به همت جهاددانشگاهی اردبیل؛

فاز اول کارخانه نشاسته صنعتی در اردبیل افتتاح می‌شود

۱۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۶ کد : ۳۶۴۹۶ تاپ خبر پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی اردبیل گفت: تا ۱۰ روز آینده فاز اول کارخانه نشاسته صنعتی با تلاش و پیگیری جهادگران جهاددانشگاهی استان راه اندازی می‌شود.
فاز اول کارخانه نشاسته صنعتی در اردبیل افتتاح می‌شود

مهران اوچی اردبیلی رییس جهاددانشگاهی اردبیل، اظهار کرد: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها با همکاری و پشتیبانی همه دستگاه‌ها و در یک رویکرد علمی و تحقیقاتی جهاددانشگاهی موفق شد تا مجوز احداث کارخانه نشاسته‌های صنعتی را بگیرد تا از این محصول در صنعت نفت و ... استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که استان اردبیل سالانه 750 هزار تن سیب‌زمینی تولید می‌کند و قطب تولید این محصول به شمار می‌رود با هدف بهره‌برداری از سیب‌زمینی درجه دو و سه و دور ریز که 250 هزار تن تخمین زده می‌شود سعی بر این است تا با هدف جلوگیری از فسادپذیری این محصول تولید فناورانه و صنعتی نشاسته از سیب‌زمینی مورد توجه قرار گیرد تا در صنعت نفت و به‌عنوان مبرد مته‌های حفاری مورد استفاده قرار گیرد.
رییس جهاددانشگاهی اردبیل افزود: در روزهای آینده فاز اول این کارخانه با ظرفیت 2 هزار تن تولید محصول به همت جهاددانشگاهی اردبیل و پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی بهره‌برداری خواهد رسید تا در صنایع مرتبط مورد استفاده قرار گیرد.

میزان ناباروری در اردبیل 2 درصد بالاتر از میانگین کشوری است
در ادامه اوچی اردبیلی به تشکیل جهاددانشگاهی در سال 59 به فرمان امام راحل اشاره کرد و گفت: در دهه اول انقلاب مأموریت جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی تعریف شده بود تا با توجه به شرایط خاص آن مقطع فعالیت‌های فرهنگی در حوزه‌های مختلف زمینه رشد و بالندگی جامعه را در برون رفت از فضای حاکم در دانشگاه‌های آن دوره را تسریع بخشد که در همین راستا فعالیت خبرگزاری ایسنا، ایکنا، مرکز افکار سنجی ایسپا و سازمان دانشجویان و مرکز امام و انقلاب و ... فعالیت خود را آغاز کرد.
وی بیان کرد: در دهه دوم انقلاب ماموریت جهاددانشگاهی در حوزه آموزش‌های مهارتی و همچنین پژوهش‌های کاربردی و فناورانه متمرکز شد که خروجی آن شکل‌گیری پژوهشگاه رویان و ده‌ها پژوهشکده، مراکز خدمات تخصصی فناورمحور بود تا زمینه تحول اساسی در جامعه فراهم آید.
رییس جهاددانشگاهی اردبیل تصریح کرد: در بخش پزشکی کار روی سلول‌های بنیادی و استفاده از آن در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج و در بخش فنی – مهندسی طراحی و ساخت دکل‌ها و مته‌های حفاری جزو دستاوردهای جهاددانشگاهی است و در کنار آن این مجموعه انقلابی در تولید داروهای گیاهی و نوترکیب ورود پیدا کرد.
اوچی اردبیلی گفت: در استان اردبیل جهاددانشگاهی فعالیت خود را سال 80 آغاز کرده و در این مدت در سه حوزه تحقیقاتی تلاش شد تا دستاوردهای قابل قبولی را در حوزه پژوهش فناوری با رویکرد تولید محصولات فناورانه شاهد باشیم.
وی ادامه داد: با توجه به این که در استان اردبیل درصد ناباروری دو درصد بالاتر از میانگین کشوری است و به حدود 22 درصد می‌رسد ما تصمیم گرفتیم تا با همکاری مرکز ناباروری رویان و ابن‌سینا شعبه‌ای از آن را در اردبیل راه‌اندازی کنیم.
رییس جهاددانشگاهی اردبیل اظهار کرد: تا کنون با فعالیت این مرکز آمار مثبت آن با روش‌های نوین درمان ناباروری مانند IVF و ... دو هزار مورد است که بیش 50 در صد نوزادان متولد شده‌اند و بقیه در حال گذراندن مراحل مختلف بارداری قرار گرفته‌اند.

