مسوول گروه مامایی مرکز ناباروری جهاددانشگاهی قم؛

مادر شدن دیگر یک رویا نیست

۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۵ کد : ۲۵۶۷۰ مصاحبه
معصومه جانبازی مسوول گروه مامایی مرکز ناباروری گفت: در حال حاضر چیزی به اسم ناباروری در دنیا وجود ندارد وهمه افرادی که امکان باروری طبیعی ندارند می‌توانند باروش های درمانی متنوع باردار شوند.
مادر شدن دیگر یک رویا نیست

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی قم، ناباروری مسئله ای که با ایجاد اختلال در روابط بین افراد می‌تواند تبدیل به بحرانی شود که کشتی زندگی مشترک را از دریایی آرام به سمت طوفانی رهسپار کند که آسیب های ناشی از آن سالیان سال گریبان گیر افراد باشد.

بدیهی است که هر یک از زوجین بعد از آگاهی از ناباروری خود دچار احساس گناه، ترس و...شوند؛ اما نداشتن همراهی درست می‌تواند سبب تشدید این بحران بشود؛ زیرا بسیاری از زوج های نابارور در حالی‌که دچار طلاق عاطفی شده و هیچ گونه ارتباط عاطفی بایکدیگر ندارند زندگی مشترکشان را ادامه می‌دهند.

طی دهه های اخیر در راستای حل این مشکل مراکز ناباروری متعددی در ایران شروع به فعالیت کرده اند  که از مراکز نام اشنا آن می توان به اولین مرکز ناباروری ایران در یزد و مرکز ناباروری رویان در تهران اشاره کرد؛ اما مراکزی هستند که با داشتن موفقیت های چشمگیر شاید هنوز به اندازه کافی شناخته شده نیستند، که در این میان می‌توان به مرکز فوق تخصصی ناباروری جهاددانشگاهی قم اشاره کرد.

این مرکز در گذشته تحت نظر مرکز رویان بود و از سال86  زیر نظر جهاددانشگاهی قم در بخش مامائی، سونوگرافی، مشاوره ژنتیک و روانشناسی، ازمایشگاه تشخیص طبی و اندرولوزی، درزمینه های تعیین جنسیت، تعیین سلامت جنین، لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی، اینداکشن(درمان دارویی ناباروری)، میکرواینجکشن، فریز تخمک، اسپرم وجنین و... بامجرب ترین کادر پزشکی و پیرا پزشکی در حال ارایه خدمت است.

معصومه جانبازی، مسوول گروه مامایی مرکز ناباروری مرکز رویا جهاددانشگاهی قم با اشاره بر این که کلیه ی پرسنل جدا از آنچه که تحصیلات داشته اند موظف هستند که در دوره آموزشی نا باروری شرکت کنند، عنوان کرد: با تلاش و همت فراوان متخصصان و پرسنل مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی قم رویا، این مرکز امار موفقیتی برابر و حتی گاها بالاترازمیانگین جهانی را بدست آورده؛ برای مثال در میکرو اینجکیشن آمار موفقیت بین 20 تا 30 درصد است که در این مرکزما شاهد ثبت موفقیت 42 درصد هم بوده ایم.

وی با اشاره بر این‌که یکی از فعالیت هایی مهم این مرکز فریز جنین، تخمک و اسپرم است، تصریح کرد: شیمی درمانی سبب افت کیفیت تخمک میشود و افراد مبتلا به سرطان می‌توانند  قبل از شروع  مراحل شیمی درمانی اسپرم و یا تخمک خودرا فریز کنند همچنین در این مرکز امکان فریز وانتقال جنین را نیز داریم که گاها نتایجی بهتر از جنین تازه زا به ثبت رسانده است.

 مسوول گروه مامایی مرکز ناباروری مرکز رویا با بیان این موضوع که جنین های فریز شده به مدت طولانی نگه داری میشوند و گاها بعد از 20 سال نیز می توان آن هارا به رحم زن انتقال داد، ادامه داد: جنین های تشکیل شده در شرایط آزمایشگاهی با نام جنین های طلایی از آنها یاد می‌شود و تا مهیا نبودن همه شرایط به رحم انتقال داده نمی‌شود.

جانبازی با تاکید بر این که  بخش مامایی به عنوان قلب این مرکز است، اظهار کرد: بیشترین برخورد مراجعه کنندگان در بخش مامایی است؛ زیرا هرمراجعه کننده ابتدا برای تشکیل پرونده به مشاوره مامایی ارجاع داده شده و پس از تشخیص ناباروری، علت آن و شیوه درمانی بیماروارد سیکل درمان می‌شود.

