در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی؛

نشست پیگیری مصوبات سفر رییس جهاددانشگاهی به ایلام برگزار شد

۰۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۲ کد : ۶۴۰۳۱ تاپ خبر پژوهشی
نشست پیگیری مصوبات سفر دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی به ایلام در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی برگزار شد.
نشست پیگیری مصوبات سفر رییس جهاددانشگاهی به ایلام برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست پیگیری مصوبات سفر دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی به ایلام دکتر با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، امروز، 6 آبان ماه در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی برگزار شد.

این نشست با حضور سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس، دکتر نادر اسدزاده رییس بخش تحقیقات مدیریت پرورش و تولیدمثل دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی، محمد پاکزاد رییس جهاددانشگاهی ایلام، دکتر مهدی نادری مدیر مرکز خدمات تخصصی بایوفارم پژوهشگاه رویان و هیات همراه با محوریت اهمیت موضوع دام و دامپروری برای ایلام و اهمیت موضوع دامپروری در ایجاد اشتغال پایدار در استان برگزار شد.

از دیگر دستورات این جلسه صحبت در خصوص مجتمع فارغ‌التحصیلان تعداد واحدها، ظرفیت و ...، ایجاد تحول در صنعت دامپروری با تکیه بر دانش فنی جهاددانشگاهی و بحث اهمیت تکمیل زنجیره‌های تامین، تولید و ارزش در صنعت دام، بخصوص در استان ایلام به منظور راه‌اندازی واحدهای غیر فعال و مدیریت بهینه مجتمع بود.

دکتر مسلمی نائینی در این نشست با توجه به ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه دانش و فناوری‌های نوین تولید مثلی دام خاطرنشان کرد: بی‌تردید جهاددانشگاهی می‌تواند از نظر فناوری، ایده و مدیریت از این طرح حمایت کرده و کمک کند تا مجتمع دامپروری در استان ایلام راه‌اندازی شود. قطعاً پس از فعالیت واحد گاوداری متعلق به جهاددانشگاهی ایلام و رونق اقتصادی آن، بخش خصوصی نیز به ورود و سرمایه‌گذاری جهت سایر واحدهای غیر فعال مجتمع ترغیب می‌شود.

دکتر محمدرضا صادقی رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا در ابتدا با معرفی مرکز بایوفارم و خدمات آن گفت: پژوهشگاه ابن‌سینا با توجه به بیش از دو دهه سابقه در حوزه فناوری‌های نوین تولید مثلی در حوزه انسانی، طی چند سال گذشته به حوزه تولید جنین دام نیز قدم گذاشته است و هدف اصلی ما تولید جنین‌های اصلاح‌نژادشده دام با توجه به اقلیم و نیازهای کشور و کمک به رونق صنعت دامپروری و خودکفایی کشور در این عرصه بوده است.

دکتر پاکزاد رییس جهاددانشگاهی واحد ایلام نیز با اشاره به ظرفیت‌های این استان در حوزه دامپروری بیان کرد: بر اساس آمایش سرزمینی، استان ایلام ظرفیت‌های بالقوه برای تبدیل شدن به قطب کشاورزی و دامپروری کشور را داراست که این امر در سفر اخیر ریاست محترم جمهوری به این استان نیز مطرح شد. با توجه به این ظرفیت و دستور ریاست محترم جمهوری، واحد جهاددانشگاهی ایلام بر آن است تا یک مجتمع پیشرفته گاوداری در این استان تأسیس کند و مرکز بایوفارم پژوهشگاه ابن‌سینا می‌تواند در راه‌اندازی این مجتمع دامپروری کمک شایانی نماید.

در ادامه دکتر فلاحی نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هدف ما ایجاد یک مجتمع دامپروری نمونه است که می‌تواند به اقتصاد استان و کشور در زمینه دامپروری و صنایع وابسته کمک کند. البته در حال حاضر فقط چند واحد در این مجتمع فعال است، لیکن با توجه به بهره‌وری پایین دام‌ها، عملاً این واحدها در حال تعطیل شدن هستند. به همین دلیل، مرکز بایوفارم پژوهشگاه ابن‌سینا می‌تواند در زمینه راه‌اندازی و تجهیز این مجتمع و انتقال جنین‌های اصلاح‌نژاد‌شده ورود کند تا مجتمع گاوداری استان ایلام به یک مجتمع پیشرفته و مرجع در کشور تبدیل شود.

در پایان، دکتر محمدمهدی نادری مدیر مرکز بایوفارم پژوهشگاه ابن‌سینا ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در این خصوص بیان کرد: مرکز بایوفارم پژوهشگاه ابن‌سینا آمادگی دارد در تمام مراحل راه‌اندازی واحد دامپروری جهاددانشگاهی ایلام، از طراحی و ساخت، تا تجهیز و مدیریت همکاری نماید و این واحد را به مرکز توزیع گوساله‌های ممتاز در استان تبدیل کند. در واقع، می‌توان در این مجتمع جنین‌ بهترین نژادهای پربازده را در گاوهای گیرنده انتقال داده و موجب فعال شدن این مجتمع و تاثیرگذاری آن در صنعت دامپروری استان شد. با فعال شدن و سودآوری واحد دامپروری جهاددانشگاهی ایلام، بخش خصوصی نیز جهت سرمایه گذاری در سایر واحدهای دامپروری مجتمع ورود خواهد نمود.

در این نشست مقرر شد تا تیمی از پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی و موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به منظور بررسی میدانی با حضور در استان پیگیر مصوبات و تحقق آن شوند.

در پایان، دکتر مسلمی نائینی و هیات همراه ابتدا از آزمایشگاه تولید جنین مرکز بایوفارم پژوهشگاه ابن‌سینا و بانک جنین این آزمایشگاه که دارای ۲ هزار جنین از پنج نژاد برتر گاو است، دیدن کردند.