اجرای طرح اطلاع رسانی، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی در تالاب امیر کلایه لاهیجان (CEPA)

۰۶ آذر ۱۳۹۸ | ۰۹:۲۰ کد : ۱۳۵۴۰ پژوهشی
کارگاه دوم طرح سیپا در تاریخ ۹۸/۸/۲۰ با حضور ذینفعان تالاب امیر کلایه و با هدف شناسایی و دسته بندی مشکلات اساسی و الویت دار، تحلیل مشکلات با استفاده از تکنیک درخت مشکلات برگزار شد
اجرای طرح اطلاع رسانی، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی در تالاب امیر کلایه لاهیجان (CEPA)

تالاب امیرکلایه یکی از سه تالاب بین ­المللی استان گیلان می­باشد که به دلیل ویژگی­های منحصر به فرد زیستگاهی همچنین حضور پرندگان مهاجر زمستان­گذران به‌عنوان یک زیستگاه امن توسط کنوانسیون رامسر ثبت بین­المللی شده و تحت حفاظت و مدیریت قرار دارد. این تالاب در حال حاضر با مشکلات و مسائلی نظیر تعداد زیاد پمپ ها و برداشت بی رویه آب خصوصا در فصل تابستان، ورود پساب کشاورزی شامل کودهای شیمیایی و سموم مزارع به تالاب، ورود روغن و بنزین موتورهای پمپاژ به درون تالاب، تغییر کاربری بخش وسیعی از حریم تالاب به فعالیت های کشاورزی، افزایش سطح شالیزارها با ایجاد خاکریزهای متعدد، افزایش رشد گیاه آزولا در تالاب مواجه است که حیات آن را در معرض تهدید قرار داده است. با توجه به این واقعیت که اکثر مشکلات فوق الذکر ناشی از عدم آگاهی ذی مدخلان از تاثیر فعالیت هایشان بر سلامت تالاب و همچنین کارکردها و اهمیت تالاب در چرخه حیاتی و معیشتی جوامع محلی است، گسترش فعالیت های ارتباطات، آموزش و آگاهی افزایی به شدت احساس می شود که بهترین روش برای دستیابی به این هدف تدوین و اجرای برنامه ای مدون تحت عنوان سیپا (CEPA)یا ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی می باشد.

آموزش، افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در صورتی که منجر به تغییر نگرش و باور و در نهایت رفتار ذینفعان حوضه تالاب گردد، کارامد بوده و منجر به بهبود شرایط خواهد شد. لذا داشتن برنامه ای جامع و هدفمند و پایش و ارزشیابی اثربخشی فعالیت های آموزشی و مبادله اطلاعات در خصوص حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب در این راستا ضروری است.

این رویکرد طوری طراحی شده است که می توان به جوامع محلی حاشیه تالاب فرصت داد تا در برنامه ریزی های زیست محیطی فعالانه شرکت نمایند و به جای بهره برداری بی رویه جهت گذران زندگی، خود عامل حفظ این تالاب شوند. این طرح در کشور تاکنون برای سه تالاب چغاخور چهارمحال بختیاری و تالاب کانی برازان آذربایجان غربی و زریوار کردستان انجام گرفته است و تالاب امیر کلایه چهارمین تالابی است که طرح سیپا برای اجرا توسط پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در دستور کار قرار گرفته است.

لازم به ذکر است طرح سیپای تالاب امیرکلایه همزمان با تدوین برنامه مدیریت جامع زیست بومی این تالاب و به عنوان یکی از اقدامات اولویت دار برنامه مدیریت جامع زیست بومی در جریان است.

کارگاه دوم طرح سیپا در تاریخ 98/8/20 با حضور ذینفعان تالاب امیر کلایه و با هدف شناسایی و دسته بندی مشکلات اساسی و الویت دار، تحلیل مشکلات با استفاده از تکنیک درخت مشکلات برگزار شد.