مدیر پژوهشی جهاددانشگاهی اردبیل :

جهاددانشگاهی به روند توسعه علمی و فناوری کشور شتاب بخشیده است

مدیر پژوهشی جهاددانشگاهی اردبیل گفت: جهادانشگاهی در چهل سال از فعالیت خود با ورود به زمینه‌های مختلف پژوهشی و تحقیقاتی به روند توسعه علمی و فناوری کشور شتاب بخشیده است.
۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۵۸۶۳ مصاحبه
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی اردبیل، سیده صغری جوادی با تبریک روز ۲۵ آذر، روز پژوهش افزود: باید از فرصت هفته پژوهش برای ارج نهادن به تلاش محققان و پژوهشگران و توسعه و ترویج امر تحقق و مطالعات کاربردی استفاده شود.
جهاددانشگاهی به روند توسعه علمی و فناوری کشور شتاب بخشیده است

وی گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه تتبع و استعدادها در سطح جامعه برای نیل به خود اتکایی و توسعه طرح‌های کاربردی و نیمه صنعتی از طریق پیوند با دستگاه‌های اجرایی و مراکز علمی و تحقیقاتی به منظور بکارگیری نتایج تحقیقاتی را از اهداف مهم پژوهشی جهاددانشگاهی عنوان کرد.

مدیر پژوهشی جهاددانشگاهی اردبیل با بیان این‌که جهاددانشگاهی اولویت برنامه‌های توسعه‌ای خود را بر پایه نیازهای ملی و مزیت‌های استانی برنامه‌ریزی کرده است، افزود: بومی‌سازی دستاوردهای علمی و پژوهشی جهاددانشگاهی جهت ارائه خدمات مناسب به جامعه جزء اولویت‌های اصلی واحد اردبیل است.

جوادی با بیان این‌که جهاددانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی، خود را عنصری از دانش ملی می‌داند و می‌کوشد به وظیفه خود برای کسب و تولید دانش روز در جامعه به خوبی عمل کند، اضافه کرد: این نهاد تلاش دارد با تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری و با حصول نتیجه موثر، امید و دریچه باز پیشرفت را به کشور هدیه کند.

وی مأموریت‌های این نهاد را در راستای توسعه دانش و تحقیقات کاربردی اعلام و تصریح کرد: جهاددانشگاهی با تعامل فراگیر و تعهد به پیشرفت دانش بنیان کشور با مهارت لازم در شناسایی دقیق، نیازهای تحقیقاتی و پژوهشی استان را احصاء و تامین می‌کند.

مدیر پژوهشی جهاددانشگاهی اردبیل ادامه داد: در حال حاضر این واحد با دو زمینه پژوهشی بهداشت باروری و تهیه نهال شناسنامه‌دار فندق و با مراکز خدمات تخصصی مطالعات شهری، درمان ناباروری و مشاوره ژنتیک و دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در راستای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی استان اردبیل فعالیت دارد.

جوادی از تأمین هشت هکتار زمین زراعی در شهرستان‌های نمین و بیله‌سوار برای ایجاد کلکسیون تحقیقاتی و نهالستان گیاهان دارویی بویژه فندق خبر داد و اضافه کرد: با تحقق زیرساخت‌ها، فعالیت‌های جهاددانشگاهی برای اجرای بهینه ماموریت واگذار شده از سوی استاندار اردبیل برای تغییر الگوی کشت استان سرعت بیشتری می‌یابد.

وی ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف را پشتوانه مهم و تاثیرگذار برای خانواده‌ها دانست و تصریح کرد: در سال گذشته و سالجاری میزان ذخیره سلول‌های بنیادی از استان اردبیل در بانک خون بند ناف رویان افزایش چشمگیری داشته و و به بیش از یک هزار نمونه رسیده است.

 

  • بهره‌مندی 2500 نفر از طرح‌ حمایت مالی از زوجین نابارور در مرکز درمان ناباروری قفقاز

مدیر پژوهشی جهاددانشگاهی اردبیل از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خدمات درمانی قابل ارائه در مرکز درمان قفقاز برای پیشگیری از ویروس کرونا و بهره‌مندی بیش از دو هزار و 500 نفر از طرح حمایتی زوجین نابارور در چهار سال اخیر و سال جاری خبر داد و اظهار کرد: در سال گذشته بیش از شش هزار زوج به مرکز درمان ناباروری قفقاز مراجعه کرده بودند که از این تعداد یک هزار و 128 زوج در قالب طرح حمایت مالی از زوجین، 18 زوج با طرح حمایتی بیمه برکت و 24 زوج با تسهیلات ادارات کل بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی استان تحت درمان قرار گرفتند.

جوادی از تکمیل کادر درمانی این مرکز با جذب یک نفر فلوشیپ زنان و زایمان، یک نفر دوره تکمیلی لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی و یک نفر دوره تکمیلی رادیولوژی ناباروری خبر داد و افزود: همچنین در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای تهیه تجهیزات مورد نیاز و تکمیل کادر پزشکی و پیراپزشکی مرکز انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه با احداث مجتمع سلامت، جهاددانشگاهی اردبیل ضمن توسعه فعالیت‌های درمان ناباروری خود به حوزه سلول درمانی و پیشگیری  و درمان بیماری سرطان ورود خواهد کرد، گفت: امیدواریم با مساعدت مسئولان کشوری و استانی شاهد تسریع در اجرای این طرح در زمین یک هزار و ۳۰۰ مترمربعی واگذار شده در شهر اردبیل باشیم.

 

  • ایجاد پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته صنعتی در اردبیل

مدیر پژوهشی جهاددانشگاهی اردبیل، ایجاد پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته صنعتی را از طرح‌های اولویت‌دار جهاددانشگاهی اردبیل اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر تامین تجهیزات این واحد صنعتی با همکاری پژوهشکده صنایع شیمیایی ایران در حال اتمام است و به زودی شاهد آغاز به کار آن خواهیم بود.

جوادی با بیان اینکه این نهاد با راه‌اندازی این واحد نیمه صنعتی و تولید نشاسته صنعتی بخشی از نیاز کشور به این محصول وارداتی را تامین و به اقتصاد استان کمک خواهد کرد، گفت: ساخت پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته پلیمری در قالب طرح فناورانه با حمایت دفتر مرکزی جهاد‌دانشگاهی و استانداری اردبیل و با همکاری پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران اجرا خواهد شد.

وی واگذاری اجرای بازنگری طرح جامع گردشگری استان به جهاددانشگاهی اردبیل را نشانه اعتماد مسئولان استان به توانمندی و تجارب این نهاد دانست و اضافه کرد: مرکز خدمات تخصصی مطالعات شهری واحد اردبیل مرکزی به روز و کارآمد، با زیر حوزه‌های برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، طراحی شهری، برنامه‌ریزی روستایی و معماری است که با بهره‌گیری از توان علمی و تخصصی خود به عنوان اتاق فکر، نقش رابط میان صنعت، نهادها و دانشگاه‌ را بر عهده‌ دارد.

جوادی از اجرای بیش از 100 طرح پژوهشی و تحقیقاتی در جهاددانشگاهی اردبیل خبر داد.