مسوول گروه مامایی مرکز ناباروری رویا (مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی قم) درخصوص اهمیت آزمایش اسپرم در مرد عنوان کرد: با استفاده ازاین آزمایش می‌توان از سلامت ویا بیماری مرد آگاه شد به همین جهت تنها در صورت انجام در مراکز ناباروری معتبر است.

وی با بیان این که در روش IUIبیمار بستری نمی‌شود، عنوان کرد: در این روش با انتقال اسپرم  به داخل رحم  لقاح صورت می‌گیرد که 18 تا20 روز زمان می برد برای بارداری، و لوله های رحمی نیز باز باشند.

جانبازی عنوان کرد: در روش آی وی اف ابتدا از داروهای محرک تخمک گذاری برای تنظیم سیکل قاعدگی و تولید تعداد کافی تخمک استفاده می شود و سپس با قراردادن اسپرم ها در مجاورت تخمک در محیط آزمایشگاهی لقاح صورت می‌گیرد و بعد از چند روز  جنین های مناسب  به رحم زن انتقال داده می‌شوند.

وی با اشاره بر این که میکرو اینجکشن متداول ترین روشی است که در این مرکز انجام میشود عنوان کرد: این روش مناسب ترین روش برای خانم های با سن بالا و بیماران دارای مشکلات زمینه است ودر این روش درمانی بسیار شبیه به شیوه آی وی اف است با این تفاوت که اسپرم در شرایط آزمایشگاهی به داخل تخمک تزریق می‌شود.

جانبازی با بیان این که در این روش مراحل و سنوگرافی های متعدد انجام می‌شود، ادامه داد: در روش میکرو به دلیل انتقال دو یا سه جنین احتمال چند قلو زایی افزایش می‌یابد هرچند که ما از چند قلویی استقبال نمی‌کنیم زیرا ممکن است سبب مشکلات جانبی شود.

مسوول گروه مامایی مرکز ناباروری مرکز رویا بیان کرد: در حال حاضر چیزی به اسم ناباروری در دنیا وجود ندارد وهمه افرادی امکان باروری طبیعی ندارند می‌توانند باروش های درمانی متنوع باردار شوند.

از تخمک اهدایی چه میدانید؟

جانبازی با بیان این که در برخی شرایط زوج‌ها به دلیل اختلال در تولید تخمک‌ها در زن، از داشتن فرزند محروم می‌شوند، عنوان کرد: با کمک برخی شیوه ها می‌توان فرصتی را برای آنها فراهم کرد تا تجربه بچهدار شدن را در زندگی داشته باشند و اهدا تخمک و باروری آن تخمک در آزمایشگاه با اسپرم مرد و انتقال جنین‌ها به رحم زن نابارور است از جمله این شیوه هاست.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از زوجین تخمک اهدایی که نیمی از هویت متعلق به خودشان هست نیز نمی پذیرند. وزمانی‌که پزشک به طرفین اعلام می‌کند که نیاز به تخمک یا جنین اهدایی و یا رحم جایگزین دارند  به طور طبیعی بار روانی زوجین تحمیل می‌شود که با مشاوره های پزشکی میتوان این مسئله را کمتر کرد.

جانبازی در خصوص منبع تخمک های اهدایی اظهار کرد: جدا از مسایل مالی گاها افراد به دلیل بعد معنوی  تمایل به اهدای تخمک دارند و این افراد با طی مراحل غربال گری  میتوانند به صورت ناشناس تخمک اهدا کنند.

وی ادامه داد: ناتوانی مادر در نگهداری و پرورش جنین در رحم نیز از سایر دلایل ناباروری است که  تنها به دلیل فقدان رحم سالم، امکان بچه‌دار شدن از آنها سلب شده است ودر این شرایط استفاده از رحم جایگزین از سوی متخصصان ناباروری به زوجین توصیه میشود.

جانبازی افزود: در این روش جنین حاصل از لقاح تخمک مادر و اسپرم پدر در شرایط آزمایشگاهی ترکیب شده و به رحم شخص ثالث که از رحم او به عنوان رحم جایگزین استفاده میشود، انتقال می‌یابد.

 مسوول گروه مامایی مرکز ناباروری مرکز رویا با اشاره بر این‌که از نظر فقهی  تایید آیت االه خامنه ای نیز در رابطه با عدم اشکال شرعی در اسپرم اهدایی نیز وجود دارد، عنوان کرد : به دلیل سیاست های مرکز این روش انجام نمی گردد ودر صورتی که علل ناباروری فاکتور های مردانه بوده و قابل درمان نیز نباشد، روش اهدای جنین پیشنهاد می‌گردد.

