رییس جهاد دانشگاهی:

خط شکنی جهاددانشگاهی در اجرای کارهای سخت و دشوار در کشور/ جامه عمل پوشاندن به شعار " ما می‌توانیم" در این نهاد

۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۰ کد : ۶۰۵۵۶ تاپ خبر پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی در آیین افتتاح واحد تولید کربن فعال از قیرطبیعی در کرمانشاه با بیان اینکه این نهاد عهده دار پروژه های بزرگی در کشور بوده است گفت:این مجموعه همیشه خط شکن کارهای سخت و دشوار در کشور بوده و به شعار " ما می‌توانیم" به معنای واقعی آن جامه عمل پوشانده است.
خط شکنی جهاددانشگاهی در اجرای کارهای سخت و دشوار در کشور/ جامه عمل پوشاندن به شعار " ما می‌توانیم" در این نهاد

به گزاش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه دکتر حسن مسلمی نائینی رییسجهاددانشگاهی، روز 11 مرداد در آیین افتتاح واحد تولید کربن فعال از قیرطبیعی در کرمانشاه، با اشاره به ذخایر غنی قیرطبیعی در استان کرمانشاه گفت: متاسفانه این ذخایر به دلیل خام فروشی ثمره ای که باید را برای استان و کشور ندارد و در همین راستا نیاز است بطور جد در بحث فرآوری این محصول اقدام شود.

وی افزود: یکی از ویژگی های جهاد دانشگاهی ورود به عرصه های زمین مانده کشور است و در همین راستا برای جلوگیری از خام فروشی این محصول با ارزش، کار فرآوری آن از 15 سال پیش در جهاد دانشگاهی کرمانشاه آغاز شد.

دکتر مسلمی نائینی گفت: امروز بعد از 15 سال کار جهادی و تحقیقاتی شاهد افتتاح اولین کارخانه تولید کربن فعال از قیرطبیعی کشور هستیم، محصول با ارزش و استراتژیکی که در بسیاری صنایع دفاعی و نظامی و حتی صنایع غذایی کاربرد دارد.

رییس جهاددانشگاهی اجرای این پروژه را نشان‌دهنده پتانسیل بالای استان کرمانشاه در حوزه علم و فناوری دانست و افزود: در بحث علم و فناوری کرمانشاه نه تنها نیازمند نگاه ویژه مسئولین کشوری است، بلکه این استان باید نگاه ویژه به کشور داشته و سایر استان ها را از تجربیات با ارزش خود در حوزه علم و فناوری بهره مند کند.

دکتر مسلمی نائینی با اشاره به محرومیت های استان کرمانشاه در حوزه های مختلف گفت: در حوزه علم و فناوری محرومیتی در این استان ندیده ایم و این استان از پتانسیل ها و ظرفیت های خوبی در این حوزه برخوردار است.

رییس جهاددانشگاهی تاکید کرد: این استان سرمایه های انسانی و اساتید برجسته ای همچون پروفسور شمسی پور و پروفسور خدایی را دارد که نه تنها برای استان و کشور که در سطح بین المللی هم افتخارآفرین هستند و از برجسته ترین دانشمندان جهان اسلامی محسوب می شوند.

وی در ادامه از جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد جهادی و انقلابی یاد کرد و افزود: اهمیت کار این مجموعه زمانی مشخص می شود که مقام معظم رهبری از جهاد دانشگاهی به عنوان پایه و ستون علمی کشور یاد می کنند.

وی افزود: ایشان در صحبت های خود با برجسته کردن جایگاه جهاددانشگاهی نسبت به سایر مراکز علمی و آموزشی و تحقیقاتی کشور، آینده علمی کشور را به وابسته به این نوع فعالیت ها می دانند که همین امر مسئولیت ما را در جهاد دانشگاهی سنگین تر کرده است.

دکتر مسلمی نائینی گفت: جهاددانشگاهی مجموعه ای است که از همان ابتدا علم و ایمان در آن تلفیق شده است، دو اصلی که بال پرواز پیشرفت و توسعه کشور محسوب می شوند و جهاد آنها را اولویت کار خود قرار داده است.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این نهاد عهده دار پروژه های بزرگی در کشور بوده است گفت: جهاد از همان ابتدا رسالت خود را انجام کارهای بر زمین مانده و سخت کشور تعیین کرده و تا به امروز با موفقیت این رسالت را به انجام رسانده است.

وی افزود: این مجموعه همیشه خط شکن کارهای سخت و دشوار در کشور بوده و به شعار "ما می‌توانیم" به معنای واقعی آن جامه عمل پوشانده است.

نقشه راه "قیرطبیعی" را تدوین کرده‌ایم

رییس سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه نیز از تدوین نقشه راه قیرطبیعی کشور خبرداد و افزود: علاوه برکربن فعال، سه محصول دیگر از این ماده معدنی با ارزش تولید کرده‌ایم که در فاز آزمایشگاهی قرار دارند.

دکتر مسلم حدیدی در آیین افتتاح اولین واحد تولیدکربن فعال از قیرطبیعی که با حضور رییس جهاددانشگاهی کشور برگزار شد، از اجرا و تجاری سازی این پروژه طی یک بازه زمانی ۱۵ ساله خبرداد و افزود: شروع این پروژه ۱۵ سال پیش و از یک طرح تحقیقاتی در خصوص تولید آسفالت مقاوم از غیرطبیعی رقم خورد.

وی افزود: با انجام کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی و با حمایت دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، مسئولین استان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در نهایت این پروژه پس از سالها تلاش به ثمر نشست و توانستیم به دانش فنی تولید کربن فعال از قیرطبیعی دست پیدا کنیم.

وی افزود: امروز هم شاهد افتتاح واحد صنعتی تولید کربن فعال از قیرطبیعی هستیم، واحدی که در کنار دانش فنی، تمام زیرساخت های فنی آن توسط خود جهادگران استان تولید شده و عملا می توان گفت صفرتا صد این پروژه به دست جوانان همین استان انجام شده است.

حدیدی با اشاره به وجود ذخایر غنی قیرطبیعی در استان کرمانشاه گفت: ایران رتبه سوم ذخایر قیرطبیعی جهان را دارد و بیش از ۸۰ درصد این ذخایر در کرمانشاه قرار دارد

وی افزود: هر معدن قیرطبیعی می‌تواند مانند یک چاه کوچک نفت سودآوری داشته باشد، اما متاسفانه به دلیل خام فروشی آنطور که باید سودی از این سرمایه الهی نصیب استان نمی‌شود.

وی افزود: تولید کربن فعال از قیرطبیعی اولین گام موثر در فرآوری این ماده معدنی با ارزش است و امیدواریم این مسیر تداوم یابد.

حدیدی از تولید سه محصول دیگر از قیرطبیعی خبر داد و افزود: تولید این محصولات در فاز آزمایشگاهی صورت گرفته و امیدواریم با حمایت دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی بتوانیم در آینده ای نزدیک شاهد افتتاح کارخانجات تولیدی هر یک از این محصولات باشیم.

وی از تدوین نقشه راه قیرطبیعی کشور خبر داد و افزود: تا چندسال پیش این محصول چندان در استان شناخته شده نبود، اما پس از انجام کارهای تحقیقاتی بسیار و برگزاری جشنوراه ملی قیرطبیعی، پایان نامه های بسیاری در این زمینه در استان انجام شد و در نهایت هم توانستیم به دانش فنی تولید کربن فعال از این محصول دست پیدا کنیم.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد زنجیره ارزش این محصول گفت: قرار است مرکز نوآوری قیرطبیعی با همکاری پارک علم و فناوری کرمانشاه ایجاد شود و اطمینان داریم راه اندازی این مرکز اتفاق های خوبی را برای این محصول با ارزش استان رقم می زند.

وی در ادامه با بیان اینکه انجام پروژه تولید کربن فعال از قیرطبیعی حاصل پژوهش‌های کاربردی جهاددانشگاهی است گفت: در مجموعه جهاد رویکرد متفاوتی را در حوزه پژوهش در پیش گرفته ایم و گروه‌های پژوهشی را هم با نام "فن پژوه" نامگذاری کرده‌ایم.

حدیدی گفت: در رویکرد جهاد، پژوهش ها بصورت کاربردی انجام می شود تا بتوان نتیجه آنها را به صورت دانش فنی به جامعه عرضه کرد و همین امر موجب شده به دستاوردهای با ارزشی مانند تولید کربن فعال از قیرطبیعی برسیم.