوهشی خود را در خدمت مردم محروم و نیازمند در کشور به کار گرفته است و تنها در تهران مستقر نیست و در سایر استان ها نیز فعالیت دارد.

وی با اشاره به راز موفقیت پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی گفت: به نظر بنده 5 عامل مهم در توفیق این پژوهشکده در مجموعه جهاددانشگاهی موثر بوده است که شامل نگاه حکمرانی به سرطان(یعنی از سیاست گذاری تا تنظیم گری و سپس تصدی گری با دو رویکرد تسهیلگری و باز توزیع در تبدیل ایده به محصول نگریسته شود)، توجه اصیل به علم و فناوری در حوزه سرطان با پیوست فرهنگی اجتماعی، بهره وری طب مدرن از دستاوردهای  طب سنتی  ، جامعیت در پیشگیری، تشخیص و درمان و به کارگیری وزارتخانه ها و دستگاه های دیگر در راستای ماموریت است و حاصل این 5 عامل باعث شده تا شما مظهر آیه 32 سوره مائده شوید.   

وی با تاکید بر این که جهاددانشگاهی کارهای بزرگی در حوزه های مختلف، فنی مهندسی، پزشکی، علوم انسانی، کشاورزی و... داشته است، گفت: جهاددانشگاهی دستاوردهای عظیمی برای مملکت به جا گذاشته است و از دستاوردهای انقلاب اسلامی که می شود به آن بالید، دستاوردهای این نهاد است؛ کاش نمایشگاه دائمی از دستاوردهای جهاددانشگاهی برپا شود.

دکتر خسروپناه تاکید کرد: ماموریت جهاددانشگاهی فرهنگی نیست، بلکه علم و فناوری است، اما با پیوست فرهنگی اجتماعی و پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی از این مدل است.  

امیدواریم جهاددانشگاهی با همت جهادگران به یکی از مراکز و سازمان های بزرگ تحقیقاتی دنیا تبدیل شود

در ادامه مراسم دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی با تبریک اعیاد شعبانیه و همچنین تبریک کسب مقام توسط پژوهشکده سرطان معتمد این نهاد، اظهار کرد: پژوهشکده سرطان معتمد با کسب این عنوان نشان داد که ما می توانیم. این (ما می توانیم) موضوعی است که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره و تاکید نموده‌اند.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به این که دستاوردهای انقلاب اسلامی دو چیز بود؛ اولی ساقط کردن رژیم خونخوار پهلوی و دومی رسیدن به خودباوری، گفت: تقی زاده هایی بودند که می گفتند از سر تا پا باید فرنگی شویم؛ اما امام خمینی(ره) روحیه خودباوری و «ما می توانیم» را به ما تلقین کرد و در جهاددانشگاهی نیز با انجام کارها نشان داده شد که ما می توانیم. 

وی افزود: امیدواریم این نهاد هر چه زودتر و با همت جهادگران خود به جایگاه بالایی برسد و به یکی از مراکز و سازمان های بزرگ تحقیقاتی دنیا تبدیل شود. 

دکتر مسلمی نائینی ادامه داد: جهاددانشگاهی کارهای خیلی خوبی انجام  داده است و با بررسی های انجام شده مشخص شد این نهاد در حال حاضر دارای ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه علمی است که باید به محصول تبدیل شود.

وی با تاکید بر هم افزایی پژوهشگاه ها و پژوهشکده های این نهاد، تاکید کرد: باید هم افزایی بین پژوهشگاه رویان، این سینا و پژوهشکده سرطان معتمد این نهاد افزایش یابد تا به موفقیت های بیشتری برسیم.

 

درخواست تسهیلگری برای حوزه سلول درمانی پژوهشکده سرطان معتمد

در این مراسم دکتر قوام زاده از دکتر خسروپناه درخواست کرد تا در حوزه سلول درمانی پژوهشکده سرطان معتمد تسهیلگری هایی را انجام دهد.

وی با اشاره به این که شرکت های دارویی مخل نظم دارویی کشور هستند، اظهار کرد: دارو از سایر کشورها بدون هیچ مشکلی وارد کشور می شود و مردم استفاده می کنند، اما سلول درمانی که خودمان درست می کنیم و هیچ عوارضی ندارد را نمی گذارند اجرا شوند و می گویند اگر شورای انقلاب فرهنگی اجازه دهند می تواند اجرا شود.

