در آیین رونمایی از سردیس برگزیدگان سومین جایزه‌ی مصطفی (ص) مطرح شد؛

حفظ ۵۰۰ رده سلولی در بانک سلولی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی/ زمان آغاز فاز کارآزمایی بالینی درمان پارکینسون و AMD چشم

۱۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۳ کد : ۲۴۴۱۴ تاپ خبر پژوهشی
رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با اشاره به اقدامات این پژوهشگاه در توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی گفت: در حال حاضر در بانک سلولی پژوهشگاه رویان ۵۰۰ رده سلولی نگهداری می‌شود که این حاصل زحماتی بوده که در تربیت نیروی انسانی کشیده شده است.
حفظ ۵۰۰ رده سلولی در بانک سلولی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی/ زمان آغاز فاز کارآزمایی بالینی درمان پارکینسون و AMD چشم

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، دکتر عبدالحسین شاهوردی یکشنبه 11 آبان ماه در آیین رونمایی از سردیس برگزیدگان سومین جایزه‌ی مصطفی (ص) که در بوستان دانشمندان پارک فناوری پردیس به صورت آنلاین و حضوری برگزار شد، با ابراز امیدواری از این که این مراسم با قدرشناسی از شخصیت‌های علمی،  زمینه‌ای برای جوانان کشور در رسیدن به سربلندی کشور باشد، افزود: وجود دانشمندانی چون پروفسور بهاروند و عبدالاحد حاصل تلاش‌های جهادگونه آنها در حوزه‌های علم و فناوری است و امروز جای دکتر کاظمی آشتیانی خالی است تا ماحصل زمینه سازی برای پرورش نیروهای انسانی را مشاهده کند.

وی با اشاره به حضور دکتر بهاروند در پژوهشگاه رویان، خاطر نشان کرد: تلاش‌های وی در این پژوهشگاه چند وجهی و در حوزه‌های علم، فناوری و اخلاق است.

دکتر شاهوردی ادامه داد: برگزیدگان جایزه‌ی مصطفی(ص) مدیون گذشت و فداکاری، حمایت و پشتیبانی خانواده هایشان هستند که باید قدردان باشند.

وی با بیان اینکه این افراد وقت و انرژی خود را برای دانش گذاشته اند و مطمئن هستم که قدرشناس خانواده هایشان هستند.

رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت های دکتر بهاروند، برگزیده جایزه مصطفی(ص) گفت: زمانی که دکتر بهاروند اولین رده سلول بنیادی را ایجاد کرد و برای یک سفر به خارج از کشور رفت و ما نمی‌دانستیم این بانک سلولی را چگونه حفظ کنیم؛ اما اکنون به مرحله‌ای رسیدیم که محققان این حوزه بیشتر شده‌اند و بانک سلولی نیز توسعه داده شده است.

وی افزود: اکنون در بانک سلولی پژوهشگاه رویان نزدیک به ۵۰۰ رده سلولی نگهداری می‌شود که این حاصل زحماتی بوده که در تربیت نیروی انسانی کشیده شده است.
دکتر شاهوردی با تاکید بر اینکه در حال حاضر محققان در عرصه‌های ناباروری با سلول بنیادی و بیوتکنولوژی ورود پیدا کرده و آن را توسعه داده‌اند، خاطر نشان کرد: همچنین در زمینه دیابت ورود پیدا کرده‌اند و این امر حاصل دوراندیشی‌ محققان این پژوهشگاه است.

رئیس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی خاطر نشان کرد: این پژوهشگاه همواره در کنار بنیاد جایزه‌ی مصطفی(ص) است تا همگام با هم فعالیت کنند.


آغاز فاز کارآزمایی بالینی درمان پارکینسون و AMD با سلول‌های بنیادی تا ۱.۵ سال آینده


دکترحسین بهاروند رییس پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان  نیز در این مراسم از آغاز فاز کارآزمایی بالینی درمان بیماری تخریب پیش‌رونده ماکولای چشم (AMD) و پارکینسون با سلول‌درمانی تا یک سال و نیم آینده خبر داد.

وی با اشاره به پاندمی کرونا در ایران و جهان افزود: کرونا تنها یک مشکل طبی نیست و فقط سبب تغییر فرهنگ‌ها نمی‌شود و نشده است، بلکه بر روی بسیاری از عوامل دیگر موثر بوده است.

رییس پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه این ویروس به احتمال زیاد سبب شیفت تمدنی خواهد شد، ابزار امیدواری کرد که این امر فرصتی باشد برای بشریت که به سمت خوبی‌ها حرکت کند.

دکتربهاروند، دلیل حضور خود در این مراسم را تیم تحقیقاتی همراهی کننده دانست و اظهار کرد: این حضور به دلیل زیست بوم خوبی است که ایجاد شد که در آن افراد با یکدیگر و با محیط اطرافشان در تعامل هستند.

رییس پژوهشکده زیست شناسی و فناوری‌ سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان با اشاره به دستاوردهای تحقیقاتی در زمینه پارکینسون و AMD یا استحاله ماکولای شبکیه چشم، افزود: طی ۱۰ سال گذشته ما کار روی سطوح مختلف جانوری را انجام دادیم و خوشبختانه به فاز پیوند این سلول‌ها به آدمی رسیدیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در پی تهیه مستندات لازم برای این فاز هستیم و تا یک سال و نیم آینده اولین کارآزمایی بالینی بر روی انسان در این بیماری‌ها (پارکینسون و AMD) آغاز خواهد شد.

گفتنی است، دژنراسیون ماکولا (AMD or ARMD) شایع ترین علت کوری در جهان است! در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.

سردیس 5 برگزیده سومین دوره جایزه مصطفی(ع) شامل آقایان دکتر اوگور شاهین از ترکیه، دکتر علی خادم حسینی از ایران، دکتر عمران اینان از ترکیه، دکتر حسین بهاروند از ایران و دکتر محمد عبدالاحد از ایران رونمایی شد. 

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی پژوهشگاه رویان دکتر بهاروند جایزه مصطفی (ص)