سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان خبر داد:

به‌روزرسانی طرح جامع گردشگری استان اصفهان

۳۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۴ کد : ۶۸۸۰۰ پژوهشی
سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان از تحویل پیش‌نویس اولیه گزارش نهایی «بازنگری طرح جامع گردشگری اصفهان»، جهت بررسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خبر داد.
به‌روزرسانی طرح جامع گردشگری استان اصفهان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، دکتر زاهد شفیعی، درباره آخرین وضعیت بازنگری طرح جامع گردشگری اصفهان، اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در سال 1400 طی فراخوانی به دانشگاه‌ها و جهادهای دانشگاهی «بازنگری طرح جامع گردشگری استان اصفهان» را اعلام کرد که در نهایت این طرح به معاونت پژوهش جهاددانشگاهی اصفهان سپرده شد.

وی با بیان اینکه هزینه درنظر گرفته شده برای «بازنگری طرح جامع گردشگری استان اصفهان» 400 میلیون تومان بود که به نسبت ابعاد این طرح رقم بسیار اندکی بود، تاکید کرد: با این وجود جهاددانشگاهی اصفهان به‌واسطه احساس مسئولیتی که در حوزه گردشگری استان داشت این طرح را پذیرفت و تاکنون هزینه‌های بسیار زیادی برای اجرای این طرح انجام داده است.

سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان، سال 1382 طی انعقاد قراردادی اجرای «طرح جامع گردشگری استان اصفهان» را به شرکت شهر و خانه سپرد، توضیح داد: اگرچه این طرح سال 1390 به پایان رسید، اما به دلیل برخی چالش‌ها «طرح جامع گردشگری استان اصفهان» به تایید شورای سیاست‌گذاری استان نرسید و به نوعی الزام‌آوری یک طرح جامع را به‌عنوان طرحی فرادست پیدا نکرد.

وی بازنگری طرح جامع گردشگری استان اصفهان توسط گروه گردشگری معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی را تلاشی برای بازنگری طرح قبلی (انجام شده توسط شهر و خانه) توصیف کرد و گفت: به واسطه اختلاف زمانی و تغییرات بسیار زیاد طی 18 سال گذشته (از سال 1382 تا سال 1400) که قرارداد «بازنگری طرح جامع گردشگری استان اصفهان» به جهاددانشگاهی اصفهان سپرده شد، این طرح از سطح بازنگری فراتر رفت و به نوعی طرح جامع گردشگری اصفهان از اول تدوین شد.

دکتر شفیعی تصریح کرد: بر روی این طرح متخصصان حوزه‌های گردشگری، جامعه‌شناسی، اقتصادی، برنامه‌ریزی شهر، طراحی شهری و جغرافیا و برنامه‌ریزی به صورت متمرکز کار کرده‌اند و همچنین برای پیشبرد طرح از مشاوران و اساتید مختلف دانشگاهی استفاده شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر پیش‌نویس اولیه گزارش نهایی بازنگری طرح جامع گردشگری اصفهان، جهت بررسی تحویل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان شده است، گفت: اهمیت انجام طرح چنین است که طی ده‌های گذشته اصفهان هیچ طرح فرادستی در حوزه گردشگری وجود نداشته است.

سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان تاکید کرد: بازنگری طرح جامع گردشگری اصفهان در صورتی الزام‌آور خواهد بود که به تصویب شورای سیاست‌گذاری استان برسد و در حال حاضر قرار است جلسات کارگروه زیربنایی گردشگری استان برگزار و طرح در آن ارائه شود تا نظرات برای تدقیق و اصلاحات طرح دریافت شود.

وی افزود: در این راستا، در تاریخ 30 دی‌ماه جلسه‌ پیش ارائه «طرح بازنگری طرح جامع گردشگری» با حضور زینلیان، معاون عمرانی استاندار اصفهان و محققیان، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان و نمایندگان سازمان‌های ذی‌ربط برگزار شد.

دکتر شفیعی با اشاره به اینکه بازنگری طرح جامع گردشگری استان اصفهان حدود یک و نیم سال به طول انجامیده است، اظهار کرد: در مقایسه با سایر طرح‌هایی که توسط گروه‌های مختلف برای شهرهای دیگر آماده شده، «بازنگری طرح جامع گردشگری استان اصفهان» زمان کمتری به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های مهم بازنگری طرح جامع گردشگری اصفهان، گفت: در زمان یاد شده برای بازنگری این طرح بازدیدهای میدانی بسیاری از تمام شهرستان‌‌های استان و برخی شهرهای گردشگری انجام شده و با مدیران شهری، شهرداران، فرمانداران و همچنین روسا و کارشناسان ادارات میراث فرهنگی این شهرستان‌ها جلسات مختلفی برگزار شده است.

سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان همچنین با بیان اینکه کار اقتصادی خوبی برای این طرح صورت گرفته است، تاکید کرد: در بازنگری طرح جامع گردشگری اصفهان، جهت پیش‌بینی موردنیاز گردشگری استان تلاش شده تا داده‌های خوب و به روزی جمع‌آوری شود تا برمبنای داده‌های سی ساله پیش‌بینی‌های اقتصادی برای گردشگری استان اصفهان انجام شود؛ کاری که تاکنون صورت نگرفته شده است.

وی گفت: تاکنون پایگاه داده‌مکانی برای گردشگری استان نداشتیم، اما معاونت پژوهش جهاددانشگاهی اصفهان با گردآوری داده‌ها از سازمان‌ها و نهادها و همچنین جستجوهای بسیار تلاش کرد تا برای نخستین بار یک پایگاه داده‌مکانی قابل‌قبول برای گردشگری استان اصفهان ایجاد کند.

کلید واژه ها: گردشگری


نظر شما :