برگزاری سومین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان پژوهشگاه رویان/ برخلاف آمار، سرطان در ایران رو به رشد است

همزمان با هفته ملی مبارزه با سرطان، کارگروه سرطان پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با همکاری انجمن خون و انکولوژی کودکان ایران،‌ سومین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان رویان؛ از آزمایشگاه تا بالین را برگزار کرد.
۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۶ کد : ۴۱۲۶۰ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر مرضیه ابراهیمی مدیرگروه سرطان پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی اظهار کرد: نخستین روز از "سومین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان رویان" روز پنجشنبه چهاردهم بهمن آغاز شده و تا جمعه پانزدهم بهمن ماه ادامه داشت.
برگزاری سومین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان پژوهشگاه رویان/ برخلاف آمار، سرطان در ایران رو به رشد است

وی اظهار کرد: صبح نخستین روز سمپوزیوم، مباحثی درباره تشخیص زودهنگام سرطان مطرح شد. همچنین عصر این روز، چگونگی هدف‌گیری سلول‌های سرطانی با روش‌های تخصصی مورد بحث قرار گرفت. در روز دوم نیز در خصوص درمان‌های سرطان با تأکید بر ایمونوتراپی سرطان بحث و تبادل نظر شد. 

مدیرگروه سرطان پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان با اشاره به شایع بودن سرطان در میان ایرانی‌ها تصریح کرد: یکی از مشکلات حوزه سلامت، بیماری سرطان است. پس از شیوع کرونا، به نظر می‌رسد سرطان روند رو به رشدی داشته باشد، آگاهی‌رساندن درباره سرطان چه در حوزه تشخیص و چه درمان می‌تواند موثر باشد، چرا که به محققان و علاقمندان این حوزه کمک می‌کند تا پژوهش‌های موثری برای مبارزه با سرطان انجام دهند. امیدواریم برگزاری این سمپوزیوم کمک کند تا جامعه‌ای سالم‌تر و عاری از سرطان داشته باشیم. 

دکتر ابراهیمی درباره جایگاه علم پزشکی ایران برای مبارزه با سرطان گفت: در بخش‌هایی با علم روز دنیا همگام هستیم، اما در بخش‌هایی نقص داریم. در نخستین روز از برگزاری سمپوزیوم مطلع شدیم که برخی از روش‌های تصویربرداری سرطان در کشور وجود ندارد. همچنین برخی از روش‌های درمانی به ویژه روش‌های مبتنی بر هدف‌گیری اختصاصی سرطان در دسترس نیست. 

سرطان در ایران رو به رشد است

دکتر مهدی توتونچی عضو هئیت علمی پژوهشگاه رویان و دبیر سومین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان پژوهشگاه رویان گفت: براساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت، سرطان پس از بیماری‌های قلبی-عروقی به عنوان دومین علت مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود و میزان ابتلا به آن همواره در سراسر دنیا رو به افزایش است. 

دبیر سومین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان پژوهشگاه رویان با اشاره به وضعیت سرطان در ایران تصریح کرد: بر اساس گزارش وزارت بهداشت، آمار ابتلا به سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی برآورد می‌شود، اما سرطان در ایران روندی رو به رشد دارد و متوسط نرخ بروز سالانه آن یک و نیم درصد گزارش شده است؛ بنابراین لازم است تا به‌ کارگیری مؤلفه‌های اصلی کنترل سرطان شامل پیشگیری، تشخیص زودهنگام و استفاده از روش‌های هدفمند در درمان از ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری کرد تا آمار مرگ و میر در اثر ابتلا به این بیماری را کاهش داد. 

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه اتحادیه کنترل بین‌المللی سرطان در راستای کنترل این بیماری، پانزدهم بهمن ماه را "روز جهانی مبارزه با سرطان" نامگذاری کرده، توضیح داد: سمپوزیوم‌هایی هر ساله در این روز با هدف افزایش آگاهی درباره سرطان در سراسر جهان برگزار می‌شود فرصت مغتنمی است تا تمامی دانشمندان، محققان، دانشجویان، سازمان‌ها و افراد جامعه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری تلاش کنند تا بدین ترتیب میلیون‌ها نفر از مرگ‌ ناشی از سرطان نجات یابند. 

دبیر سومین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: به همین مناسبت، کارگروه سرطان با همکاری انجمن خون و سرطان کشور، از اساتید و دانشمندان بین‌المللی برای به اشتراک گذاشتن آخرین یافته‌ها و تجارب خود در حوزه تشخیص و درمان سرطان دعوت به سخنرانی کردند که با استقبال بسیار خوبی از سوی محققان و دانشجویان کشورمان مواجه شده‌اند. امیدواریم با برگزاری همایش گامی در جهت نشر علم و به روز رسانی دانش مبارزه با سرطان در کشور عزیزمان برداریم. 

شایان ذکر است،‌ همزمان با هفته ملی مبارزه با سرطان، کارگروه سرطان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با همکاری انجمن خون و انکولوژی کودکان ایران،‌ سومین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان رویان؛ از آزمایشگاه تا بالین را در روزهای پنج شنبه و جمعه ۱۴ و ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار کرد.