ثبت اختراع اولین کود گرانول هفت جزئی دنیا توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی استان سمنان

اولین کود گرانوله آهسته رهش هفت جزئی دنیا و کشور توسط محققان و پژوهشگران جهاددانشگاهی استان سمنان ثبت اختراع شد.
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۶ کد : ۶۷۷۹۲ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی سمنان، رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان امروز اول بهمن ماه با اعلام این خبر گفت: اولین کود گرانوله آهسته رهش هفت جزئی دنیا و کشور متشکل از مواد معدنی و ارگانیک توسط محققان و پژوهشگران جهاددانشگاهی سمنان تولید و امروز ثبت اختراع شد.
ثبت اختراع اولین کود گرانول هفت جزئی دنیا توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی استان سمنان

علی منصفی راد با بیان اینکه این کود گرانوله که برای اولین بار در سطح جهانی فرموله شده است متشکل از چندین ماده معدنی و آلی می‌باشد و تمامی آن ها در داخل استان تأمین می‌گردد، افزود: بعد از تولید نمونه اولیه، فرآیند ثبت اختراع و آنالیز طرح انجام و طرح در موسسه آب و خاک کشور نیز دنبال شد و مجوز تولید انبوه این محصول نیز صادر خواهد شد، پیش‌بینی ما این است که این مجوز تا پایان سال صادر و زمینه برای تولید انبوه و ایجاد خط تولید در سال ۱۴۰۳ فراهم شود.

وی با بیان اینکه با ایجاد خط تولید این محصول، زمینه ۳۵ نفر اشتغال مستقیم و ۱۰۰ نفر شغل غیرمستقیم در استان فراهم خواهد شد، با اشاره به اینکه یک جزء از هفت جزء این کود حیوانی و هر شش جزء دیگر مواد معدنی است، اظهار کرد: همه این مواد معدنی به وفور در استان وجود دارد و هیچ دغدغه‌ای برای تأمین مواد اولیه آن وجود ندارد.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان از  کود گرانل آهسته رهش به‌عنوان یک محصول دانش‌بنیان نام برد و افزود: این کود حاوی ترکیبات مغذی و کانی‌های معدنی با هدف اصلاح بستر و کاهش شوری خاک است، جدید بودن در دنیا، داشتن گام ابتکاری و قابلیت صنعتی شدن آن توسط پارک علم و فناوری استان سمنان و اداره مالکیت های فکری و معنوی کشور تایید شده است.

یکی از پژوهشگران جهاددانشگاهی استان سمنان و از مخترعین این محصول نیز گفت: کود گرانوله، نوعی کود مصنوعی است که به صورت دانه های کوچک گرانوله ای تولید می شود، این کود شامل عناصر غذایی مورد نیاز برای رشد و تغذیه گیاهان است که به صورت خوراکی برای گیاهان در زمینهای کشاورزی و باغی استفاده می شود.

آرمین صانعی افزود: کود کامل گرانوله، جایگزین مطمئن کودهای تک عنصری است. کود گرانوله معمولآ به عنوان یک منبع غذایی تعادل دهنده استفاده میشود، زیرا درصدهای مختلفی از عناصر غذایی را در یک محصول تامین می کند. همچنین، با استفاده از کود گرانوله می توان آن را به روش های مختلفی به زمین اعمال کرد، مانند پخش مستقیم در زمین، اعمال در زیر خاک قبل از کاشت یا اعمال در طول دوره رشد گیاه.

وی گفت: در این اختراع از 6 ماده معدنی و یک ماده آلی استفاده نموده اس،  در واقع هر کدام از مواد معدنی ذکر شده دارای فواید خاص خود برای گیاه و خاک هستند. متقاضی در این اختراع به کمک بهینه سازی به بهترین رنج ترکیب جهت تاثیر حداکثری استفاده نموده است.

این پژوهشگر جوان ادامه داد: این کود در کشاورزی کاربرد عمومی دارد و علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاه به بهبود بافت خاک، کاهش pH و کاهش شوری و حفظ رطوبت خاک کمک می‌نمایید، قیمت مناسب این کود در کنار کیفیت بالای آن نقطه قوت آن بوده و استفاده از آن برای کشاورزان بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

صانعی خاطرنشان کرد: همچنین استفاده از این کود در کنار سایر کودهای شیمیایی میتواند سبب کاهش مصرف سایر کودهای شیمیایی تا میزان ۳۵درصد شود. زیرا این محصول خاصیت جذب و نگهداری عناصر مغذی را دارد و مانع از شویش کودهای شیمیایی نظیر اوره، سولفات پتاسیم و تریپل فسفات می گردد.

وی اضافه کرد: این کود جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی بوده و تولید آن میتواند در سال های آینده کشور را از واردات کودهای شیمیایی بی‌نیاز و به جلوگیری از خروج ارز از کشور کمک بسزایی نمایید.

کلید واژه ها: کود گرانوله


نظر شما :