جزئیات برگزاری مدرسه تابستانی رویان با محوریت محصولات پیشرفته پزشکی

۲۱ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۶ کد : ۳۳۲۳۷ تاپ خبر پژوهشی
عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی گفت: دوازدهمین مدرسه تابستانی بین‌المللی پژوهشگاه رویان از تاریخ دوم تا پنجم مردادماه ۱۴۰۰ به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. "محصولات پیشرفته سلولی" با رویکرد کاربرد علوم سلولی زیستی، به عنوان موضوع تخصصی دوازدهمین مدرسه تابستانی در نظر گرفته شده است.
جزئیات برگزاری مدرسه تابستانی رویان با محوریت محصولات پیشرفته پزشکی

دکتر انسیه حاجی‌زاده دبیر علمی دوازدهمین مدرسه تابستانی بین‌المللی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، گفت: محصولات سلول‌درمانی، محصولات ژن‌درمانی و محصولات مهندسی بافت به عنوان سرفصل‌های این مدرسه تعیین شده‌اند و یک روز کامل به هر کدام از این سرفصل‌ها اختصاص پیدا می‌کند. مخاطبان این مدرسه مانند دوره‌های گذشته، دانشجویان، اساتید دانشگاه، مدیران بخش‌های تخصصی هستند و در کنار برگزاری کارگاه‌های عملی، اساتید برجسته ملی و بین‌المللی (از اروپا و آمریکا) در طی ۳ روز برگزاری این مدرسه، سخنرانی خواهند داشت. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت معاونت آموزشی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در این مدرسه ثبت‌نام کنند.

 

حمایت از ایده‌های خلاقانه در قالب رویداد "ایده شو"

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی تصریح کرد: روز پایانی مدرسه تابستانی (پنجم مردادماه) به برگزاری رویداد "ایده شو" (IDEA SHOW) اختصاص داده شده است. در این رویداد، ایده‌های مربوط به محصولات فناورانه و نوآورانه در زمینه سلول درمانی، ژن‌درمانی و مهندسی بافت، مورد داوری قرار می‌گیرند. این رویداد با هدف تشویق صاحبان ایده به خصوص دانشجویان، کمک به ارتقای ایده‌های خلاقانه و کاربردی در تولید و توسعه محصولات پیشرفته سلولی، افزایش مهارت‌های کاربردی دانشجویان (در حال تحصیل یا فارغ‌التحصیل)، همچنین ترویج فرهنگ ایده پردازی، آموزش نحوه ارایه ایده و ایجاد یک فضای رقابتی صمیمی که افراد بتوانند در این فضا، ایده‌های خود را مطرح کرده و نقاط ضعف و قوت آن را متوجه شوند، برگزار می‌شود؛ موضوعی که در فضای دانشگاهی کشور، کمتر به آن پرداخته می‌شود.

دبیر علمی دوازدهمین مدرسه تابستانی بین‌المللی پژوهشگاه رویان تاکید کرد: نقد و بررسی ایده‌ها توسط داوران متخصص و اساتید این حوزه انجام می‌شود که علاوه بر کمک به افزایش اعتماد به نفس دانشجویان، آموزش‌های لازم را با هدف افزایش توانایی آن‌ها برای قانع کردن سرمایه‌گذاران ارایه می‌کند و از این طریق، دانشجویان این نکته را فرامی‌گیرند که علاوه بر مباحث علمی، باید به مباحث کسب‌وکار و توسعه ایده خود نیز فکر کنند.

دکتر حاجی‌زاده افزود: پس از اعلام فراخوان اولیه، دانشجویان و صاحبان ایده تا ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ فرصت دارند تا از طریق صفحه مخصوص رویداد "ایده شو" در سایت معاونت آموزشی پژوهشگاه رویان، ایده‌های خود را ثبت کنند. بعد از این تاریخ، فرایند داوری در دو مرحله، شامل داوری علمی- تخصصی و داوری کسب‌وکار انجام می‌شود ۱۰ گروه (تیم) برتر به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند. در این مرحله، هدایت‌گری (منتورینگ Mentoring) و کارگاه‌های کسب‌وکار برای صاحبان ایده برگزار شده و به آن‌ها کمک می‌کنیم از طریق آموزش‌هایی که فراگرفته‌اند، ایده‌های خود را از لحاظ علمی و اقتصادی ارتقا دهند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی گفت: در نهایت، هم‌زمان با آخرین روز برگزاری دوازدهمین مدرسه تابستانی بین‌المللی پژوهشگاه رویان (۵ مرداد ۱۴۰۰) به تیم‌های برتر این فرصت داده می‌شود تا در حضور سرمایه‌گذاران، ایده‌های خود را مطرح و سرمایه‌گذاران را تشویق و ترغیب کنند تا روی این ایده‌ها سرمایه‌گذاری کنند. مزیت این رویداد علاوه بر ارایه نکات آموزشی به صاحبان ایده، ارایه مشوق‌های مالی شامل جوایز مالی نفیس برای ۳ تیم منتخب، همچنین مزایای غیرنقدی از جمله کمک به تجاری کردن محصول، ارایه توصیه‌نامه برای معرفی به سرمایه‌گذاران و تسهیل فرایندهایی است که به تجاری‌سازی شدن محصول بیانجامد.

دکتر حاجی‌زاده تاکید کرد: در رویداد ایده شو، تعدادی شتاب‌دهنده و سرمایه‌گذار بخش خصوصی حضور دارند و در صورتی که ایده‌ها، توانایی تبدیل شدن به محصول را داشته باشند، زمینه برای همراهی و حمایت از آن‌ها تا مراحل انتهایی از نظر اقتصادی فراهم است و این موضوع، فرصت مناسبی را برای صاحبان ایده در این حوزه محسوب می‌شود.

دبیر علمی دوازدهمین مدرسه تابستانی بین‌المللی پژوهشگاه رویان تصریح کرد: با توجه به ورود به موج پنجم شیوع کرونا، رویداد ایده شو به‌صورت مجازی برگزار شد و تنها مرحله نهایی این رویداد، با حضور تیم‌های منتخب، هیأت داوران و شتاب‌دهنده‌ها با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و در یک فضای بزرگ، به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی افزود: بخش جذاب دیگری که در نظر گرفته‌ایم، برگزاری برنامه گفتگومحور به‌صورت e-talk است. از همکارانی که در زمینه عملی کردن ایده‌ها دارای تجربه هستند، دعوت کرده‌ایم تا در قالب یک گفتگوی مجازی (e-talk)، مراحل اجرایی کردن ایده‌ها و چالش‌هایی که در این مسیر با آن مواجه بودند را برای دانشجویان تشریح کنند.

 

برگزاری دومین مدرسه تابستانی دانش‌آموزی پژوهشگاه رویان

به نقل از ایسنا، دکتر حاجی‌زاده در خصوص برگزاری مدرسه تابستانی دانش‌آموزی نیز گفت: با توجه به بازخورد خوبی که سال گذشته (۱۳۹۹) از برگزاری نخستین مدرسه تابستانی دانش‌آموزی پژوهشگاه رویان دریافت کردیم، امسال و هم‌زمان با برگزاری دوازدهمین مدرسه تابستانی بین‌المللی پژوهشگاه رویان، دومین مدرسه تابستانی دانش‌آموزی با هدف آموزش و آشنایی با مباحث سلول‌درمانی، ژن‌درمانی و مهندسی بافت، در دو روز مختلف و در قالب سخنرانی و کارگاه آموزشی برگزار می‌شود.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی پژوهشگاه رویان