معاون پژوهش وفناوری جهاددانشگاهی مطرح کرد:

ظرفیت بالای استان چهارمحال‌وبختیاری برای فرآوری گیاهان دارویی و تولید دام

۱۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۰ کد : ۱۴۷۵۲ تاپ خبر پژوهشی
معاون پژوهش وفناوری دفتر مرکزی جهادانشگاهی گفت: در بحث گیاهان دارویی مخصوصا در زمینه کشت گیاهان دارویی، برداشت و فرآوری آن‌ها، این آمادگی وجود دارد که در چهارمحال و بختیاری با توجه به ظرفیتی که وجود دارد، کمک‌هایی در این زمینه انجام شود.
ظرفیت بالای استان چهارمحال‌وبختیاری برای فرآوری گیاهان دارویی و تولید دام

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری، دکتر محمدرضا پور عابدی ۱۰ دی‌ماه در سفر به شهرکرد و در دیدار با معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: جهاددانشگاهی نهادی عمومی و غیردولتی است که در ۴ حوزه پژوهش و فناوری، آموزش، فرهنگی و اشتغال و کارآفرینی فعالیت دارد.
وی افزود: جهاددانشگاهی به لحاظ دانشی که دارد، فعالیت‌ها و تحقیقات پایه‌ای را انجام می‌دهد، به‌طوری‌که در حوزه پزشکی و در زمینه درمان نازایی به نوعی صاحب برند است.
دکتر پورعابدی گفت: سالانه در پژوهشگاه‌های رویان، ۱۰ هزار سیکل ناباروری انجام می‌شود که در گذشته بیشترین ارز خارج شده از کشور، مربوط به ناباروری بود، اما اکنون به دلیل وجود پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی در کشور، سالانه ارز بسیاری وارد کشور می‌شود.
وی با اشاره به اینکه موفقیت‌های جهاددانشگاهی در زمینه پزشکی با بسیاری از مراکز معتبر دنیا رقابت می‌کند، ادامه داد: سالیان بسیاری است که جهاددانشگاهی در بحث سرطان سینه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد که‌ترند این امر رو به افزایش است.
معاون پژوهش و فناوری دفتر مرکزی جهاددانشگاهی گفت: دنیا از دارودرمانی به سمت سلول درمانی پیش رفته که از یک دهه گذشته کارهای مربوط به سلول‌های بنیادی را رصد و در آن‌ها فعالیت دارد که در این زمینه پژوهشگاه رویان فعالیت‌های خوبی را در طی این سال‌ها، مخصوصا در زمینه سلول‌های بنیادی انجام داده است.
وی ادامه داد: کارخانه تولید صنعتی سلول‌های بنیادی نیز از دو سال گذشته در کشور و از سوی جهاددانشگاهی تاسیس شده است.
دکتر پورعابدی از وجود پژوهشکده گیاهان دارویی در جهاددانشگاهی خبر داد و گفت: در حال حاضر گیاهان دارویی از مرتع و عرصه به صورت خام جمع‌آوری می‌شود که این کار مضراتی دارد و لازم است کارهایی انجام شود که در این راستا جهاددانشگاهی در زمینه اهلی‌سازی، بومی‌سازی و فرآوری گیاهان دارویی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد.
وی بیان کرد: در بحث گیاهان دارویی مخصوصا در زمینه کشت گیاهان دارویی، برداشت و فرآوری آن‌ها، این آمادگی وجود دارد که در چهارمحال‌وبختیاری با توجه به ظرفیتی که وجود دارد، کمک‌هایی در این زمینه انجام شود.
معاون پژوهش و فناوری دفتر مرکزی جهاددانشگاهی در ادامه گفت: پژوهشگاه رویان در زمینه نژادهای مرغوب دام‌های سبک و سنگین در حال فعالیت است، همچنین در بحث تکثیر و تولید دام سبک و سنگین این فناوری در اختیار جهاددانشگاهی است، درصورتی‌که این استان راغب باشد می‌توانیم قراردادهایی را منعقد کنیم تا علاوه بر ایجاد اشتغال، بتوان نژادهای مرغوب را پرورش داد.
وی با اشاره به این‌که جهاددانشگاهی در حوزه مشاغل خانگی نیز فعالیت دارد، تصریح کرد: با این کار، تولیدکننده به بازار وصل شده که در استان هم اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است.
دکتر پورعابدی از راه‌اندازی اولین دانشکده گردشگری در دانشگاه علم و فرهنگ خبر داد و گفت: این دانشکده از مقطع کارشناسی تا دکتری دانشجو می‌پذیرد، درصورتی‌که پروژه‌ای در زمینه گردشگری برای استان تعریف شود جهاددانشگاهی می‌تواند در این زمینه هم فعالیت کند.
وی افزود: ۳ پژوهشگاه، ۲۴ پژوهشکده، ۱۲۷ مرکز خدمات تخصصی و ۳۱ واحد جهاددانشگاهی در کشور وجود دارد که هرکدام از واحدها با توجه به ظرفیت، مسائل، موفقیت و توانمندی روی مسایل تخصصی فعالیت دارند.
معاون پژوهش و فناوری دفتر مرکزی جهاددانشگاهی اضافه کرد: سرمایه جهاددانشگاهی دانش، فناوری و شبکه‌ای است که در اختیار دارد.
وی بیان کرد: تقاضا می‌شود جهاددانشگاهی در اکوسیستم حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری و در جهت ماموریت‌های خود وارد شود.
دکتر پورعابدی از ورود جهاددانشگاهی در چرخه پرورش ماهی در قفس خبر داد و گفت: باید طی برنامه ششم توسعه ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس تولید شود.
در ادامه لیلا محمدیان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری گفت: چهارمحال‌وبختیاری ظرفیت‌های بسیار خوبی به لحاظ کارهای فنی و مهندسی و هنری دارد، به‌طوری‌که استان مستعد توسعه و پیشرفت و نیازمند کمک است.
وی با اشاره به این‌که این استان ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری دارد، تصریح کرد: به دلیل وجود زیرساخت‌ها، دارای منابع طبیعی بسیاری است.
محمدیان در ادامه گفت: مهم‌ترین موضوع این استان به دلیل منحصربه‌فرد بودن، بحث بادام مامایی است، زیرا دارای ارزش اقتصادی و اعتباری بالایی بوده که عمده آن صادر می‌شود.
وی ادامه داد: درصورتی‌که هرگونه تحقیق و پژوهش در زمینه بادام مامایی در استان انجام شود، قطعا خروجی این کار برای استان خواهد بود و در آینده چهارمحال‌وبختیاری با بادام مامایی که دارد، شناخته خواهد شد.
در ادامه سیروس رضایی رییس جهاددانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری، بیان کرد: یکی از اولویت‌ها و ظرفیت‌های استان، بحث گردشگری و گیاهان دارویی است.
وی خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی استان به مدت ۲ سال است که طرح مشاغل خانگی را اجرا می‌کند و تاکنون ۲۴۰۰ نفر در این طرح توانمند شده‌اند، همچنین طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در استان در حال انجام بوده که تاکنون نتایج خوبی به دنبال داشته است.