تامین مکمل غذایی اسب توسط پژوهشگاه رویان/درمان ۸۰درصد از اسهال دامی

۰۲ مهر ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۹ کد : ۱۱۵۸۸ تاپ خبر پژوهشی
رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی خبر داد: اکنون به این دستاورد دست یافته ایم که با استفاده از پادتن بیماری اسهال را در دام درمان کنیم.
تامین مکمل غذایی اسب توسط پژوهشگاه رویان/درمان ۸۰درصد از اسهال دامی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان شمالی، دکتر نصر اصفهانی روز دوشنبه، ۱ مهر در نشست با معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان شمالی  با اشاره به برخی دستاوردهای این پژوهشکده به درمان ۸۰درصد از اسهال دامی از طریق پادتن توسط این مرکز خبر داد.

وز افزود: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ یکی از علت های مرگ و میر مقاومت به آنتی بیوتیک باشد زیرا به عنوان مثال در برخی از دامداری ها برای درمان دام ها حتی از آنتی بیوتیک انسانی استفاده می شود.

نصراصفهانی ادامه داد: اکنون به این دستاورد دست یافته ایم که با استفاده از پادتن بیماری اسهال را در دام درمان کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون دامپروری در کشور به صورت سنتی انجام می شود و ضریب تبدیل آن پایین است، اظهار کرد: در اروپا میانگین افزایش وزن در دام تقریبا ۴۰۰ گرم در روز است این درحالیست که این رقم در ایران ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم است.

وی بیان کرد: در اروپا میزان تولید شیر در یک دام سه تا چهار کیلوگرم است اما در ایران این رقم در طول روز به ۲۰۰ تا ۵۰۰گرم است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مراتع نیز به علت انجام دامداری سنتی در حال از بین رفتن است زیرا چرا بی رویه بوده و استفاده بهینه از آن نمی شود.

وی توضیح داد: در پژوهشکده زیست فناوری نژاد مختلف دام از شش نوع گوسفند و سه نوع بز برای تولید گوشت و شیر بیشتر را وارد کردیم و از طریق شبیه سازی موفق به تولید دام هایی با افزایش تولید محصول شدیم.

رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان همچنین در نشست با سرپرست فرمانداری بجنورد گفت: این پژوهشگاه موفق شد تا مکمل غذایی مورد نیاز اسب را تولید و تامین کند و برخی از نیازهای این حوزه مرتفع شده است.

نصراصفهانی افزود: هزینه زیادی برای ورود این مکمل پرداخت می شد از سوی دیگر گاهی اوقات نیز برخی از مکمل های تقلبی وارد کشور می شد.

وی ادامه داد: هم اکنون این مرکز به این دستاورد رسیده است و در خراسان شمالی نیز که اسب های اصیل در حال پرورش هستند می توانیم قسمتی از تولید مکمل غذایی اسب را با مشارکت استان تامین کنیم.

نصراصفهانی در ارتباط با انجام پروژه اصلاح به نژادی دام در خراسان پیشنهاد کرد: این پروژه را جهاد دانشگاهی با همکاری جهاد کشاورزی در قالب تلقیح اسپرم می توانند انجام دهند که کمیت افزایش یاید.

وی ادامه داد: روش دوم پیشنهادی این است که یک دامداری مدل در استان اجرا شود و دامداران زا مشاهده نمونه موفق ترغیب به اجرای این گونه پروژه ها در استان شوند.