نمونه‌ی ذخیره‌شده‌ی بند ناف چند بار قابل استفاده است؟

۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۴ کد : ۱۸۶۴۷ مصاحبه
با توجه به محدود بودن تعداد سلول های بنیادی خون بند ناف، و عدم امکان تکثیر سلول ها غالبا از هر کیسه خون فقط در یک نوبت می­ توان استفاده کرد. ولیکن با توجه به نوع بیماری و تعداد سلول مورد نیاز در برخی موارد امکان استفاده در چند نوبت هم وجود دارد.
نمونه‌ی ذخیره‌شده‌ی بند ناف چند بار قابل استفاده است؟

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، ملیحه بهنامیان مسوول بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی استان با اشاره به رشد 25 درصدی خدمات ذخیره سازی خون بند ناف نسبت به مدت مشابه پارسال گفت: علی رغم وجود شرایط خاص در کشور به دلیل بروز بحران کرونا، خدمات ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف به خانواده های متقاضی به نحو احسن انجام شد.

وی با اشاره به ثبت نام اینترنتی متقاضیان ذخیره سازی که باعث کاهش مراجعین حضوری و تسهیل در امر ارائه خدمات شده است نیز  بیان کرد: ثبت نام اینترنتی، پشتیبانی 24 ساعته از تمامی دفاتر نمایندگی از طرف دفتر مرکزی و پوشش دهی همه درخواست های انجام ذخیره سازی خون بندناف حتی برای افرادی که دقیقه 90  برای ذخیره سازی خون بندناف فرزندشان تصمیم گیری می کنند، از دیگر عوامل موثر در این موفقیت بوده است.

مسوول بانک خون بند ناف واحد در خصوص اینکه فرایند جمع آوری و فریز سلول های بنیادی خون بند ناف چگونه است؟، ادامه داد: کارشناسان خونگیر آموزش دیده در زمان زایمان در اتاق عمل حضور یافته و پس از تولد نوزاد کار خونگیری از بند ناف را انجام می­ دهند، خون جمع ­آوری شده در کیت مخصوص به پدر یا همراه مادر تحویل داده می­ شود.

بهنامیان ادامه داد: بعد از دریافت کیت، رابطان حمل نمونه جهت دریافت نمونه به بیمارستان مراجعه نموده و نمونه خون را با حفظ شرایط استاندارد به بانک خون منتقل می­ نمایند.

وی بیان کرد: نمونه خون پس از انجام کنترل کیفی اولیه وارد آزمایشگاه پردازش می­ شود و سلول­­ های بنیادی خون بند ناف در صورت داشتن استاندارد لازم از نظر تعداد سلول­، آزمایشات سرولوژی و آزمایشات میکروبی که روی خون بند ناف انجام می­ پذیرد؛ ذخیره می شود.

مسوول بانک خون بند ناف واحد گفت: با توجه به محدود بودن تعداد سلول­ های بنیادی خون بند ناف، و عدم امکان تکثیر سلول ­ها غالبا از هر کیسه خون فقط در یک نوبت می­ توان استفاده کرد. ولیکن با توجه به نوع بیماری و تعداد سلول مورد نیاز در برخی موارد امکان استفاده در چند نوبت هم وجود دارد.