در نشست مشترک رییس جهاددانشگاهی، مدیرعامل ایمیدرو و تعدادی از شرکت‌های صنعتی و معدنی تاکید شد؛

استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در پروژه‌های صنعتی و معدنی/ همکاری در اجرای ۲۰ پروژه مشترک

در نشست مشترک رییس جهاددانشگاهی، مدیرعامل ایمیدرو و نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی با مدیران تعدادی از شرکت‌های صنعتی و معدنی تابعه ایمیدرو، گزارش ۲۰ پروژه همکاری مشترک این دو مجموعه ارایه و به لزوم استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در اجرای پرو
۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۷ کد : ۲۹۰۳۵ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست مشترک دکتر حمیدرضا طیبی ربیس جهاددانشگاهی، مهندس وجیه الله جعفری مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده حوزه انتخابیه سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با حضور مدیران شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، صنایع ملی مس ایران، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، شرکت نوین الکترود اردکان، شرکت سنگ‌آهن مرکزی و مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران سه‌شنبه ۱۹ اسفندماه در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)برگزار شد.
استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در پروژه‌های صنعتی و معدنی/ همکاری در اجرای ۲۰ پروژه مشترک

استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی برای اجرای پروژه‌های صنعتی
دکتر طیبی در این نشست مشترک با برشمردن ویژگی‌های فناورانه جهاددانشگاهی و تجربه 40 ساله این نهاد در بومی‌سازی فناوری و اجرای پروژه‌های فناورانه ملی خواستار استفاده از ظرفیت‌های این نهاد و شرکت‌های داخلی توانمند برای اجرای پروژه‌های صنعتی شدند.
وی با اشاره به وجود نیروهای متخصص و جوانان متعهد در کشور اعلام کرد: با تعامل و همکاری صنعت و دانشگاه باید برای این جوانان شغل ایجاد کنیم و جهاددانشگاهی به‌عنوان یک‌نهاد فناور تلاش دارد تا پروژه‌های صنعتی را باهدف بومی‌سازی فناوری و اشتغال پایدار و تولید ثروت و رفاه مردم اجرا کند و با الگوبرداری از کشورهای توسعه‌یافته دانش فنی اجرای پروژه‌های صنعتی را با همکاری شرکت‌های توانمند خارجی کسب کند.
رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه که در مناقصات باید به همسان‌سازی شرح خدمات و قیمت توجه شود ادامه داد: همچنین به شرکت‌های شبه تولیدکننده که به‌نوعی نماینده شرکت‌های خارجی هستند نباید اجازه شرکت در مناقصات داده شود.
وی با تاکید بر اینکه امروزه رشد شرکت‌های شبه تولیدکننده که نماینده فروش شرکت‌های خارجی هستند در کشور نگران‌کننده است عنوان کرد: جهاددانشگاهی در اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی علاوه بر استفاده از دانش و فناوری بومی متعهد می‌شود که خدمات باکیفیت و قیمت مناسب و رقابتی ارایه کند.

بخش صنعت و معدن از جایگاه ویژه جهاددانشگاهی استفاده کند
مدیرعامل ایمیدرو نیز در این نشست مشترک با تاکید بر اینکه سیاست سازمان متبوعش و وزارت صمت استفاده از توانمندی داخلی است به شرکت‌های حاضر در جلسه اعلام کرد که وظیفه صنعت اجرای پروژه با خدمات فنی مهندسی و تجهیزات ایرانی است و همه باید تلاش کنیم تا از توانمندی فناورانه کشور در اجرای پروژه‌ها استفاده شود.
مهندس جعفری با تاکید بر اینکه اگر وابستگی صنایع به کشورهای خارجی را کم نشود و به تکنولوژی بومی توجه نکنیم مشکلات صنعت و کشور حل نخواهد شد افزود: همه مدیران باید از ابتدا به بومی‌سازی فناوری و تولید داخل با لحاظ صرفه اقتصادی توجه ویژه کنند و نباید کشور را با خریدهای بی‌مورد و غیرمنطقی گرفتار و وابسته کنیم. 
وی با تأکید بر اینکه شرکت‌های حاضر در جلسه از شرکت‌های تأثیرگذار صنعت معدنی کشور هستند و باید بومی‌سازی را اولویت اول خود قرار دهند افزود: باید از نگاه توسعه‌ای با ایجاد فقط کارخانه دوری‌کنید و توجه به دانش و فناوری را در دستور کار قرار دهید.
مدیرعامل ایمیدرو به جایگاه ویژه جهاددانشگاهی و شبکه گسترده آن در کشور و ارتباط با مراکز تحقیقاتی و نخبگان اشاره کرد و گفت: بخش صنعت و معدن باید از این ظرفیت عالی استفاده کنند تا بتوانند بهترین کار را باکیفیت انجام دهند و مدیران صنعت نباید با خرید از خارج، کشور را وابسته کنند.
 وی بابیان اینکه حمایت از ساخت داخل باید اعتقادی باشد افزود: اگر از شرکت‌هایی که ساخت داخل انجام می‌دهند حمایت نکنیم منجر به خروج نخبگان از کشور می‌شویم و ایمیدرو استراتژی‌اش حمایت از ساخت داخل تحقیقات کاربردی و به‌کارگیری نخبگان است و از جهاددانشگاهی و همه فناوران کشور حمایت کرده و تشکیل یک هسته فناورانه در بخش صنعت و معدن هدف ماست. 
مهندس جعفری در پایان با تأکید کرد: باید راهبردها را مدیریت کنیم و با سیاست‌گذاری در بحث کلان موضوعات را پایش کرده تا بتوانیم به اهدافمان که بومی‌سازی فناوری و ساخت داخل است برسیم.
ضرورت توجه به نیروهای بومی و استفاده از توانمندی‌های داخل کشور
نماینده حوزه انتخابیه سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت استفاده از توانمندی‌های فناورانه جهاددانشگاهی در صنایع معدنی کشور تأکید کرد و گفت: 40 درصد معادن کشور در استان کرمان فعالیت دارند، ولی متأسفانه به بومی‌سازی قطعات و تجهیزات و ساخت داخل توجه ای نمی‌شود و منابع ارزی کشور که امکان ساخت داخل آن وجود دارد برای واردات تجهیزات از کشور خارج می‌شود.
حسن‌پور بیگلری بابیان اینکه متأسفانه استان کرمان علیرغم داشتن منابع معدنی دارای درصد بالایی از بیکاری و فقر است به‌ضرورت توجه به نیروهای بومی و استفاده از توانمندی‌های داخل کشور تأکید کرد.

 گفتنی است در ادامه این نشست مشترک شرکت‌های حاضر در جلسه گزارشی از روند همکاری ارائه و 20پروژه مشترک جهاددانشگاهی با ایمیدرو و شرکت‌های تابعه بحث، بررسی و تصمیم‌گیری شد.