رییس جهاددانشگاهی سمنان خبر داد:

صدور مجوز تاسیس مرکز خدمات تخصصی «به نژادی دام سبک» جهاددانشگاهی استان سمنان

۱۸ دی ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰ کد : ۵۲۴۵۹ پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی سمنان از صدور مجوز تاسیس مرکز خدمات تخصصی «به نژادی دام سبک» این نهاد از سوی دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی خبر داد.
صدور مجوز تاسیس مرکز خدمات تخصصی «به نژادی دام سبک» جهاددانشگاهی استان سمنان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی سمنان، علی منصفی راد رییس جهاددانشگاهی سمنان گفت: با توجه به ارایه طرح پژوهشی با رویکرد فناورانه و دانش بنیان در حوزه اصلاح نژاد دام سبک از سوی جهاددانشگاهی استان سمنان، موافقت اصولی تاسیس مرکز خدمات تخصصی با هدف افزایش اشتغال در منطقه، توسعه فعالیت های دانش بنیان و همچنین توسعه فعالیت های دامداری و صنعت دامپروری در استان سمنان صادر شده است.

وی ادامه داد: حفظ ذخایر ژنتیکی گوسفندان سنگسری، دستیابی به قوچ و میش های خالص اصلاح شده، ارزیابی امکان تولید بره های آمیخته ی گوشتی جهت افزایش راندمان خوراک با بکارگیری هتروزیس و... از مهمترین زمینه های‌ فعالیت‌ تخصصی‌ مرکز خدمات تخصصی به نژادی دام سبک جهاددانشگاهی استان سمنان است.

رییس جهاددانشگاهی سمنان اضافه کرد: انجام مطالعات لازم در جهت ارائه ی خدمات ژنومیک در راستای افزایش سرعت پیشرفت ژنتیکی در گوسفندان بومی، ارائه خدمات تلقیح مصنوعی و بکارگیری روش ها نوین در جهت ارتقاء فناوری ها مرتبط با این فرآیند و انجام فعالیت های ترویجی به منظور ارتقاء سطح علمی دامداران و فعالین صنعت دامپروری نیز از سایر فعالیت های این مرکز خواهد بود.

منصفی راد خاطرنشان کرد: پروژه احداث ساختمان مرکز به‌نژادی دام سبک نیز در شهرستان مهدیشهر آماده بهره برداری است، و آزمایشگاه پایه اصلاح نژاد و به نژاد دامی، ایستگاه اصلاح نژاد و گروه های علمی، پژوهشی و فناورانه در این مرکز مستقر خواهند شد.

وی ادامه داد: فاز اول این پروژه در ساختمانی به زیربنای 1100 متر مربع و در زمینی به مساحت بالغ بر 20 هزار مترمربع در حال ساخت است که فاز اول آن با تجهیز آزمایشگاه پایه انشاءالله در دور دوم سفر رئیس جهموری به استان سمنان به بهره برداری می رسد.