مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی :این نهاد برای حل مشکلات کشاورزی کشور پای کار است

۱۷ تیر ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۵ کد : ۳۳۱۶۶ تاپ خبر پژوهشی
 مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی از  آمادگی جهاددانشگاهی برای حل مشکلات کشاورزی کشور در صورت اعلام نیاز خبر داد.
مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی :این نهاد برای حل مشکلات کشاورزی کشور پای کار است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه دکتر داراب یزدانی در حاشیه بازدید از برج  فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه، در گفت و گو یی با اشاره به ورود جهاد دانشگاهی به حوزه حل مشکلات بخش کشاورزی کشور بر اساس اعلام نیاز استانها، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی برای حل مشکلات بخش کشاورزی کشور بر اساس ظرفیت ها و درخواست استانها  آمادگی کامل دارد و در هر حوزه ای که نیاز باشد، ورود خواهیم کرد.

یزدانی در ادامه با اشاره به ورود جهاد دانشگاهی به حوزه اصلاح نژاد دام سنگین در کشور، گفت: درپی وابستگی زیاد کشور به واردات برای تامین گوشت قرمز و شیر، جهاد دانشگاهی روی اصلاح نژاد دام سنگین کار کرده و با استفاده از سیستم تلقیح خارج از رحمی اقدام به تولید جنین تعیین جنسیت شده گوساله با نژادهای مرغوب و انتقال آن به رحم دام های نژادهای بومی کرده که در نهایت گوساله های جدید متولد شده صفات مثبت را بروز داده که این امر به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی عملکرد دام های جدید منجر خواهد شد.

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی ادامه داد: از دو سال گذشته مجموعه جهاد دانشگاهی با همکاری سازمان اوقاف اجرای این طرح را شروع کرده و امیدواریم نتایج این همکاری منجر به افزایش تولیدات پروتئنی در کشور و وابستگی کمتر به واردات شود.

یزدانی اشاره ای هم به ورود جهاد دانشگاهی به حوزه گیاهان دارویی داشت و گفت: جهاد دانشگاهی جزو اولین مراکزی در کشور است که از دهه ۶۰ در بحث گیاهان دارویی ورود کرده و هم اکنون یک پژوهشکده بزرگ گیاهان دارویی دارد که زنجیره ارزش گیاهان دارویی را از تولید نشاء گرفته تا اهلی کردن، استخراج و نهایتا تولید دارو در اختیار دارد.

یزدانی در ادامه با بیان اینکه  جهاددانشگاهی در زمینه تولید بچه ماهی نیز در کشور پروژه هایی را در دست اجرا دارد، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید میزان تولید ماهی در قفس در کشور به ۲۰۰ هزار تن در سال برسد که با توجه به واردات ۱۰۰ درصدی بچه ماهی مورد نیاز پروژه های پرورش ماهی در قفس، جهاد دانشگاهی در حوزه تولید بچه ماهی پروژه های فناورانه را در برنامه اجرا قرار داده و قرار است در قالب پروژه "سیباس" تولید بچه ماهی را داشته باشیم که در صورت موفقیت آمیز بودن طرح، دانش تولید بچه ماهی را در اختیار خواهیم گرفت و خواهیم توانست در حوزه کاهش وابستگی به واردات بچه ماهی گام های مثبتی در کشور برداریم.

تولید داروهای دامی با منشا گیاهی، تولید واکسن آبزیان و تولید بذور هیبرید مورد نیاز کشت های گلخانه ای از دیگر پروژه های در دست اقدام در جهاد دانشگاهی است که یزدانی از آنها یاد کرد.


نظر شما :