دلایل آلرژی در فصل بهار

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۸ کد : ۵۶۱۷۳ پژوهشی
مدیر مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه آلرژی یا حساسیت فصلی اغلب با فرا رسیدن فصل بهار، گریبان گیر بسیاری از افراد می‌شود، گفت: آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی فرد نسبت به یک ماده بی ضرر که به عنوان آلرژن شناخته می شود، بیش از حد واکنش نشان می‌دهد.
دلایل آلرژی در فصل بهار

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر راحله میری با بیان این مطلب افزود: شدت آلرژی در هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت است و این تفاوت تنها به میزان حساسیت سیستم ایمنی بدن فرد در مقابل مواد حساسیت‌زا ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه علائم آلرژی می‌تواند در سنین خردسالی، کودکی، نوجوانی یا بزرگسالی بروز کند، ادامه داد: با این وجود احتمال دارد آلرژی ها در سنین بزرگسالی بهتر شده و کاهش پیدا کند.

به گفته وی، علت اصلی آلرژی بهاری، گرده‌هایی است که در طول فصل رشد و تکثیر می‌شود. زمانی که گرده افشانی گل‌ها فرا می‌رسد و باد بیش از همیشه می‌وزد، احتمال اینکه علائم آلرژی بیشتر شود، افزایش می‌یابد.

به گفته مدیر مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، سوزش چشم و آبریزش چشم و بینی، تورم گلو، گرفتگی صدا، قرمزی چشم‌ها، پف چشم و‌ سیاه شدن زیر چشم، خارش شدید چشم، گوش و بینی از نشانه های ایجاد حساسیت فصلی یا آلرژی می باشند؛ این علائم در مواجهه با دود، بو و گرد و غبار و موادی که فرد به آن آلرژی دارد، تشدید می‌شود.

میری تصریح کرد: بین سرماخوردگی و آلرژی تفاوت‌هایی وجود دارد که می‌توان در هنگام بروز علائم به دنبال آنها بود. در هنگام بروز علائم آلرژی، بینی و چشمان فرد دچار خارش می‌شود. در صورتی که در سرماخوردگی چنین حالتی به وجود نمی آید. خلط فرد در هنگام بروز آلرژی مانند آب شفاف است، اما در سرما خوردگی مایل به زرد بوده، غلیظ و تیره تر است. آلرژی فصلی اغلب هیچ‌گاه با تب یا بدن‌درد همراه نیست. اگر علائم سرماخوردگی بیش از دو هفته طول کشید، به احتمال زیاد شما دچار آلرژی هستید.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی‌ که تنگی نفس در آلرژی می‌تواند منجر به مشکلات قلبی و یا حتی مغزی شود، از این رو افرادی که مبتلا به آلرژی هستند و علائم تنگی نفس نیز دارند، باید تحت نظر پزشک باشند تا سلامتی آنها به خطر نیفتد.

کلید واژه ها: سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی آلرژی در فصل بهار