به همت جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی انجام می‌شود؛

بی‌نیازی استان آذربایجان‌شرقی از خدمات درمان ناباروری در پایتخت

۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۴ کد : ۱۱۳۷۹ پژوهشی
یکی از دستاوردهای جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، راه‌اندازی بخش تشخیص اختلالات ژنتیکی جنین قبل از لانه گزینی (PGS) در مرکز درمان ناباروری و تجهیز این مرکز به سیستم NGS است.
بی‌نیازی استان آذربایجان‌شرقی از خدمات درمان ناباروری در پایتخت

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از خبرگزاری سیناپرس، دکتر جعفر محسنی رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی اظهار کرد: در گذشته بیماری های عفونی به علت پایین بودن سطح بهداشت عمومی، سهم زیادی در مرگ و میرها داشتند اما اخیرا با تغییر شیوه و سبک زندگی، پشت میز نشینی و کم تحرکی مردم، بیماری های قلبی- عروقی و سرطان ها شیوع بیشتری پیدا کرده اند.

این دکترای ژنتیک پزشکی افزود: بحث کنترل بارداری دوران جنینی و تشخیص مولکولی به خصوص با کمک روش های نوین جهانی نیز از دیگر مباحثی است که امکانات بسیاری کمی در شمال غربی ایران برای آن فراهم بود. به همین دلیل نمونه آزمایش های خونی، برای بررسی ژنتیک به تهران ارسال می شدند. بخشی از این بررسی ها در تهران انجام و بخش عمده آن نیز مخصوصا در حوزه غربالگری سلامت جنین در دوران بارداری به خارج از کشور ارسال می شدند.

وی بیان کرد: اکنون در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، سیستم NGS را نصب کرده ایم. با نصب این سیستم دیگر نیازی نیست تا نمونه های خونی برای انجام بررسی های ژنتیکی به آزمایشگاه های تهران یا خارج ارسال بشوند.

وی با اشاره به قابلیت‎های متعدد دستگاه NGS ادامه داد: از این دستگاه در درجه اول برای پی جی اس و تشخیص آنینوپلوئیدی همه کروموزوم‌ها استفاده می‎شود، به طوری که از کروموزوم‎های جنین در روز سوم و پنجم آزمایشگاهی نمونه برداری شده و اختلالات کروموزومی با استفاده از چیپ‎های موجود در این دستگاه و از یک سلول جنین، تشخیص داده می‎شود.

محسنی افزود: در روش‎های قبلی، فقط امکان تشخیص آنینوپلوئید تا پنج کروموزوم (کروموزم‏های جنسی و سه کروموزومی که باعث بیشترین ناهنجاری‎ها می‎شوند) وجود داشت، اما با این دستگاه می‌توان کلیه کروموزوم‎‌های جنین را بررسی کرد.

وی با بیان اینکه هدف ما راه‌اندازی غربالگری جنین به روش غیر تهاجمی یا NIPT است، اظهار کرد: با توجه به بررسی‎ها در سه ماهه اول و دوم بارداری، تعدادی از جنین‎ها به دلیل در معرض خطر بودن، نیاز به بررسی دارند.  

رییس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با اشاره به قابلیت دیگر این دستگاه گفت: بررسی مشکل ژنوم انسان از دیگر قابلیت‎های این دستگاه بوده و با بررسی احتمال وجود ژن‎های معیوب می‎توان از بروز عقب ماندگی به خصوص در ازدواج‏های فامیلی جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: بررسی بیان ژن‎های مختلف که در بروز بسیاری از بیماری‎ها از جمله کانسرها نقش دارند، از دیگر قابلیت‎های این دستگاه است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در پایان اظهارداشت: به تازگی در مجموعه، ارائه خدمات تشخیص و غربالگری سرطان را افزوده ایم که به دلیل برخی مشکلات مانند مسائل گمرکی، این اتفاق نیافتاده است و امیدواریم در ماه های آینده این مشکلات نیز رفع گردد.

گفتنی است، مطالعات نشان داده است که 75 درصد روش های کمک باروری که منجر به شکست می ‎شوند، ناشی از ناهنجاری‎ های ژنتیکی در جنین هستند بنابراین ضرورت دارد در روش‌ های درمان ناباروری، جنین ‌ها پیش از انتقال، مورد بررسی ژنتیکی قرار بگیرند. گفتنی است این بررسی، نیازمند تجهیزات پیشرفته و مدرن است.

یکی از این تجهیزات پیشرفته و مدرن دستگاه NGS است که در تشخیص به موقع ناهنجاری ‎ها قبل از انتقال جنین به رحم مادر کمک می کند.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی جهاددانشگاهی واحد آذربایجان شرقی مرکز درمان ناباروری دکتر جعفر محسنی بارداری ناباروری