انتخاب مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی جهاددانشگاهی به عنوان تیم برگزیده در کنگره ملی بانوان تاثیرگذار

۰۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۴ کد : ۶۷۷۶۸ تاپ خبر پژوهشی
انتخاب مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی جهاددانشگاهی به عنوان تیم برگزیده در کنگره ملی بانوان تاثیرگذار

مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی به عنوان تیم برگزیده دومین کنگره بانوان تاثیرگذاردر استان تهران انتخاب شد. در مراسمی که به مناسبت میلاد مبارک حضرت فاطمه زهرا (س)، با حضور سرکار خانم دکتر خزعلی، معاون محترم زنان و خانواده رئیس جمهور، آقای دکتر منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور، آقای دکتر فخاری استاندار محترم تهران و برخی دیگر از مقامات و بانوان فرهیخته در سالن اجلاس سران برگزار گردید، از خانم¬ها دکتر نجمه یزدانفر به عنوان بنیانگذار مرکز آنالیزشیمیایی و رئیس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی، دکتر مهناز قمبریان مدیرمرکز خدمات تخصصی، مهندس مینا محمدپور مدیر فنی آزمایشگاه تعیین ماهیت فرآورده¬های نفتی، مهندس عفت شمس الدینی مسئول آزمایشگاه غذایی، مهندس نسیم غنی زاده مدیر تضمین کیفیت و مهندس آنیتا الهی مسئول آزمایشگاه سموم و آلاینده¬های شیمیایی تجلیل گردید.
خانم دکتر قمبریان (دکتری شیمی تجزیه و عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی با مرتبه دانشیاری) و مدیر مرکز آنالیز شیمیایی در توضیحاتی فرآیند تشکیل این تیم افتخار آفرین را تشریح نمود. بنا به اظهارات نامبرده، این مرکز در سال ،1384 ، در زمانی که بحث امنیت غذایی به معنی امروز مطرح نبود و مفاهیمی مانند کنترل آلودگی و منع استفاده از سموم شیمیایی و کشت ارگانیک به تازگی در سطح بین المللی زمزمه می شد، توسط خانم دکتر نجمه یزدانفر (دکتری شیمی تجزیه و عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی با مرتبه دانشیاری) پایه¬گذاری و تأسیس گردید. این تیم تخصصی، در طول 18 سال فعالیت،  با بهره¬گیری از پرسنل جوان نخبه و متخصص که عمدتاً بانوان هستند، تبدیل به مجموعه ای توانمند و پویا شده است که بر اساس ملزوات استاندارد بین المللی ایزو ۱۷۰۲۵ به عنوان آزمایشگاه همکار، معتمد و مرجع 8 سازمان نظارتی از جمله سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو، سازمان محیط زیست، سازمان حفظ نباتات و ... در خط مقدم توسعه پایدار و امنیت غذایی، بررسی و ارائه راهکار برای حذف آلاینده های زیست محیطی، کنترل کیفیت انواع سوخت و فراورده های نفتی و شناسایی و تعیین ماهیت فراورده های نفتی (به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت) انجام وظیفه می نماید. مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی، مجهزترین مرکز ارائه خدمات آزمایشگاهی جهاد دانشگاهی می¬باشد که از 6 گروه آزمایشگاهی تخصصی تشکیل شده است.
این مرکز عضو ممتاز و رتبه دوازدهم شبکه آزمایشگاهی فناوری¬های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بین بیش از 600 آزمایشگاه در سطح کشور بوده و تاکنون 3 بار به عنوان آزمایشگاه همکار نمونه سازمان استاندارد انتخاب گردیده است.
وی افزود؛ فعالیت¬های مرکز آنالیز شیمیایی تنها محدود به انجام خدمات آنالیز تخصصی نیست. این تیم منسجم و مجرب، با بهره¬گیری از پرسنل متخصص و آموزش دیده خود فعالیت¬های علمی پژوهشی بسیاری را انجام داده و نتایج حاصل از آن تاکنون منجر به چاپ بیش از 150 مقاله علمی، تخصصی درسطح بین¬المللی (ISI) و همچنین ارائه آنها در کنفرانس¬های ملی و بین المللی گردیده است. برگزاری چند صد دوره آموزشی مهارتی و تخصصی، راهنمایی و مشاوره پایان¬نامه¬های کارشناسی ارشد و دکتری و حضور فعال اعضا هیات علمی این مرکز، در کمیته¬های تدوین استاندارد ملی ونیز ابداع و صحه¬گذاری روشهای جدید و دقیق اندازه گیری ترکیبات جدید و مسئله ساز، از دیگر دستاوردهای آنان می باشد.
یکی از پروژه¬های مهم این مجموعه تخصصی، کنترل و پایش انواع محصولات کشاورزی شامل میوه-جات، سبزیجات و صیفی¬جات عرضه شده در میادین میوه و تره¬بار شهرداری تهران می¬باشد که سالهاست به همت مدیریت محترم سازمان میادین میوه و تره بارشهرداری تهران و با حمایت شورای شهر تهران در ابن مرکز در حال انجام می¬باشد. دغدغه اصلی و امید اعضا این تیم که با جدیت و حداکثر دقت انجام وظیفه می کنند این است که با سیاستگزاری مسئولین بر پایه نتایج حاصل از این طرح، سبد غذایی مردم عزیز کشورمان با اصلاح الگوی کشاورزی سلامت و ایمن گردد. اهمیت پایش این آلاینده¬ها در زمان صادرات محصولات مذکور، از کشور بیشتر مشخص می¬شود. تأیید سلامت محصولات فوق در کشورهای مقصد می¬توانند منجر به رونق صادرات محصولات غیرنفتی کشوروافزایش ثروت ملی گردد.
کنترل کیفی و بررسی تقلبات انواع محصولات غذایی مانند آبلیمو، زعفران، رب گوجه فرنگی و آبمیوه-ها از نظر وجود نگهدارنده¬های شیمیایی، شیرین کننده¬های سرطان¬زا و رنگ¬های مصنوعی غیرمجاز که می¬توانند برای بدن بسیار مضر باشند، از دیگر فعالیتهای مهم این مرکز می باشد. 
مدیر مرکز آنالیز شیمیایی در پایان، خاطر نشان نمود که از ابتدای تشکیل تیم مذکور و تأسیس این مرکز، همواره افق دید، آرزو، هدف و برنامه های توسعه ای این مجموعه به گونه¬ای ترسیم شده است که انشالله در آینده¬ای نه چندان دور در قامت بزرگترین و جامع¬ترین آزمایشگاه مرجع ملی و منطقه¬ای در سطح بین¬المللی فعالیت نموده وبا ایفای نقشی بسیار ارزنده در مسیر توسعه پایدار، قدم بر داشته و از منافع ایران عزیز اسلامی پاسداری نماید.
توشه راه و خط مشی همکاران این تیم چابک و باانگیزه، کلام مبارک فخر زنان دو عالم، حضرت زهرای مرضیه (س) است که فرمودند:
"هر کس عبادت و آمورش را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و برکات را برای او تقدیر می نماید"
از خداوند سبحان مسئلت دارم همه ما را عامل و مصداق این فرمایش قرار دهد. آمین

 


نظر شما :