وی با بیان این که در این روش ابتدا یک لقاح  شرعی در شرایط آزمایشگاهی انجام می‌شود و سپس این لقاح به رحم زن انتقال میابد؛ عنوان کرد: برخی از افراد بعد ازبارداری به سایر جنین های تشکیل شده  نیاز ندارند و گاه نیز خانواده ی نابارور زن و شوهری را برای اهدای جنین می‌یابند.

 جانبازی درخصوص هزینه های بالای این روش ها عنوان کرد: با اقدامات مسرانه مرکز توانستیم بسته حمایتی 85 درصدی از دولت شدیم تا مراجعه کنندگانی که دارای شرایط ناباروری اولیه، تابعیت ایران و خانم زیر35 سال هستند بتوانند از 85درصد تخفیف بهره مند شوند.

وی با بیان این که برای بهره مندی از بسته حمایتی 85درصدی در ناباروری ثانویه  باید  دو سال از اقدام به بارداری گذشته باشد، ادامه داد: در مراجعه کنندگان فاقد شرایط فوق میتوانند علاوه بر تخفیفات مرکز، با کمک صندوق علوی به صورت اقساطی هزینه هارا پرداخت کنند.

 مسوول گروه مامایی مرکز ناباروری مرکز رویا با اشاره بر تاثیر بالای استرس در ناباروری عنوان کرد: بسیاری از افرادی که به مراکز ناباروری رجوع میکنند بعد از بارداری اولیه به دلیل آرامش روحی و روانی برای بار دوم بسیار راحت و بدون مشکل باردار میشوند و همچنین افرادی که دیدگاه مثبت و بهتری نسبت به دنیا دارند نتیجه بهتری نیز میگیرند.

وی با تاکید بر این نکته که بسیاری هستند افرادی که با دیدگاهی مثبت حتی با بیماری زمینه به راحتی باردار شده اند، یادآور شد: در این این مرکز شاهد بارداری افردی که در سن بالا توانسته فقط بایک فولیکل ازاد شده باردار شوند و این چیزی شبیه به معجزه است.

جانبازی با اشاره بر این که اولین کوک متولد شده با روش میکرو در این مرکز پسر 12 ساله است، بیان کرد: بهترین شیرینی لبخند رضایت زوجی که با ورزندشان شان از این مرکز خارج می‌شوند و زیبا ترین لحظه زمانی است که افراد فرزندشان را پیش ما می‌آوردند.

وی یا اشاره بر این که از علل مراجعات افراد در سن بالا برای درمان ناباروری بالارفتن سن ازدواج است عنوان کرد: این مرکز تا سن 50سالگی این مرکز در درمان ناباروی درمان میکند اما بهترین زمان برای ذرمان کمتر از 35 سالگی است.

در خصوص تعریف ناباروری بیان کرد: اگر یک زوج کمتر از 35 سال  علی رقم داشتن  یک سال رابطه جنسی منظم و بدون استفاده از روش های پیشگیری از بارداری،  موفق به بارداری نشوند، نابارور قلمداد می‌شوند، البته در زوجین بالای 35 سال این بازه زمانی به سه تا شش ماه کاهش پیدا می‌کند.

جانبازی با بیان اینکه اضافه وزن، قاعدگی های نامنظم ویا دردناک، موهای زائد و...می‌تواتد از علائم ناباروری باشد، عنوان کرد: افزایش سن، اختلالات تخمگ‌گذاری، ناهنجاری‌های رحم یا دهانه‌ی رحم مانند پولیپ‌های رحم، تومورهای غیرسرطانی (خوش‌خیم)، آسیب‌دیدگی یا انسداد لوله‌ رحمی و... از علل ناباروری در زنان و کم تحرکی و ضعف اسپرم از علل ناباروری در مردان اشاره کرد.

25 درصد از علل ناباروری ناشناخته است ودر حالی‌که زوجین سالم هستند موفق به بارداری نمی شوند، اظهار کرد: متاسفانه آمار ناباروری رشد داشته که از علل آن می توان به شیوه های نادرست غذایی، استرس، ارتباط با مواد سمی و شیمیایی و... اشاره کرد.

و در پایان نیز باید یادآور شد که نحوه زندگی هر زوج به فرمول شخصی شان برای زندگی بازمی‌گردد. بسیار هستند زوج‌هایی با وجود مسئله ناباروری، زندگی‌های شاد و موفقی دارند و اگر هر دو طرف آگاهانه و عاقلانه با این مسئله رو به رو شوند  قطعا بدون حضور فرزند هم می‌توان زندگی شادی را ساخت.