رشد تولید در گروی ارزان سازی و افزایش کیفیت محصولات است

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۶ کد : ۵۶۱۷۹ پژوهشی
رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف گفت: رشد تولید در گروی ارزان سازی، رقابت پذیری و افزایش کیفیت محصولات نسبت به نمونه های مشابه خارجی است.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر محسن مردانی رئیس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف گفت: رشد تولید چند مولفه دارد. نخست، برای افزایش تولید باید ارزان سازی اتفاق بیافتد یعنی رقابت پذیری بالا رود. رقابت پذیری نیز چند جنبه دارد. یک، باید ارزان باشد. دوم، کیفیتش باید نسبت به محصولات مشابه بالاتر باشد. این دو جنبه اگر رخ دهد، تولید هم رشد پیدا می کند یعنی می تواند جایگزین محصولات خارجی شود.

وی افزود: ارزان سازی و افزایش کیفیت هم چند مولفه دارد. نخست، بخشی از هزینه های تولید که به ما تحمیل می شود_ مخصوصا تجهیزات هایتیک_ بیشتر مربوط به دانش فنی است؛ حدود ۱۰ درصد هزینه تجهیز هایتکی که از خارج تهیه می کنیم مربوطه به مواد اولیه ای است که درون آن بکار گرفته می شود. ۹۰ درصد هزینه ها مربوط به دانش فنی آن محصول است. اگر ما بتوانیم به دانش فنی آن محصول دسترسی پیدا کنیم، هزینه ها بسیار سرشکن می شود. حتی هزینه های دانش فنی هم که تحمیل می شود نیز جنسش از نیروی انسانی داخلی است که ارزش هزینه کرد دارد.

وی تصریح کرد: اطمینان از تولید از دیگر مولفه هایی است که باید رعایت شود. اگر ما قصد داریم یک خودرویی در کشور تولید کنیم باید داخلی سازی نیز داشته باشیم . در صورت وابستگی به کشورهای دیگر و تامین نشدن یک قطعه تولیدمان به کلی متوقف می شود. ما بدنه، تایر و اگزوز را خودمان می توانیم تولید کنیم اما اگر چند قطعه الکترونیکی حساس بدست مان نرسد، تولید خودروهایمان متوقف می شود. زمانی که تعداد تولید خودرو کاهش یابد، قیمت ها افزایش پیدا می کند. اطمینان از تامین قطعه مشکلی است که با داخلی سازی برطرف می شود. وقتی قطعات ایسوزو بدست مان نرسید، تولید پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ متوقف شد اما در داخل این قطعات ساخته شدند و ما توانستیم بار دیگر این خودروها را تولید کنیم.

 

تکمیل دانش فنی آب شیرین کن های غشایی

مردانی به برنامه های این سازمان برای تحقق شعار” مهار تورم” و “رشد تولید” اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: دستیابی به دانش فنی و داخلی سازی از جمله مسائلی است که مربوط به حوزه جهاددانشگاهی می شود. بخش مهار تورم مربوط به بخش دولتی است اما سازمان جهاددانشگاهی شریف امسال برای تحقق شعار” رشد تولید” چند برنامه را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین برنامه های ما تکمیل دانش فنی آب شیرین کن های غشایی است؛ برای تحقق این مهم قصد داریم از توانمندی های شرکت های دیگر نیز استفاده کنیم. شاید ۲۰ الی ۳۰ درصد کار در جهاددانشگاهی انجام شود مابقی کار به شرکت های دیگر محول می شود. در حال حاضر شرکت هایی وجود دارند که پمپ، موتور، غشا، کاتالیست یا مواد شیمیایی برای منظور دیگری می سازند. ما قصد داریم از توانمندی های آنها برای ساخت آب شیرین کن استفاده کنیم.

وی بیان کرد: قرار است حدود ۵۰ میلیون یورو به جهاددانشگاهی نقدینگی داده شود. از این میزان ۱۰ میلیون یورو برای ساخت آب شیرین کن اختصاص پیدا خواهد کرد. در حال حاضر شرکت های خوبی در زمینه تامین تجهیزات آب شیرین کن فعالیت می کنند. قطعا با اجرای این طرح ظرفیت جدید و اشتغال زایی خوبی در حوزه زنجیره تامین تجهیزات آب شیرین کن ایجاد خواهد شد.