 

جهاددانشگاهی دارای الگوهایی است که به ما یاد می‌دهند باید امیدوار باشیم

دکتر کیوان مجیدزاده عضو هیات امنا جهاددانشگاهی نیز بیان کرد: امروز برای موضوعی جشن میگیرم که باید در آینده سر لوحه کارمان قرار دهیم، یعنی «ما می توانیم»، « شدنی است» و «امید».

وی با تاکید بر این که چند فاکتور وجود دارد که به ما برای ادامه مسیر کمک می کند، گفت: اصلی ترین فاکتور، لطف خدا و توفیق اوست؛ آیاتی که وجود دارد نشان می دهد که خداوند می خواهد تا تلاش ها به ثمر برسد، در نتیجه این تلاش ما است که جلوه گر می شود.

عضو هیات امنا جهاددانشگاهی تصریح کرد: براساس مطالعات برای به سرانجام رسیدن کارها باید طراحی انجام شود؛ امروز نیز در این پژوهشکده نتایج کارهایی را می گیریم که طراحی آن توسط مدیران گروه ها و ... در همین پژوهشکده انجام شده است.

دکترمجیدزاده ادامه داد: فاکتور دوم بعد از طراحی، پیگیری و تلاش و پشتکار مستمر است که اصلی ترین دستاورد این مجموعه نیز حاصل تلاش عزیزانی است که شاید هیچ وقت اسمشان مطرح نمی شود.

وی اظهار کرد: فاکتور بعدی، فاکتور امید است؛ ما در این نهاد الگوهایی را داریم که به ما یاد می‌دهند که باید امیدوار باشیم.

 

انجام پیچیده ترین مهندسی سازه ویروسی کشور در پژوهشکده سرطان معتمد

دکتر رامین صرامی فروشانی رییس پژوهشکده سرطان معتمد نیز با ارایه گزارش را فعالیت بخش‌ های مختلف پژوهشکده بیان کرد: پژوهشکده رشد کمی و کیفی خوب داشته است.

وی با اشاره به این که نشان جهاددانشگاهی در کشور شناخته شده است، افزود: در حال حاضر تمرکز پژوهشکده در حوزه ایمنی درمانی سلولی و شناسایی و حذف سلول های توموری توسط سلول های سیستم ایمنی و در حوزه سلول درمانی بر کشنده های طبیعی است.  

رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی با بیان این که در حوزه درمان تا کنون بیش از 187 هزار نفر سرویس ارایه شده است، بیان کرد: پیچیده ترین مهندسی سازه ویروسی کشور را در حال انجام داریم.

دکتر صرامی فروشانی با اشاره به این که مرکز لنف ادم پژوهشکده تنها مرکز کشور در این زمینه است، گفت: این پژوهشکده دارای بانک نمونه های زیستی سرطان است. همچنین پیگیر هستیم تا کنگره بیماری های سرطان پستان را مجدد برگزار کنیم.

 

برای درمان سرطان تشخیص زودرس اهمیت بسیاری دارد

در ادامه دکتر مسعود حبیبی رییس جهاددانشگای علوم پزشکی و رییس اسبق پژوهشکده سرطان معتمد نیز با اشاره یه این که این مجموعه نیازمند توجه بیشتری است، بیان کرد: برای درمان سرطان، تشخیص زودرس اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: ظرفیت ایجاد شده برای افزایش شبکه درمان سرطان پستان در کشور بسیار خوشحال کننده است.

در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر این پژوهشکده تقدیر و جلسه پرسش و پاسخ با حضور رییس جهاددانشگاهی انجام و از کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان پژوهشکده نیز بازدید شد.

گفتنی است، پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی بر اساس ارزیابی مستقل وزارت بهداشت در بین کلیه مراکز پژوهشی در حوزه سرطان اعم از بالینی و زیست پزشکی در سراسر کشور موفق به کسب رتبه اول شد.

کلید واژه ها: سرطان پستان


نظر شما :