بازنگری در طرح جامع گردشگری استان
اوچی اردبیلی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های این نهاد انقلابی در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که اردبیل ظرفیت‌های متنوعی در گردشگری طبیعی، تاریخی، عشایری، ورزشی و ... دارد ما ماموریت یافتیم تا طرح جامع گردشگری استان را با افق 20 ساله بازنگری کنیم.
وی ورود جهاددانشگاهی را به تولید گیاهان دارویی و شفابخش یادآور شد و بیان کرد: با توجه به تنوع اقلیم و آب‌وهوای مناسب در اردبیل و شناسایی 350 گونه گیاهان دارویی که اغلب منحصربه‌فرد و مفید هستند با اخذ مجوز وزارت بهداشت اقدام به راه‌اندازی مرکز رشد گردیده، به‌طوری‌که دو محصول از وزارت بهداشت مجوز تجاری‌سازی گرفته است.
رییس جهاددانشگاهی اردبیل فعالیت 19 واحد فناور را با 34 ایده فناورانه یادآور شد و بیان کرد: برای 2 شرکت مجوز دانش‌بنیان اخذ گردیده است و تلاش بر این است تا محصولات بیشتری را وارد بازار کنند.
اوچی اردبیلی همچنین فعالیت‌های حوزه آموزشی جهاددانشگاهی را یادآور شد و گفت: طرح‌های متعددی در این حوزه اجرا شده و در حال حاضر نیز آموزش سربازان نیروهای مسلح و همچنین آموزش غیرحضوری کارکنان در دستور کار این نهاد ارزشی است.

اشتغال 2 هزار نفر در حوزه مشاغل خانگی 
رییس جهاددانشگاهی اردبیل خاطرنشان کرد: استان اردبیل طرح مشاغل خانگی را به‌صورت موفق در حال اجرا دارد که بر اساس سهمیه ابلاغی به استان در قالب این طرح دو هزار اشتغال ایجاد خواهد شد.
اوچی اردبیلی افزود: در مراحل اولیه شناسایی اولویت‌ها، ثبت‌نام از متقاضیان و استعداد سنجی آن‌ها در 13 رشته نظیر چرم‌دوزی، قالیبافی، کشت گیاهان دارویی، زعفران، انیمیشن، ویراستاری و ... آغاز شد تا بتوانیم این طرح را به شکل مناسب به سرانجام برسانیم.
وی از ثبت‌نام 3 هزار و 200 متقاضی در قالب این طرح خبر داد و بیان کرد: بعد از انجام مراحل استعداد سنجی و ارزیابی 2 هزار و 900 متقاضی نهایی برای بهره‌مندی از این طرح به تایید رسیدند تا در مرحله اول 8 ساعت مشاوره و مرحله بعد 16 ساعت آموزش عمومی و تخصصی بهره‌مند شوند.
رییس جهاددانشگاهی اردبیل گفت: در قالب این طرح 60 پیشران در استان شناسایی شد به‌طوری‌که عرضه محصولات در قالب 3 مکان بازار به‌صورت اینترنتی انجام‌ شده تا دغدغه‌ای از بابت فروش آن را نداشته باشند.
اوچی اردبیلی اضافه کرد: در این زمینه 400 نفر از متقاضیان کار اتصال به بازار و عرضه محصولات خود را از طریق پیشران در قالب مکان بازارهای اینترنتی انجام می‌دهند که در این ارتباط اپلیکیشنی به‌همت جهاددانشگاهی تحت عنوان کاربن تهیه شده تا در عرضه و فروش آنلاین محصول مشکلی به وجود نیاید.
وی اظهار کرد: بعد از فروکش کردن بیماری کرونا امیدواریم علاوه بر فروشگاه‌های اینترنتی با ایجاد نمایشگاه دائمی و موقت عرضه محصولات شتاب بیشتری به خود بگیرد.
به گزارش ایسنا، رییس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل در مورد پرداخت تسهیلات به این متقاضیان نیز گفت: بیشترین حمایت از این طرح‌ها از طریق پیشران‌ها انجام می‌گیرد ولی باز برای مساعدت به متقاضیان با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار است به متقاضیان تسهیلاتی نیز پرداخت شود.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی جهاددانشگاهی واحد اردبیل کارخانه نشاسته صنعتی