مردانی اظهارداشت: قرار بود بودجه ۱۰ میلیون یورویی برای ساخت آب شیرین کن غشایی ابتدای امسال اختصاص پیدا کند اما تصیم بر این شده که این بودجه تیرماه تخصیص یابد. این مساله روند برنامه ما را به تاخیر انداخته است. اکنون ما تیم فنی برای تحقق این مهم تشکیل داده ایم. نگهداری این تیم به مدت چهار ماه سخت و دشوار است. ضمن اینکه ما باید حقوق چهار ماه این افراد را بپردازیم، بیکاری باعث سرخوردگی این افراد می شود. قطعا یک نیروی خوب و با استعداد پس از چهارماه بیکاری تصمیم به مهاجرت می گیرد. از سوی دیگر یک سری کارها اطمینان بخش نیستند. ما نمی دانیم آیا آن طرح ها به نتیجه می رسد یا خیر.

 

توسعه فضای نوآوری سازمان جهاد دانشگاهی شریف

وی تاکید کرد: از دیگر اقدامات مجموعه ما، توسعه فضای نوآوری جهاد دانشگاهی شریف است؛ امسال تفاهم نامه ای با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به منظور توسعه و ایجاد فضای حدود ۲ هزار متری در مجموعه جهادانشگاهی شریف منعقد خواهیم کرد. این فضا قرار است به شرکت های فناور یا دانش بنیان اختصاص پیدا کند که عمدتا در زنجیره تامین خود جهاددانشگاهی هستند.

مردانی گفت: اکنون ما در حوزه خودرو اقداماتی انجام داده ایم. یک طبقه به شرکت های حوزه خودرویی که عمدتا در حوزه تولید کار می کنند، اختصاص می دهیم. اگر منابع مالی مان تا پایان سال تامین شود، توسعه فضای حدود ۲ هزار متری خواهیم داشت. به طور میانگین اگر به هر شرکت ۵۰ تا ۱۰۰ متر فضا اختصاص دهیم، حدود ۲۰ تا ۳۰ شرکت در این مجموعه مستقر خواهند شد و به تبع آن شعار بخش رشد تولید نیز محقق می شود؛ پیش بینی می شود با ایجاد این فضاها زمینه اشتغال حدود ۱۵۰ تا   ۲۰۰ نفر فراهم شود.

بومی سازی و ایجاد تجهیزات جدید صنعت مس

وی به دیگر برنامه های این سازمان اشاره کرد و افزود: همچنین امسال در حوزه صنایع معدنی نیز برنامه های خوبی تدوین کرده ایم. قصد داریم در حوزه بومی سازی صنعت مس ورود پیدا کنیم. مس از جمله صنایعی محسوب می شود که پولش نقد است. مس به راحتی فروخته می شود و مشتری بین المللی نیز دارد؛ مس تحریم نیست بنابراین پول فروشش به کشور بر می گردد. اگر صنعت مس فعال نبود، فعالیت صنایع خودروسازی متوقف می شد. اکنون مس را می فروشیم و قطعات الکترونیکی وارد می کنیم.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف یادآورشد: قصد دارند ظرفیت تولید زیادی به حوزه مس دهند، ما باید در حوزه بومی سازی و ایجاد تجهیزات جدید به آنها کمک کنیم.

 

 کمک به خط تولید ماشین “ری را”

مردانی اظهارداشت: جهاددانشگاهی صنعتی شریف سالهاست در حوزه خودرویی فعالیت می کند. امسال قصد داریم این فعالیت ها را گسترش دهیم. دو ماه دیگر نمایشگاهی در زمینه خودرو برگزار و دستاوردها و برنامه های ارتقای سطح کاری خودمان را معرفی خواهیم کرد. به عنوان مثال ایران خودرو قصد دارد خودروی جدیدی به نام ری را(RIRA) بسازد. ما بخشی از تجهیزات تولید این خودرو، تنظیم چرخ، محور، چراغ ها و دستگاه های این ماشین را برعهده داریم.

به گزارش سیناپرس، وی گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما در حوزه ایران خودرو مساله تامین نقدینگی است. شعار اصلی پیمانکاران این است که با پول پیمانکاران کار می کنند. آنها توقع دارند ابتدا قطعه ای ساخته شود و پس از گذشت ۶ ماه هزینه ساخت آن را پرداخت کنند. انجام کارهای بزرگ، ظرفیت مالی بسیار زیادی می خواهد، اکنون جهاددانشگاهی در خصوص تامین نقدینگی مشکل دارد. دولت باید برای رفع این مشکل به جهاددانشگاهی مجوز دهد تا از داشته های فعلی اش استفاده کند یا شرکت یا موسسه اقتصادی دایر کند.

کلید واژه ها: سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف